Nádraží v Letohradu projde opravou, cestující čeká patnáct měsíců výluk

  8:42
Správa železniční dopravní cesty zahájila rekonstrukci železniční stanice Letohrad. Během 15 měsíců stavební firmy přestaví kolejiště a nástupiště. Rekonstrukce zvýší kapacitu přepravy a sníží hluk od projíždějících vlaků.

Letohradské nádraží projde opravou. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

„Přínosem bude i zkrácení jízdních dob a úspora provozních nákladů na infastruktuře a řízení provozu. Současně se zvýší i bezpečnost železniční dopravy,“ uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda.

Podle projektu bude sdružení stavebních firem Chládek a Tintěra Pardubice a Elektrizace železnic Praha rekonstruovat kolejiště a trolejové vedení, postaví také podchod pro cestující pod celým nádražím, což byl požadavek města.

„Dali jsme si jasnou podmínku, že chceme podchod pod celým nástupištěm. Je to především kvůli bezpečnosti,“ uvedl před časem starosta Letohradu Petr Fiala.

Ve stanici přibudou nová ostrovní nástupiště. Budou bezbariérová, přístup pro lidi se sníženou pohyblivostí či pro cestující s dětskými kočárky bude zajištěn výtahy.

Oprava nádraží Letohrad

Rekonstrukce zajistí zvýšení rychlosti vlaků a propustnosti stanice. Bude vybudováno elektronické zabezpečovací zařízení třetí kategorie. Opravou projde téměř celého kolejiště stanice, současně se vybuduje podchod na nové ostrovní nástupiště s bezbariérovým přístupem pomocí výtahů. Dále jsou navržena dvě nová vnější nástupiště, rovněž s bezbariérovými přístupem. Rekonstruovány budou také železniční přejezdy. Tři budou doplněny závorami, další dva ve směru na Žamberk budou zabezpečeny světelnými výstražníky. Stavební práce zajistí Společnost Rekonstrukce žst. Letohrad, jejími společníky jsou firmy Chládek a Tintěra Pardubice a Elektrizace železnic Praha. Pramen: SŽDC

Vlaky, které dnes mohou projíždět Letohradem rychlostí 50 až 70 kilometrů v hodině, budou moci zrychlit na 80 kilometrů v hodině. Stanice také získá nový kamerový a informační systém. Rekonstrukci podstoupí rovněž železniční přejezdy.

Přestavba bude znamenat pro cestující poměrně velké komplikace. Od 1. června začnou výluky jednotlivých staničních kolejí, postupovat budou od výpravní budovy směrem ke kunčické straně. Zásadní zásah do dopravy se odehraje podle SŽDC od dubna do června příštího roku, kdy bude železniční stanice nepřetržitě uzavřena.

Společnost Leo Express, která bude tou dobou zajišťovat dopravu na trase Ústí nad Orlicí - Lichkov, s tím bude mít potíže. Vlaky Letohradem totiž neprojedou a dopravce nepochybně nebude mít k dispozici dvě soupravy pro úseky před a za Letohradem.

„Je to fatální zásah do obratu vozidel. Hledáme řešení,“ uvedl hejtman Martin Netolický.