Stavba letiště jde do finále. Zbývá už jen sto dní, ladí se interiéry

  16:16
Výstavba nového terminálu za 265 milionů korun na pardubickém letišti spěje ke svému konci. Správci vzdušného přístavu už vymýšlí, jak bude vypadat interiér odbavovací haly. Většina stavby je už hotová a nic tak nenasvědčuje tomu, že by se nestihl plánovaný listopadový termín otevření.

Vizualizace průčelí budoucího terminálu. | foto: Vizualizace Magistrát města Pardubice

Internetové stránky společnosti East Bohemian Airport neúnavně odpočítávají, kolik dní zbývá do otevření nového letištního terminálu v Pardubicích. Momentálně číslovka spadla na tři měsíce a čtyři dny k tomu. A zatím se nezdá, že by se počítadlo muselo nějak přenastavovat.

„Hrubá stavba je už zcela hotová. Stavba už nějak vypadá, má nějakou formu. Začínáme ladit interiéry, což je příjemná práce,“ uvedla ředitelka pardubického civilního letiště Hana Šmejkalová.

Že stavba běží, jak má, potvrzuje i to, že společně s kolegy už může vymýšlet detaily budoucí odbavovací haly Jana Kašpara. „Bavíme se o tom, jaké budou na chodbách sedačky, z čeho budou podlahy nebo jak budou graficky vypadat jednotlivé orientační značky v hale,“ uvedla pro Pardubický zpravodaj Šmejkalová.

Spokojeni jsou s postupem prací i na radnici. Právě té patří dvě třetiny společnosti EBA. Zbývající akcie vlastní Pardubický kraj. „Hala roste tak, jak má. Věřím, že slavnostní termín otevření terminálu, který připadá na 19. listopadu, v pohodě stihneme. Z mého pohledu by neměl být nijak ohrožen,“ uvedl náměstek primátora Jan Řehounek.

Starý terminál už nestačí

Ten mohl stavbu zkontrolovat na konci července i z pohledu běžného cestujícího. Klady a zápory současného pardubického letiště si totiž vyzkoušel při cestě na dovolenou. „Pokud někdo pochyboval o tom, že Pardubice potřebují novou odbavovací halu, tak bych mu doporučoval zkusit ještě tu stávající. Není ve 21. století úplně důstojné, aby lidé jezdili k letadlu autobusy a kufry jim vozili na vozících venkem i za deště. Musím říct, že už se na nový terminál těším, ten starý už nestačí,“ uvedl Jan Řehounek.

Od nového letiště si všichni odpovědní slibují především zvýšení počtu cestujících. Loni totiž terminálem prošlo jen 31 tisíc pasažérů, což byl za poslední roky jednoznačně nejhorší výsledek.

„Pokud má letiště obstát v konkurenci, tak byla stavba nutná. Hala už měla stát dávno. Ale o tom snad dnes již nikdo nepochybuje. Na rozdíl od srovnatelných letišť tu máme jen nejnutnější vybavení pro odbavení cestujících, chybí prostory pro služby, které jsou jinde běžným standardem, i pro další aktivity, které k současnému cestování patří a generují provozovatelům další zisky,“ řekla ředitelka Šmejkalová.

Přesto se politici z vedení radnice a krajského úřadu dlouho nedokázali domluvit na tom, kolik by stavba měla stát, a tak se původní projekt musel trochu osekat. „Vzduchotechniku neumístí stavbaři v horním podlaží, ale na střeše a trafostanice nebude součástí budovy, nýbrž se postaví venku, což stavbu zlevňuje,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Nicméně to jsou prý detaily, které nijak zásadně fungování terminálu neovlivní. „Budeme mít hlavní halu a dvě boční stavby s odbavením cestujících ze Schengenu a mimo Schengen zvlášť. Budou tam klasické služby, jako je restaurace, obchody a možná i směnárna,“ uvedla Šmejkalová.

Že by plány mohly vyjít, naznačuje ten fakt, že už 5. září odletí z Pardubic první let společnosti Ryanair směr Londýn. „Zatím se zdá, že první let je velmi dobře prodaný a my doufáme, že i všechny ostatní budou dobře obsazené,“ dodala Šmejkalová s tím, že první cestující na nově zavedené lince zažijí i malou oslavu. „Nebudou chybět dárečky ani tradiční vodní slavobrána,“ dodala ředitelka firmy EBA.