Vzácná lokomotiva Kafemlejnek zdobí ostravské nádraží, do roka ji opraví

  9:10
Železniční muzeum moravskoslezské v Ostravě si od Českých drah nedávno zapůjčilo úplně rezavou parní lokomotivu z roku 1883. Brzy ji však chce představit v lepším stavu.

Parní lokomotivu přezdívanou Kafemlejnek okamžitě začali obdivovat cestující na nádraží Ostrava střed. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Rez už jsme oškrábali. Teď lokomotivu natíráme černou barvou a doplníme chybějící části, jako jsou například tabulky s označením lokomotivy, státní znak, vodoznaky či pojistné ventily. Nebudou to historické originály, ale atrapy,“ popsal Vojtěch Hermann, ředitel muzea, které sídlí na nádraží Ostrava střed.

Historická parní mašinka, přezdívaná díky jejímu tvaru s baňatým komínem Kafemlejnek, tam stojí na kolejovém poli u prvního nástupiště. Ani po zatmelení děr a dalších opravách, které potrvají zhruba rok, ale nebude schopná jezdit. Železničním nadšencům to však nevadí.

„Unikátní je už stářím. Mezi fanoušky je díky své podobě velmi oblíbená. Původně se tento typ lokomotivy vyráběl pro Rakouské státní dráhy pod označením 97. V letech 1883 až 1913 jich bylo vyrobeno 228. Po roce 1918 převzaly Československé státní dráhy 133 těchto lokomotiv a přeznačily je na řadu 310.0. V Česku a na Slovensku se jich do současnosti dochovalo už jen sedm,“ vylíčil Hermann.

Fotogalerie

I proto si muzeum půjčilo Kafemlejnek od Českých drah. Zatím na pět let, ale poté bude zřejmě žádat o prodloužení smlouvy.

Návštěvníkům ukáže vylepšenou lokomotivu už 2. října, a to u příležitosti představení nových prostor muzea a nové výstavy zaměřené na trať mezi Bohumínem a Mosty u Jablunkova.