Málo pasažérů, zrušené lety. Letecká linka Vary - Düsseldorf má potíže

  8:58
Před měsícem spuštěná letecká linka z Karlových Varů do Düsseldorfu má potíže. Kvůli nízké obsazenosti a provozním záležitostem ruší lety. Problémy rozzlobily zástupce kraje, kterému letiště patří. Propagace linky podle nich měla začít daleko dříve.

V Karlových Varech je několik velkoplošných billboardů lákajících na novou leteckou linku do Düsseldorfu, která měla vytáhnout karlovarské letiště z problémů. Tato linka má však sama problémy, první lety se ruší. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Od 26. března se uskutečnilo deset letů společnosti Germania Airlines. Jenomže linka zatím přinesla spíš zklamání než nadšení. Zrušené musely být čtyři lety. Letadla se na trase neobjeví 30. dubna, 4. května, 11. května ani 21. května.

„Důvodem je kombinace obchodních a provozních záležitostí. Tou obchodní je nízká obsazenost letů, provozní jsou pak na straně letecké společnosti,“ uvedl ředitel letiště Václav Černý.

Ujistil však, že plán letecké linky mezi oběma městy stále platí. Z Karlových Varů do Düsseldorfu a naopak by měly boeingy létat během letní sezony, která končí v říjnu. Kapacita jednoho letadla přitom činí bezmála 150 míst. Podle Václava Černého nabídku zatím využilo necelých 300 pasažérů.

„Musím přiznat, že linka je pod našimi očekáváními. Doufám ale, že se na ní podepíšou chystané marketingové akce,“ řekl ředitel. Cena jednosměrné letenky činí 1325 korun a pod tuto cenu již podle Václava Černého jít nelze. Podle hejtmančina náměstka pro dopravu Martina Hurajčíka tři lety zrušil zdejší spolek na podporu leteckých linek, jednu pak společnost Germania.

Hejtmanku Janu Vildumetzovou výsledky začínající linky rozzlobily. Zmínila, že kraj vloni poslal 7,5 milionu korun nově vznikající destinační agentuře, která se má starat o propagaci regionu. Agentura tedy podle ní měla dost peněz, které mohla věnovat i do propagace nové letecké spojnice.

„Leteckou linku dojednávalo ještě předchozí vedení kraje. Vznikl spolek, jehož členy jsou město Karlovy Vary a kraj, spolek linku dotuje pěti miliony korun. Jsme rádi, že linka existuje, nepovažuji však za šťastné, že se nejprve spustí - a pak teprve začne její propagace,“ řekla Jana Vildumetzová.

Po svém náměstkovi Martinu Hurajčíkovi kvůli tomu žádá čísla, jak se situace vyvíjí. Po zástupcích destinační agentury zase bude chtít, aby s propagací linky urychleně začali.

Karlovarský primátor Petr Kulhánek se domnívá, že hodnocení nově zavedené spojnice je zatím velmi předčasné. „Víme, že velikonoční svátky splnily vzhledem k naplněnosti účel. Další lety nejsou plné tak, jak jsme si představovali. Nicméně proto bylo i zkušební období,“ uvedl primátor.

Zároveň dodal, že podle předpokladů měly být lety v prvních měsících zaplněné ze třiceti procent. To tedy podle něj znamená, že dosavadní čísla nejsou žádnou katastrofou, navíc zapracovat by na nich mohl marketing.

„Na poslední chvíli tam udělalo velký problém zrušení kontraktu některých německých touroperátorů, kteří měli již nakoupená sedadla. Byl to negativní zásah do toho začátku. Já ale budu situaci hodnotit až po první polovině roku,“ řekl Petr Kulhánek.

Úbytek cestujících měl skončit právě s novými linkami

Karlovarské letiště se už řadu měsíců potýká s úbytkem cestujících, zejména těch z Východu. Právě oni ještě nedávno tvořili významnou klientelu letiště. Letošní rok měl být však díky spojnici s Düsseldorfem a poté též s izraelským Tel Avivem zlomový.

Izraelská linka začne fungovat v polovině června jako takzvaný charterový let. „Objednává si ji soukromá společnost, která si za ni ručí sama. Spolek na podporu linek v tom v podstatě vůbec žádnou roli nehraje,“ řekl Martin Hurajčík.

Linku bude provozovat letecká společnost Travel Service letadlem typu Boeing 737-800 o kapacitě 183 míst, a to na objednávku společnosti VISITSPA z Mariánských Lázní.

Karlovarské letiště odbavilo vloni celkem 25 235 cestujících, což znamená pokles o 51,3 procenta ve srovnání s rokem 2015. Terminálových cestujících pak evidovalo celkem 19 287, což znamená pokles o 44,2 procenta.