Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na místě zřícené lávky v Troji bude přívoz, pontonový most postavit nelze

  8:06,  aktualizováno  8:26
V místě zřícené lávky v pražské Troji chce magistrát zavést přívoz. Pontonový most, který původně chtěla provizorně postavit, postavit nelze. Zaznělo to na ranní tiskové konferenci Technické správy komunikací Na Císařském ostrově v Praze.

Nová lávka na Císařský ostrov hned tak nebude. „Pro postavení nové lávky musí dojít ke změně územního plánu,“ informoval náměstek primátorky Petr Dolínek s tím, že ke změnám má dojít do 12 měsíců. Až potom se může řešit samotná stavba nové lávky.

Magistrát zvažoval, že do té doby provizorně zřídí pontonový most. To se ukázalo jako nereálné.

„Pontonový most lze ze zákona postavit jen v případě živelních katastrof, takže tato varianta padá,“ řekl Dolínek. „Jsme připraveni objednat přívoz a spustit jej, až to umožní demolice lávky,“ dodal.

Práce na demontáži spadlé lávky začínají úterkem a měly by trvat dva týdny. „Náklady na demontáž jsou odhadovány do 10 milionů korun. Záleží na soudním znalci, který může pozdržet práce,“ informoval zástupce demontážní firmy Karel Frankota. 

Délka demontážních prací je ale pouze odhad, mohou trvat i delší dobu „Máme představu, že práce ukončíme tento týden na levém břehu. Příští týden začneme pokračovat na pravém břehu,“ dodal Frankota. O postupu prací však rozhodne policie a soudní znalci.

Práce započnou na Císařském ostrově stabilizací jednoho z pilířů. Poté se začne lávka rozebírat. Následně se pracovníci přesunou i na trojskou stranu.

„Díly převezeme na předem určenou deponii, kde ty díly budou zase sestaveny a budou dále sloužit k dalšímu zkoumání,“ řekl Frankota. 

Nová lávka bude vyšší, kvůli povodním

„Lávka, která tady stála, byla postavena v době komunismu, nesplňovala podmínky, které musí mosty mít. Nebyla nad tou stoletou, tisíciletou a jinou vodou, ona byla konstruována, tuším, pouze na pěti až padesátiletou vodu,“ vyjádřil se Dolínek. 

Trojská lávka tak dostala podle Dolínka výjimku, což se ukázalo jako problém při povodních. „Nová lávka bude muset být o 80 centimetrů až jeden metr výše, než bylo sedlo té stávající,“ doplnil Dolínek.

Zřícená lávka se má  přestěhovat k blízké betonárce, aby její trosky mohli zkoumat odborníci.

Fotogalerie

Vedení Prahy dočasně odvolalo šéfa mostařů v TSK Jana Zemánka. Zatím není jasné, kdo ho do konce vyšetřování nahradí.

„Pan Zemánek, který byl pověřen do té doby jako šéf tohoto týmu, je jeden z největších odborníků a znalců stavby mostů. Bude plně k dispozici a bude plně součinný při vyšetřování,“ vyjádřil se náměstek primátorky. 

Zároveň Praha požádala předsedu představenstva TSK Petra Smolku, by společnost prověřila interní předpisy a postupy, které se vztahují k mostům. Také má být prošetřeno, kdo za pád mostu nese vinu a má být vyvozena personální odpovědnost.

„Když jsem hovořil s odborníky, jak byla tahle lávka dohlížena v posledních měsících, tak říkali, že je to standard, který se používá nejen v Praze,“ komentoval případné pochybení kontrol Petr Dolínek.

Nyní bude probíhat vyšetřování nejen policejní, ale i TSK zahájí vlastní. Technická služba komunikací prověří dokumenty od roku 1975, kdy se začalo o lávce vůbec uvažovat. Cílem je zjistit, jestli nebyla vada na projektovaných materiálech, na údržbě a dalších aspektech.

Pěší lávka se do Vltavy zřítila v sobotu 2. prosince a při pádu z ní se zranili čtyři lidé, dva z nich vážně. Zástupci města slibovali, že je odškodní. Praha také v závislosti na tom uvažuje o uzavření Radotínské lávky, která je také ve špatném stavu. Ve špatném stavu je i Hlávkův most.

Autor: