Skomírající tratě na Králicku má oživit Leo Express

  13:40
Pardubický kraj hodlá svěřit společnosti Leo Express vedle tratě z Ústí nad Orlicí do Mlýnického Dvora i provoz navazující lokálky z Dolní Lipky do Hanušovic. Trať, kde zůstaly jen víkendové spoje, by tak podle místních mohla dostat zase šanci.

(ilustrační snímek) | foto: Leo Express

„V rámci snahy o liberalizaci prostředí na železnici a zkvalitnění služeb chceme zahájit konkrétní jednání o uzavření smlouvy na tyto dvě tratě. Čeká nás však ještě řada jednání,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš (ODS).

Je podle něj nutné vyjasnit nejen sankční mechanismus, ale také spolupráci s tarifem IREDO, či způsob prodeje jízdních dokladů.

Dvacet kilometrů dlouhá trať mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi, ležícími v Olomouckém kraji, prochází kvůli politikům v posledních letech turbulencemi. Nejdříve na ni Pardubický kraj přestal platit provoz, pak tam vlaky vrátil, ale letos kvůli malému počtu cestujících a neschopností domluvit se s Olomouckým krajem na financování nechal jen víkendové spoje.

Leo Express tvrdí, že tato malá železnice má budoucnost. „Trať 025 má potenciál v turistické dopravě v oblasti Králicka a Jeseníků. Věříme, že s moderními vozidly a lepší návazností přivedeme na tuto trať více cestujících. Vzhledem k probíhajícím jednáním nyní, bohužel, nemůžeme nabídku blíže komentovat,“ uvedl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Je šance na přímé spojení s polskou Wroclawí

Trochu podobný je i příběh tratě z Ústí nad Orlicí do Mlýnického Dvora, protože původně vlaky zajížděly do čtyři kilometry vzdálených Štítů. Nicméně toto město leží v Olomouckém kraji a od letošního června už vlaky končí v Mlýnickém Dvoře.

„Přitom lidé pravidelně dojíždějí přes hranici kraje. Od nás jezdí do Štítů, z Hanušovicka zase do Králík. Bohužel se kraje nedokázaly dohodnout,“ uvedla starostka Králík Jana Ponocná.

Avizovaný příchod soukromníka opatrně vítá s tím, že by mohl zajistit, aby spoje navazovaly a dávaly smysl. „Pro něj bude totiž ekonomicky výhodné, aby tím jezdili lidi, takže se bude snažit, aby spoje byly pro cestující zajímavé. To je pro nás naděje,“ uvedla starostka.

Pokud se Pardubický kraj s Leo Expressem dohodne, na obou tratích se objeví nové soupravy.

„Nedávno jsme oznámili pořízení vozidel, která jsou ideální právě pro regionální závazkovou dopravu. Jedná se celkem o 15 jednotek Lint od výrobce Alstom, z toho jedenáct s kapacitou 120 míst a čtyři s kapacitou 70 míst. Všechny jednotky jsou nízkopodlažní, klimatizované, vybavené wi-fi připojením a zásuvkami, včetně USB,“ uvedl Emil Sedlařík.

Podle zástupců kraje je bonusem spolupráce se soukromníkem také možnost přímého spojení regionu s polskou Wroclawí, kam momentálně neexistuje žádné přímé spojení a je vždy nutné přesedat v Dolní Lipce.

„Leo Express je v úzkém kontaktu s polským dopravcem, který by paralelně k Leo Expressu mohl zajišťovat další páry vlaků. Stávající jednotky typu Stadler FLIRT jsou navíc jedinými elektrickými jednotkami schválenými zároveň pro provoz v České republice i v Polsku,“ řekl Kortyš.

Firma podle hejtmana Martina Netolického nabízí zajištění navazující autobusové dopravy v turisticky exponované oblasti, nebo také provoz nostalgických jízd v letním období až do Hanušovic.

Pardubický kraj jednal o provozování všech tratí po roce 2019 se třemi zájemci. Regio Jet nabídku nepředložil, Leo Express projevil zájem o dvě tratě, a tak o zajištění dopravy na území celého kraje nyní vyjednává Michal Kortyš už jen s Českými drahami.

Leo Express míří na Králicko.

Leo Express míří na Králicko.