Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 80 lety se z Liberce létalo do Prahy, linka vydržela rok

  16:24
Z Liberce do Prahy se dnes obvykle jezdí autobusem, k dispozici je – byť spíše pro otrlé, kterým na nějaké té hodině času nezáleží – také vlakové spojení. Před osmdesáti lety však bylo možné si z jednoho do druhého města zaletět. Pravidelná linka začala fungovat počátkem léta 1937.

Stálé letiště bylo v Liberci slavnostně otevřeno 23. dubna 1934. Na snímku letoun značky Aero na letišti. | foto: Repro: Kniha o Liberci

Počátky vzniku libereckého letiště sahají do roku 1911, kdy však jako letiště sloužilo dostihové závodiště – dnešní plochodrážní stadion – ve Starých Pavlovicích. Tehdy se konala první letecká produkce, které přihlíželo pětaosmdesát tisíc diváků.

Stálé letiště bylo slavnostně otevřeno 23. dubna 1934. Bylo to letiště travnaté, bez nočního osvětlení, s jedním zděným hangárem, skladištěm a dílnou. Nápis Liberec byl proveden bílými písmeny o velikosti 6 metrů a byl umístěn na severozápadním cípu letiště.

Linku zvěstovala zahajovací pohlednice

V roce 1937 byl postaven první hangár a byla zřízena již zmíněná pravidelná civilní letecká linka z Liberce do Prahy.

„Stalo se tak rozhodnutím ministerské rady 21. března 1937,“ uvedl ve své rozsáhlé stati o libereckém letišti dlouholetý člen Aeroklubu Liberec Jaroslav Prchal.

Pravidelná linka začala fungovat počátkem léta 1937. Na snímku lístek vydaný ČSA u příležitosti zahájení provozu.

Pravidelná linka začala fungovat počátkem léta 1937. Na snímku lístek vydaný ČSA u příležitosti zahájení provozu.

Československé státní aerolinie psaly tehdy městské radě v Liberci: „Vzhledem k tomu, že bude zahájena doprava na trati Praha–Liberec, považujeme za nutné provésti propagaci v obchodních a průmyslových kruzích Vašeho města. Tuto propagaci hodláme provésti nejprve tím, že zahájení provozu na trati oznámíme všem interesentům, a sice prostřednictvím takzvané zahajovací pohlednice.“

První letadlo odletělo v polovině června. Byla to na libereckém letišti tehdy velká sláva; první muž radnice, starosta Kostka, který měl mimochodem na vybudování letiště obrovskou zásluhu, v úvodní řeči krátce zrekapituloval vývoj dopravy od kočárů až k letadlům. Po skončení ceremoniálu pak odletěli městský rada Lux a jablonecký radní Feder do Prahy, kde na Hradčanech předali velkou kytici prezidentu Benešovi.

Linku nahradilo aerotaxi

Linka však neměla dlouhého trvání: její provoz byl ukončen už v roce 1938 po zabrání území Sudet Německem.

Až o mnoho let později, v šedesátých letech fungovala na libereckém letišti služba aerotaxi, a to zejména v době tehdy velmi významných Libereckých výstavních trhů. „Letadla L-200 Morava služby aerotaxi létala zejména do Prahy, ale i do dalších míst v republice,“ napsal Prchal.

Dnes odsud žádná pravidelná linka nelétá. Letiště sice funguje jako mezinárodní, ale neveřejné s vnější hranicí. Může odbavovat přílety a odlety i mimo Schengenský prostor.

Zájemci o přistání ze zahraničí se jen musejí ohlásit den předem. Plocha také není osvětlená, letadla proto mohou přistávat jen ve dne. Důvodem je i zvýšený hluk, protože v blízkosti jsou domy.

V minulých deseti letech se objevilo několik potenciálních investorů, kteří měli zájem letiště odkoupit nebo provozovat. Žádný z projektů se ale nepodařilo realizovat. Objevily se i úvahy o zrušení letiště a přeměně plochy na místo pro bydlení. K projednávání ale nikdy nedošlo.