Ovzduší v Liberci nejvíc škodí prach a auta, spalovna tolik nevadí

  8:18
To nejhorší, co znečišťuje ovzduší v Liberci, je polétavý prach. A dlouhé suché léto bez deště hodnoty prašnosti ještě zvýšilo. Ani poslední dny, kdy je víc větrno, to moc nezmění. Liberec je kotlina, ve které se prach při větru točí stále dokola.

Na šesti místech v Liberci měřila speciální auta kvalitu ovzduší. Výsledky budou k dispozici po novém roce. Na snímku Bohumil Kotlík ze Státního zdravotního ústavu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Tvrdí to pracovníci Státního zdravotního ústavu i odborníci z odboru životního prostředí krajského úřadu. Právě ti teď ve spolupráci s magistrátem a krajskou hygienickou stanicí provádí ve městě měření kvality ovzduší. Na šesti vybraných místech si už lidé mohli všimnout speciálních aut, ze kterých trčí různá čidla a filtry.

„Měříme částice menší než deset mikronů, tedy to, co se lidem dostane při vdechnutí do horních cest dýchacích. To je to, co buď spolknete, nebo vykašlete. Umíme ale změřit i částice ještě menší. Ty, které se usazují v dolních cestách dýchacích a proniknou až do průdušinek a plicních sklípků,“ řekl Bohumil Kotlík ze Státního zdravotního ústavu.

Plošné měření znečištění ovzduší proběhlo v Liberci jenom v roce 2005.

„Potřebujeme nová data, která by se pak měla promítnout do územního plánování, využije je odbor životního prostředí a další instituce. Přeci jenom po třinácti letech bude ta situace určitě odlišná od posledního měření,“ uvedl Martin Benda z libereckého magistrátu.

Na kvalitu ovzduší mají vliv hlavně domácnosti s kotlem

Například v České Lípě vedlo měření znečištění ovzduší před dvěma lety k přepracování plánu obchvatu města tak, aby si centrum Lípy oddychlo co nejvíce.

Kromě prachu se na zhoršené kvalitě ovzduší podílejí menší podniky a hlavně pak domácnosti s vlastním kotlem.

„Bohužel, ekonomická situace nutí řadu lidí k tomu, že pálí v kotli všechno možné. To je obrovský problém. Hodně lidí si myslí, že nejvíc ovzduší v Liberci škodí spalovna nebo podniky v průmyslové zóně. Tak to ale není. Tyto zdroje jsou velmi hlídané a prakticky tam žádné nebezpečí nehrozí,“ řekla Helena Žaganová z odboru životního prostředí krajského úřadu.

Nejvíc škodí automobilová doprava

Podle ní lepšímu ovzduší v centru města pomohlo, že skončila slévárna Ferex vedle vlakového nádraží. Ta patřila mezi největší znečišťovatele v Liberci.

„Firma je v insolvenci a její obnovení nehrozí. I kdyby ale chtěli výrobu obnovit, tak současná legislativa už to v centru města neumožní,“ dodala Žaganová.
Kromě prachu se tak na zdraví lidí nejvíc negativně podepisuje nárůst automobilové dopravy.

„Auta produkují z výfuků oxid uhličitý, který ale není ve venkovním prostředí zdraví příliš škodlivý. Problém je ale s nespálenými zbytky paliva a pak s částicemi, které vznikají z otěrů pneumatik, otěrem komunikací, korozí aut, prachem, který víří. To lidský organismus zasahuje nejvíc,“ uvedl Kotlík.

Výsledná data, která ukáží, zda se ovzduší v Liberci zlepšilo nebo zhoršilo, budou k dispozici po novém roce.