Vítěz na dostavbu letiště neuspěl se stížností. Teď čeká na kroky kraje

  9:08
Nejdříve na přelomu roku začne poslední část modernizace Letiště České Budějovice. Problémy kolem stamilionového tendru zpozdí dlouho očekávanou stavbu minimálně o rok a čtvrt. Mohla by být ale levnější.

Jihočeské letiště České Budějovice má statut pro neveřejný mezinárodní provoz a postupně prochází modernizací. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) musí vrátit Jihočeský kraj jako investor do hry o dostavbu společnost Hochtief CZ, kterou původně vyřadil. Dostane možnost nahradit své reference a doplnit nabídku, jež byla nejlevnější ze všech.

Podle ÚOHS kraj postupoval v rozporu se zásadou rovného zacházení, když z tendru vyloučil Hochtief CZ. Firmě neumožnil písemně objasnit předložené informace a předložit další doklady, které by jí umožnily splnit požadované podmínky.

Rozhodnutí ÚOHS alespoň uvolnilo ruce kraji, který nyní může dokončit soutěž.

Modernizace měla začít už loni na podzim

Antimonopolní úřad rozhodl o vrácení firmy Hochtief CZ v červnu letošního roku (psali jsme zde). S tímto rozhodnutím se však nehodlal smířit původní vítěz tendru, sdružení Geosan Group a Habau CZ (více o tom zde). To uspělo s nabídkou za 418 milionů korun. Proti rozhodnutí ÚOHS podalo sdružení rozklad, který však úřad v srpnu zamítl.

„Naše další kroky budou záviset na tom, co udělá investor, tedy kraj,“ reagovala Vlasta Končelová, mluvčí Geosan Group.

Už teď je jisté, že práce nezačnou dříve než na přelomu roku. Zpožděný termín potvrdila i hejtmanka Ivana Stráská. Původně přitom měla modernizace odstartovat už loni na podzim po krajských volbách.

Kraj nyní řízení na poslední fázi modernizace vrátí do stadia, kdy posoudí kvalifikaci Hochtief CZ.

„Rozhodnutí ÚOHS považuji za dobrou zprávu, protože dokončení zadávacího řízení už nestojí nic v cestě. Tedy v případě, že jej prohrávající strana nebude žalovat u soudu,“ uvedla Stráská.

Svým vyjádřením kraj v podstatě předem pojistila proti možným komplikacím a dalším prodlevám. A ty lze očekávat. Sdružení Geosan Group a Habau CZ přece jen už jednou tendr vyhrálo a dost možná se nebude chtít vzdát tendru bez boje. A není vyloučeno, že zareagují i další poražení.

Stavět se bude rok a půl

Krajský radní Antonín Krák, který má na starost veřejné zakázky, upřesnil, jaký je teď stav kolem celé akce. Už o nastalé situaci mluvil na hejtmanství se svými kolegy.

„Očekávám, že dostaneme do ruky celý balík materiálů, který se týká rozhodnutí antimonopolního úřadu. Předat by nám ho měl právní zástupce, který za nás ve věci jednal. Pak bude možné nastavit další termíny,“ konstatoval Krák.

Očekává, že Hochtief CZ následně vyzvou k doplnění, a to především kvalifikace. Pokud bude vše v pořádku, věc dostanou do ruky radní, kteří by následně vyhlásili nového vítěze. S Hochtief CZ by to znamenalo úsporu přibližně deset milionů korun, o tolik byla jejich nabídka levnější.

Pokud se nakonec podaří podepsat smlouvu se zhotovitelem, práce mají trvat rok a půl. Pak bude moci letiště získat statut mezinárodního veřejného leteckého přístavu. Tak je tomu například v Brně, Ostravě, Karlových Varech a Pardubicích. Na získání potřebných licencí je rovněž potřeba čas, celý proces trvá přibližně rok a v současné době musí být pozastaven.

Letiště čeká na nový terminál i navigační technologie

Dokud se navíc „nekopne do země“, nemají zástupci letiště ani příliš velký prostor pro vyjednávání s potenciálními partnery z řad leteckých společností. Samotné vedení Letiště České Budějovice nemůže tendr nijak ovlivnit a urychlit.

Jeho ředitel Ladislav Ondřich tak před časem mohl jen konstatovat, čeho se poslední etapa modernizace týká.

„Její součástí bude především stavba nového terminálu, doplnění navigačních a světelných technologií a doplnění technologií do řídicí věže. Pak je tam ještě třeba zázemí pro hasiče a technické garáže,“ vyjmenoval.

„Dostavět je třeba i další komunikace v areálu či vybudovat parkoviště pro cestující,“ navázala hejtmanka Stráská.

Výběrové řízení na výše popsanou zakázku vypsal Jihočeský kraj v květnu 2015 a ÚOHS jej pozastavil v březnu letošního roku. Areál o rozloze téměř 300 hektarů patří kraji, společnost Jihočeské letiště České Budějovice, která ho provozuje, je napůl kraje a Budějovic.

Autor: