Areál na Ještědu má blíž k novým sjezdovkám, posudek je příznivý

  19:24
Zatím to vypadá pro slovenského miliardáře Igora Rataje dobře. Posudek, který měl zhodnotit plány jeho společnosti TMR na rozšíření části pronajatých sjezdovek na Ještědu, dává projektu zelenou. I když se má kvůli tomu vykácet téměř sedm hektarů lesa.

Pás ukazuje, kde by na Ještědu měla vést další sjezdovka s názvem Nová Skalka. | foto: Vizualizace: Geo Vision

Podle zpracovatele posudku Ondřeje Bílka ze společnosti Geo Vision lze dopad na životní prostředí považovat za akceptovatelný. Kvůli připomínkám Krajského úřadu Libereckého kraje, hygienické stanice i České inspekce životního prostředí se sice musel posudek předělávat, i tak ale jeho závěr zůstal nezměněný. 

„V optimalizované variantě nebude sjezdovka Skalka v horních partiích tak široká, ovšem při zachování dostatečné propustnosti a dodržení podmínek pro bezpečnost a plynulost lyžařského provozu. Díky tomu se objem odlesnění sníží o tisíc pět set metrů čtverečních. Sníží se i objem terénních prací o zhruba sedmnáct procent,“ říká dokumentace vlivu stavby na životní prostředí.

I tak ale půjde o poměrně velký zásah do současné podoby severního masivu Ještědu. Ratajova firma TMR totiž počítá na Ještědu se zcela novou sjezdovkou Nová Skalka, na které má být i osvětlení pro večerní lyžování. Světla ze sjezdovky F10 zmizí. 

Nová Skalka má měřit 1,6 kilometru a povede z vrcholu Černého kopce podél lanovky Skalka zhruba do poloviny trasy lanovky. Pak odbočí ke stávající sjezdovce Skalka. Dolní třetina Skalky pak bude odlesněná, aby vznikl 60 metrů široký pruh pro bezpečný dojezd lyžařů. Kácet se má také podél tratí Liberecká a Slalomák, v trase od Černého vrchu k dolní stanici lanovky na Černý vrch. 

Širší sjezdovky zvýší bezpečnost

„Profil sjezdovek na Ještědu je největší slabinou skiareálu. Postupným rozšiřováním sjezdovek a výstavbou nových chceme z Ještědu udělat rodinné středisko, což je trend dnešní doby. Nyní je Ještěd spíše pro sportovního lyžaře, a není moc vhodný pro děti. Díky širším sjezdovkám se zvýší i bezpečnost lyžařů,“ řekl ředitel skiareálu Jakub Hanuš.

Devět metrů široký pruh lesa má zmizet i podél Beranovy cesty, která spojuje dolní stanici lanovky na Ještěd s konečnou tramvaje.

„Beranova cesta bude důležitou spojnicí mezi horní a dolní částí areálu. Návštěvníci tak budou moci volně lyžovat po celém areálu a po lyžování se pohodlně vrátit na centrální parkoviště,“ naznačil Hanuš. 

Je to však i jeden ze sporných bodů. Beranovu cestu hojně užívají i pěší turisté. Krajský úřad proto vyžaduje důsledné oddělení pruhů pro lyžaře a pěší, aby nedocházelo ke kolizím. 

Ochranářům vadí rovné boky sjezdovek

Ochranářům se rovněž nelíbilo, že by okraje nových sjezdovek měly být rovné jako podle pravítka. Takto vykácený les je totiž hůř odolný vůči bořivým větrům. V přepracovaném posudku už se proto počítá se zachováním členitých okrajů lesa.

Inspekce životního prostředí měla rovněž velké výhrady k používání pitné vody z vodovodního řadu na zasněžování, se kterým původní záměr částečně počítal. Nově tak pitná voda bude brána pouze jako havarijní rezerva.

Voda pro zasněžování se tak bude používat jen z retenční nádrže Bucharka, která ale není dostatečná. Je tak možné, že kvůli nedostatku vody se nebude na Ještědu zasněžovat. Pro další rozvoj areálu jsou totiž nutné další nádrže, které ale musí vyřešit až nový územní plán Liberce.

I přesto, že odborný posudek na vliv rozšíření sjezdovek na životní prostředí dopadl pro TMR už podruhé dobře, stále nejde o definitivní povolení k výstavbě. Do 21. března může kdokoliv zaslat své připomínky k posudku na krajský úřad.