Modernizace letiště v Jihlavě je ohrožená, stát chce za pozemky čtyřnásobek

  11:24
Snaha získat pozemky potřebné pro stavbu zpevněné přistávací dráhy na letišti v Jihlavě-Henčově se komplikuje. Stát je nabízí za 38 milionů korun, což se magistrátu zdá příliš. Na rozhodnutí dostal 45 dnů. Situaci by mohla pomoci vyřešit případná spolupráce města s ministerstvem obrany.

Letiště v Jihlavě-Henčově momentálně disponuje pouze travnatou přistávací plochou. Zpevněná dráha by umožnila vzlety a přistání i v případě horších klimatických podmínek. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Pozemky nabízí Státní pozemkový úřad České republiky a jihlavský magistrát nyní stojí před dilematem, zda je za takovou cenu koupit. Suma, kterou stát požaduje, totiž vedení Jihlavy zaskočila.

Město tak prozatím řeklo této nabídce ne a dále jedná s ministerstvem obrany o tom, že by jihlavské letiště zařadilo na seznam záložních letišť. Pokud by se tak stalo, mohla by armáda zažádat pozemkový úřad o bezplatný převod parcel a ty pak případně městu pronajmout.

Tento scénář ovšem není bez rizik. Jihlava se totiž nemusí s ministerstvem obrany na spolupráci domluvit. V ten moment by musela parcely kupovat ze svého a není jisté, zda by stály tolik, kolik teď.

„Pozemkový úřad po dvou letech mění oceňovací předpisy. Takže se může stát, že se změní cena,“ varoval náměstek primátora pro oblast majetku Jaromír Kalina (KDU-ČSL).

Z deseti milionů vzrostla během dvou let cena na 38 milionů

Ostatně s tím už mají v Jihlavě svoje zkušenosti. Původně totiž bylo město s pozemkovým úřadem předběžně domluvené na ceně 10 milionů korun. Během let však cena vzrostla a nyní činí zmíněných 38 milionů, což je mimo možnosti magistrátu.

V rozpočtu si totiž na celou rekonstrukci přistávací a vzletové dráhy vyčlenil 40 milionů korun. Z nich mají být hrazeny práce i nákup pozemků. Dalších maximálně 30 milionů se pak zavázal investovat Kraj Vysočina.

„Pokud půjde cena k původní hodnotě a bude nám stačit 10 milionů, nemáme co řešit. Ale pokud se pohne směrem nahoru, vrátíme se do doby před deseti lety,“ varoval Kalina.

„Snad se konečně oceňovací předpisy změní v náš prospěch,“ zadoufal primátor Rudolf Chloupek (ČSSD).

Spolupráce s obranou má otazníky, město by bylo jen nájemcem

Armáda projevila zájem zařadit henčovské letiště mezi svá záložní letos na podzim.

„Je to velmi strategické letiště. Nachází se v centru Kraje Vysočina a až do devadesátých let sloužilo právě jako záložní. Pouze jsme oprášili věc, která zde před dvaceti lety fungovala,“ osvětlil tehdy přístup armády náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta.

Jenže i tento scénář, kdyby vyšel, má zatím svá úskalí. Pozemky by totiž s největší pravděpodobností zůstaly v majetku armády a nepřešly by na město. To by si je pouze pronajímalo. Magistrát proto nyní řeší s ministerstvem, jak se vypořádat s tím, že město by při přestavbě plochy investovalo do cizího majetku.

„To je věc, kterou musíme vyřešit. Druhou pak je, že jako nájemce bychom tuto dráhu zřejmě museli provozovat,“ popsal Kalina další zádrhel na cestě k letišti s asfaltovou ranvejí. Jasněji by prý mělo být v průběhu příštího týdne.

„Do letiště v Jihlavě nechceme nijak robustně investovat. V některých případech sice uvažujeme o tom, že bychom vybudovali palivové hospodářství, nicméně tento projekt uvažuje o vlastním. Proto pravděpodobně uzavřeme pouze smlouvy, abychom k těmto službám měli přístup,“ uvedl v říjnu Pavel Beran, náměstek ministra obrany pro ekonomickou a majetkovou sekci.