Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozbité silnice i lampy. Lidé hlásí radnicím stovky závad

  6:16
Za loňský rok obyvatelé liberecko-jabloneckého souměstí nahlásili dohromady víc než pět set závad. Lidem nejvíce vadí technický stav silnic a dopravního značení, nedostatečný úklid města nebo nevyhovující prořez zeleně.

(ilustrační snímek) | foto: magistrát města Liberce

V Jablonci se objevilo 277 podnětů, z nichž město vyřešilo 239. ¨

„Dalších patnáct je v řešení a třiadvacet je neřešitelných. V této kategorii jsou podněty, které se netýkají majetku města, případně se jedná o opakující se závady, kterým nelze při nejlepší vůli zabránit – například černé skládky,“ uvedla tisková mluvčí jablonecké radnice Markéta Hozová.

Nejméně si lidé stěžovali v Proseči

V takových případech je radnice s žádostí o prověření a případnou nápravu předává vlastníkům.

„Například Krajské správě silnic, dopravnímu podniku, Lesům České republiky nebo soukromníkům,“ doplnil vedoucí oddělení vnitřního auditu a stížností jablonecké radnice Martin Oklamčák.

Mezi nejčastější problémy, na něž si Jablonečané stěžují, patří technický stav silnic a dopravního značení, úklid města, prořez zeleně nebo stav městského mobiliáře.

„Nejvíce podnětů, sto padesát, přišlo z širšího centra města. Následuje sídliště Mšeno se sedmdesáti. Nejméně podnětů radnice zaznamenala z Proseče, kde byly dva a Kokonína – odtamtud přišly tři,“ prozradila Hozová.

Lidé mohou sledovat, jak se vyřízení vyvíjí

Aplikace Lepší místo, díky níž mohou občané města fotit a přes internet ihned posílat své podněty na magistrát, v Jablonci nad Nisou úspěšně funguje už třetím rokem. Od května 2015 do konce listopadu 2017 do aplikace přišlo celkem na 650 podnětů.

„Krom toho, že díky přiřazeným souřadnicím hned víme, kde se daný problém nachází a můžeme se pustit do jeho řešení, mohou lidé v aplikaci zároveň sledovat, jak se vyřízení jejich upozornění vyvíjí,“ řekl primátor Petr Beitl.

Tam, kde mají v Jablonci aplikaci Lepší místo, slouží lidem v Liberci Marushka. Funguje v podstatě na stejném principu: pomocí mapy si lidé v aplikaci vyhledají ulici, kde objevili závadu. Označí konkrétní místo a do zadávacího formuláře vloží svou poznámku, případně i fotografii.

Po nahlášení magistrát začne konat a pokud to je možné, pokusí se zjednat nápravu. O tom, jak a kdy se věc vyřeší, se dozvědí e–mailem. Řešení je vidět také přímo na mapě po rozkliknutí příslušné ikonky.

V Liberci nahlásili lidé 253 problémů

Buď jsou věci v Liberci víc v pořádku, nebo nejsou obyvatelé města tolik aktivní. Ať tak či onak, loni přes Marushku nahlásili o čtyřiadvacet problémů méně než v Jablonci – bylo jich celkem 253.

„Zhruba 228 jich už radnice vyřešila, pětadvacítkou z nich se právě zabývá,“ řekla mluvčí liberecké radnice Jana Kodymová. 

Stejně jako v Jablonci, i v hlavním městě kraje se nejvíc podnětů týká údržby silnic a veřejné zeleně.

„Náměty přicházejí z celého města. Víc jich je z centra města a hustěji obydlené zástavby, zejména na sídlištích,“ uvedla Kodymová.

Lidé tu a tam hartusí, že Marushka se nesnadno ovládá; je prý příliš komplikovaná.

„Aplikace odpovídá době jejího vzniku a v její funkčnosti neevidujeme problémy. Nicméně v letošním roce plánujeme grafickou úpravu prostředí pro hlášení závady, aby bylo přehlednější a uživatelsky přívětivější,“ uzavřela Kodymová.