Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní univerzitní auto nikdy necouvá, dva řidiči se spolu musí dohodnout

  6:16
S tím autem nikdy necouváte, ale jedete pokaždé dopředu. Navíc umí jezdit do strany jako krab nebo bez manévrování zaparkuje kolmo k chodníku. Nevýhodou je snad jen to, že unikátní vůz Technické univerzity v Liberci nesmí na silnici.

I tak budí dvojauto pozornost pokaždé, když vyjede alespoň na uzavřené univerzitní náměstí.

„Převoz auta na valníku byl trochu problém. Má delší rozvor, 3, 7 metru. Na délku měří téměř pět metrů. Taky není úplně do terénu, středem může drhnout,“ popsal Martin Mazač z oddělení konstrukce strojů Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace (CxI).

Ruční brzda chybí, výfuky ústí uprostřed podvozku

Netradiční auto svařili během tří měsíců mechanici otec a syn Jaroslav a Jaroslav Pešanové z Jizerního Vtelna ze dvou vozů Škoda Citigo.

Fotogalerie

Auto má dva motory o různém výkonu 44 kW a 55 kW, což jsou běžné škodovácké tříválce, nádrž asi jen na deset litrů paliva je uprostřed. Dva výfuky ústí na podvozku uprostřed vozu. Hybrid má brzdy na všech kolech, stejně jako dvě převodovky. Naopak přišel o některé systémy, například ruční brzdu.

Původcem nápadu na jeho vytvoření byl ředitel CxI Petr Tůma. Jednak jde o netradiční reklamu školy s mnohojazyčnými logy Nikdy necouvneme a anglickým nápisem „TUL in action“. A jednak se tu nabízí díky možnosti ovládat oboje kola i téma pro výzkum.

„Vůz má nestandardní možnosti řízení, řízení náprav by mohlo být předmětem studentských prací,“ naznačil Petr Tůma. Jednou z možností výzkumu fakulty mechatroniky by mohlo být třeba i spřažení brzd.

Druhý řidič vypomáhá otáčením volantu

Při jízdě pouze jednoho řidiče se musí zablokovat kola druhé nápravy, a to tak, že se kola srovnají a vytáhne se klíček ze zapalování. Šoférovat ale mohou i dva řidiči. Druhý vypomáhá otáčením volantu, ale nesmí řadit a vůbec šlapat na pedály, protože běží i druhý motor. Ovládání pedálů a řazení rychlostí je výsadou jen jednoho řidiče, který se předem určí. 

Díky tomu se auto dokáže otočit na velmi malém prostoru a rychle vykroužená zatáčka je pak adrenalinovým zážitkem.

Zábavně naopak auto na okolí působí, když se natočí kola tak, že vůz jede zešikma po způsobu kraba. Řidiči spolu jen musejí komunikovat, aby nedošlo k fatální chybě.

„I proto tomu říkáme manželské auto, řidiči se musejí dohodnout,“ směje se Martin Mazač.

Autor: