„Bylo to výpalné!“ Kraje chtějí prověrku rozhodnutí antimonopolního úřadu

  17:26
Zakázky, které napadla firma BusLine a v nichž jí antimonopolní úřad (ÚOHS) vyšel vstříc, žádá prošetřit Liberecký kraj. Týká se to celkem deseti případů. Stalo se tak po odhalení MF DNES, že šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj se v roce 2015 nechal pozvat na luxusní zájezd do Amsterdamu, který spoluorganizovala firma BusLine a jí sponzorovaný fotbalový klub FK Jablonec nad Nisou. Panuje kvůli tomu podezření, že úřad dříve nerozhodoval spravedlivě a firmu BusLine zvýhodnil.

Tváří skupiny BusLine je Ivan Vyskočil, otec majitele firmy Jakuba Vyskočila. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

Podnět podává Liberecký kraj nejen k samotnému ÚOHS, ale i na Vrchní státní zastupitelství v Praze. Radní rozhodli o odeslání podnětu poté, co MF DNES nedávno upozornila na propojení předsedy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petra Rafaje s podnikatelem Jiřím Vařilem, který v minulosti za BusLine vystupoval. 

„Musí se prošetřit všechny zakázky, v jejichž průběhu do nich přímo či nepřímo zasáhl ÚOHS. Podle informací z médií je evidentní, že pan Rafaj se účastnil akcí spoluorganizovaných firmou BusLine, tedy firma, která se dlouhodobě snažila ovládnout trh s autobusovou dopravou. Rozhodnutí ÚOHS jí v tom nepřímo napomáhalo,“ sdělil Jan Sviták (SLK), náměstek libereckého hejtmana pro dopravu.

Hejtman: Ať se tím zabývá sněmovna

Hejtman Martin Půta (SLK) chce do výzvy vtáhnout i další kraje. „Veřejně se tu zpochybnila nezávislost antimonopolního úřadu. V rámci autobusové dopravy se každoročně na dotacích vyplatí několik miliard korun, takže by to všechno měla řešit i Sněmovna,“ vyzval Půta.

Jak MF DNES zjistila, k Půtovi se připojí i Ústecký kraj a zvažuje to i Zlínský. Všude tam měli problém s dopravními zakázkami, které u antimonopolního úřadu vždy úspěšně napadla firma BusLine. A to se do tendrů původně ani nehlásila a v Zlínském kraji předtím ani nejezdila. 

„To nebylo nic jiného než výpalné, jak se říká v mafiánských kruzích. BusLine nám to chtěl torpédovat a ÚOHS mu v tom pomohl. Ale my jsme neustoupili, s člověkem co střílí z brokovnice po autech s lidmi nechceme mít nic společného,“ tvrdí náměstek hejtmana Zlínského kraje Pavel Botek (KDU – ČSL) s poukazem na osobu Jiřího Vařila. Tento vlivný podnikatel dnes již oficiálně ve firmě nefiguruje, v minulosti jejím jménem jednal. Dnes je obviněný z několika trestných činů.

„Podporuji snahu pana Půty a fandím mu. Možná se k té žádosti připojíme,“ dodává Botek.

Připojil se Ústecký kraj

Ústecký kraj rovněž podává podnět k Vrchnímu státnímu zastupitelství. Jak tvrdí náměstek hejtmana Jaroslav Komínek, vydírání od BusLine prý dospělo do té fáze, že kraj si raději jako první v Česku založil vlastní dopravní společnost. „Pan Vařil nám skrze různé instituce házel klacky pod nohy. Byly to nátlakové akce, na které jsme nepřistoupili. K Libereckému kraji se připojujeme,“ uvedl.

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Antimonopolní úřad ústy svého mluvčího Martina Švandy vzkázal, že ÚOHS rozhoduje za všech okolností nezávisle. Jakékoliv spekulace o ovlivňování ze strany BusLine odmítl. 

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je přesvědčen o správnosti a zákonnosti všech svých rozhodnutí, tedy i rozhodnutí týkajících se krajských veřejných zakázek na autobusové dopravce. Jediným měřítkem v rozhodování Úřadu je vždy pouze zákon o zadávání veřejných zakázek a další relevantní legislativa,“ sdělil Švanda.

ÚOHS: Mohou za to kraje

Vinu za zrušené tendry pak úřad připsal samotným zadavatelům tendrů. „Je nezpochybnitelné, že tato zadávací řízení jsou značně složitá a zadavatelé mají potíže s nediskriminačním a transparentním nastavením jejich podmínek. Je pochopitelné, že zadavatelům způsobuje případné zdržení či zrušení zadávacího řízení obtíže, nicméně vinu za to nelze svalovat na ÚOHS,“ odmítl mluvčí.

Obdobně již reagoval i BusLine. „Pokud bychom srovnávali množství návrhů, ve kterých nám ÚOHS přisvědčil, oproti návrhům, ve kterých se s našim tvrzením neztotožnil, je toto srovnání hluboce v neprospěch skupiny BusLine,“ sdělil už dříve Jakub Vyskočil, oficiální majitel skupiny BusLine.