Budějovickému letišti pomáhá s marketingem odborník od Nikiho Laudy

  15:48
Letiště České Budějovice na tři měsíce přeruší provoz z důvodu postupující modernizace. MF DNES navštívila areál, který je z velké části staveništěm. Při poslední fázi úprav za téměř půl miliardy korun tam staví terminál a budovu pro technické zázemí.

Terminál pro cestující už má jasné obrysy. Technická budova, kde budou parkovat třeba samohybné nástupní schody k letadlům, je skoro hotová. Na Letišti České Budějovice už přes půl roku pracuje společnost Hochtief na poslední části modernizace za 495 milionů korun.

Za necelé dva roky se má areál proměnit v mezinárodní veřejný letecký přístav. Práce podle ředitele Ladislava Ondřicha postupují podle plánu. Brzy se dostane třeba na kompletní světelné vybavení a osvětlení dráhy a také pořízení a instalaci navigace.

Objevil se však také jeden vážný problém, kvůli kterému už Ondřich oslovil i zástupce vlády, která před měsícem letiště v Plané navštívila.

„Více než dva roky probíhá tendr na poskytovatele letových provozních služeb. To je ten, kdo vám letadla přivede na zem. Soutěž jsme vyhlásili, měli několik jednání se státním podnikem Řízení letového provozu ČR (ŘLP). Dopisem z jara letošního roku nám oznámili, že u nás nejsou schopni v požadovaném termínu poskytovat své služby a tendru se vzdávají,“ sdělil Ondřich.

Tím datem je květen roku 2020, jenže ŘLP by to zvládlo až někdy od roku 2026. Problém je, že Řízení letového provozu je jediný podnik svého druhu v republice.

„To je mírně řečeno zádrhel, který jsme neočekávali. Na část provozu máme vlastní dispečery, ale ten nejvyšší level dělá jen ŘLP. Bez nich bychom byli znevýhodnění oproti ostatním letištím,“ zdůraznil ředitel.

On a jeho spolupracovníci tak vládu vyzvali, aby jim pomohla při řešení situace. Konkrétní reakce by měla přijít pravděpodobně po letních prázdninách.

Existuje i záložní plán, že by vedení společnosti oslovilo i nějakou zahraniční firmu, která by také dokázala dodat dispečera toho nejvyššího stupně. Ale prioritou je státní podnik.

Budějovice jsou Florencií severu, říká Pammer

Jeho úkol je jasný. Pomoci rozhýbat Letiště České Budějovice a dělat mu reklamu v zahraničí na startu nové éry. Vedení společnosti angažovalo zkušeného 46letého Dietera Pammera, který působil třeba v Egyptě, ale pracoval i v letecké společnosti legendárního formulového jezdce Nikiho Laudy.

Proč jste si teď vybral Budějovice? Co je vaší výzvou?
Hlavním cílem je nyní oznámit za hranicemi, že tady pro vás stavíme letiště, že se v krásném Jihočeském kraji rozvijí něco nového a můžeme zde růst a růst. Oproti Linci je zde velká výhoda v tom, že jsou zde hned dvě památky UNESCO poblíž leteckého areálu, Český Krumlov a Holašovice. České Budějovice jsou navíc Florencií severu.

Kde vidíte rozdíl, že by právě budějovický letecký přístav měl být úspěšný?
Jen do Krumlova míří ročně kolem milionu turistů z Japonska, USA, Itálie, odkudkoli. To je pro mě důležitý bod. Chci pomoci rozvíjet tuto oblast, aby byl cíl turistů na tomto letišti. Máte zde překrásnou marketingovou věc, kterou je Budějovický Budvar, úžasná značka. Funguje zde ekonomika, byznys. Mým úkolem také je, abych ukázal, že letiště může pomoci dalšímu rozvoji regionu.

Mnozí turisté jsou zvyklí přiletět do Prahy a odtud jedou na jih Čech autobusem.
Ale letiště v Praze se brzy bude blížit ke svému limitu. A v budoucnosti se bude muset část spojů přesunout do Brna, Ostravy, ale i sem do Budějovic. Doba se rychle mění a turisté hodně rotují a zde by to mělo být perfektní načasování pro další rozvoj. Musíme dát leteckým společnostem vědět, co se tady děje, že zde brzy bude mezinárodní veřejné letiště.

Mezitím však letiště získalo jednu velmi zajímavou osobnost. Na post leteckého marketingového manažera nastoupil na začátku měsíce Rakušan Dieter Pammer. Přestup proběhl v Česku poměrně v tichosti, v Rakousku a Německu se mu věnovala spousta médií a událost měla velký ohlas.

Pammer působil mimo jiné na letišti v Linci a předtím také u letecké společnosti Nikiho Laudy. „On a jeho velké zkušenosti by nám měli pomoci to u nás rozlétat,“ sdělila Martina Vodičková, mluvčí Letiště České Budějovice.

V září přeruší provoz

Kromě toho bude hledat dalšího partnera i Jihočeský kraj ve spolupráci s Českými Budějovicemi. Krajské město je spolu s hejtmanstvím napůl vlastníky společnosti Jihočeské letiště České Budějovice, která areál spravuje.

„Právě jsme měli jednání pracovní skupiny. Na něm jsme se dohodli, že prostřednictvím soutěže vybereme firmu, nejlépe s celosvětovými kontakty, která by nám pak pomohla najít dalšího člověka, jenž by byl u rozvoje letiště,“ upozornil náměstek hejtmanky Josef Knot.

V areálu se připravují i na přerušení provozu. Potrvá v době od 4. září do 7. prosince. „Důvodem je montáž osvětlení a dalších technologií. Pak ještě nebude hotovo, budeme muset dělat takzvané zálety, vše ozkoušet. A co je nejdůležitější: na přelomu roku začneme spolupracovat s Úřadem pro civilní letectví na přípravě certifikace,“ sdělil Ondřich.

Tato část je po stavbě a kolaudaci nezbytná k tomu, aby letiště získalo potřebná povolení a bylo otevřené pro veřejné mezinárodní lety. Certifikace trvá přibližně jeden rok.

„Všechny nainstalované věci, například bezpečnostní rámy, kontrola zavazadel, detektory kovů, musí mít veškerou dokumentaci, která splňuje provoz civilního letectví podle nejvyšších evropských zákonů,“ vysvětlil ředitel.

Provoz v plném rozsahu by pak mohl být zahájen během roku 2020. Po dokončení se Budějovice zařadí mezi další mezinárodní letiště, jako jsou Ostrava, Pardubice a Karlovy Vary.

Budou připravené na odbavení středně velkých dopravních letadel včetně zajištění charterových či obchodních letů. Denně bude schopné odbavit deset středně velkých letadel typu Airbus 320 nebo Boeing 737, jež patří mezi nejrozšířenější na světě.

Na to, aby byl areál úspěšný a finančně soběstačný, bude podle propočtů potřebovat odbavit 80 tisíc cestujících ročně. K takovému počtu se chce vedení společnosti dostat do pěti let od zahájení plného provozu.

Autor: