S RC buginami si modelář splnil sen. Teď pro ně staví špičkové centrum

  17:28
Jako školák toužil Ludvík Krejcar po rádiem řízených modelech aut. Sen si splnil. V tuzemsku patří k nejúspěšnějším - loni byl třetí na mistrovství republiky a ve své kategorii získal zlatou medaili. Teď si dal další cíl. U Starče na Třebíčsku buduje středisko s tratí, na níž chce hostit mistrovství Evropy.

Hlavním iniciátorem vzniku stařečského závodního areálu je Ludvík Krejcar. V srpnu by tudy ve vysokých rychlostech za ryku spalovacích motorů měly premiérově jezdit rádiem řiditelné buginy. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Takzvané RC Buginy bere Krejcar z gruntu. Závodiště u Starče s týmem kolegů dokončuje a už dopředu plánuje slavnostní otevření dráhy. To by se mělo uskutečnit v sobotu 25. srpna, kdy se právě zde má konat i mistrovství republiky.

„Máme ambici vybudovat zde areál v Česku ojedinělý, s parametry i pro mistrovství Evropy, které bychom zde chtěli uspořádat,“ popisuje osmačtyřicetiletý podnikatel.

Budoucí závodní areál se nachází pod hrází polderu nedaleko stařečského koupaliště. Kromě závodní dráhy by zde měla vzniknout i hala o velikosti 20 krát 40 metrů pro zimní soutěže, vybavená i zázemím pro závodníky.

„Celkově chceme areál vybudovat tak, aby mohl pojmout 200 závodníků a 1 500 diváků, což lze při evropských šampionátech očekávat,“ popsal Krejcar.

Dráhy pro buginy jsou vymezeny černými plastovými hadicemi, vytvořeny jsou terénní vlny a upraven povrch drah. Vybudován je základ systému zavlažování závodní části. „Jinde se zavlažují tato závodiště ručně, my budeme mít víceméně automatiku,“ plánuje Krejcar.

Hodně si slibuje hlavně od lokality vprostřed republiky poblíž D1

Do závodiště ještě přibudou bezpečnostní prvky. Ty jsou nutné, protože v rovinkách dosahují závodní auta rychlosti až osmdesát kilometrů v hodině. A není výjimkou, když některé z trati vyletí.

Protože auta občas v exponovaných úsecích nedobrovolně opouštějí závodní trať, fungují v těchto místech takzvaní „nahazovači“, kteří buginy vracejí zpátky do dráhy. „Budou tam bezpečnostní zóny a drátěný plot, aby bylo na dráhu vidět a auta současně nemohla v té rychlosti při opuštění trati nikoho zranit,“ popsal Ludvík Krejcar.

Povrch drah bude z písčité zeminy. „Ornici jsme z prostoru dráhy shrnuli, jak nám ukládá zákon. Povrch drah je z materiálu, který jsme sem navezli,“ popsal podnikatel.

Dráha bude sloužit pro největší modely rádiem řízených bugin, které jsou v měřítku 1 : 5 nebo 1 : 6. Pro tuto kategorii závodních aut je nejbližší podobná dráha v Březí u Mikulova. „Náš areál se nachází zhruba uprostřed republiky, jsme dvacet kilometrů od dálnice, tak věřím, že si k nám najdou cestu závodníci z Čech i Moravy,“ věří Krejcar.

RC modelům se věnuje 50 skoroprofesionálů a tisíce amatérů

Pro diváky by zde mělo vzniknout nejen přírodní hlediště na hrázi polderu, kde budou doplněny lavičky, ale do budoucna i plánovaná tribuna.

„Chceme udělat k areálu taky druhou přístupovou cestu, aby tady nevznikaly dopravní zácpy při mezinárodních soutěžích. Závodníci většinou přijíždějí i se svými přáteli a rodinami a nocují v karavanech, takže se ten areál a okolí na dobu soutěží docela zaplní vozidly,“ přiblížil Krejcar.

Investor buduje areál dva roky, pět let zabrala příprava záměru. „Máme modelářský RC Autoklub Stařeč. Je to i nutnost, protože když chcete pořádat soutěže mistrovství republiky, musíte být členem klubu,“ popsal.

Tomuto sportovně-modelářskému odvětví se na špičkové úrovni v Česku věnuje asi padesát jezdců. Celkově v tuzemsku na úrovni ryzích „koníčkářů“ nebo účastníků nižších soutěží jezdí s RC modely bugin asi dva tisíce lidí.

„Mnozí mají závodní dráhy třeba doma na zahradě. Tady chceme vytvořit pro tento sport zázemí i středisko, které by dokázalo k této zálibě přitáhnout mladé, aby neseděli doma u počítačů a mohli se věnovat něčemu v přírodě. A ještě se u toho naučili třeba něco z techniky,“ plánuje Krejcar.

Auta jsou srdeční záležitost. Někdy se ale chce vrátit k letadlům

Nyní čeká stařečský areál pokládání dlažby, dokončení terénních úprav, setí trávy a také dokončení první budovy.

Krejcar začínal jako letecký modelář. Za jeho dětství a mládí byly RC modely pro něj cenově nedostupné. „Auta jsou moje srdeční záležitost, vždycky jsem toužil po rádiem řízeném modelu, ale ty jsme tehdy za socialismu viděli jenom někde v západoněmeckém katalogu. Já se k těmto autům dostal poprvé na učilišti při odborném výcviku. Dnes je to takový koníček, který si už chystám na důchod. Ale rád bych se někdy vrátil i k letecké modelařině,“ plánuje Krejcar, rodák z nedalekého Sádku, který provozuje obchod s elektrosortimentem pro domácnosti.

Ve svém věku se sice dostal mezi špičku jezdců s RC buginami, potenciál ale vidí mezi mladými. „U tohoto sportu je důležitý postřeh a hbité ruce,“ hodnotí Krejcar.

Problémem pro začínající jezdce je cena špičkových bugin, která může dosáhnout až desítek tisíc korun. I na to Krejcar myslí. „Připravujeme vlastní výrobu bugin z masivnějších materiálů, aby více vydržely. Mohly by přitom být až třikrát levnější než současné špičkové modely,“ věří podnikatel.