Nová lávka ve Varech je už na svém místě, na chodce si ale ještě počká

  11:56
Takové představení Karlovaráci už dlouho nezažili. Na osazení nové lávky pro pěší přes kolejiště horního nádraží se jich i přes pozdní hodinu přišlo podívat několik desítek.

Obří jeřáb poprvé pohnul konstrukcí lávky v noci ze soboty na neděli krátce po desáté hodině večer. A odborníci na transport nadměrných nákladů s ní měli plné ruce práce. Stěhovali kolos téměř 70 metrů dlouhý o hmotnosti 80 tun. Přibližně za hodinu a půl bylo vše hotové.

První chodci si ale na novou lávku ještě počkají. V realizaci dokončovacích prací vzniklo prodlení.

„Do předčasného užívání dáme lávku 15. července,“ přislíbil za město první náměstek primátora Čestmír Bruštík. Kompletně hotovo včetně terénních úprav okolí nové lávky bude ale podle něj až 31. srpna.

Za novou lávku přes horní nádraží město zaplatí 25 milionů korun bez daně.

Ocelovou konstrukci, kterou jeřábník v noci ze soboty na neděli usadil, vyrobili během tří měsíců ve Vítkovicích. Do Varů cestovala přes celou republiku rozdělená na několik částí, které pak odborníci dávali dohromady přímo na místě. Skládačka ocelové lávky je vyrobená ze tří tisíc kusů.

Obloukovou konstrukci usadili specialisté na připravené betonové patky. Do okamžiku, kdy chodci poprvé po nové lávce přejdou, zbývá ještě osadit veškeré technologie. Lávka bude bezbariérová, vozíčkáři, ale i cyklisté budou mít k dispozici hned dva výtahy.

V srpnu letošního roku se rozběhne ještě další akce města v bezprostředním okolí nové odbavovací budovy karlovarského nádraží. Město totiž bude financovat i úpravu přednádražního prostranství. „Ta bude stát přibližně 20 milionů. V současné době soutěžíme zhotovitele, práce začnou v srpnu,“ konstatoval náměstek Bruštík.

Obě akce financované městem jsou součástí projektu revitalizace horního nádraží. Vedle nové odbavovací haly, která už slouží cestujícím, se dotkne například také peronizace a úpravy kolejiště. Kompletní rekonstrukce skončí na přelomu let 2018 a 2019.

Technické údaje lávky

  • Šířka lávky (u paty oblouků v místě nástupu na schodiště u výpravní budovy): 8,9 m
  • Průchozí šířka na lávce: 3,0 m
  • Výška vrcholu oblouku nad pochozí plochou: 5,7 m
  • Výška vrcholu oblouku nad kolejištěm: 12,9 m
  • Pochozí převýšení pro pěší: 7,2 m
  • Délka obloukové ocelové konstrukce osazovaná jeřábem přes celé kolejiště: 67,5 m
  • Hmotnost obloukové ocelové konstrukce osazovaná jeřábem přes celé kolejiště: 88 t
  • Hmotnost kompletní ocelové konstrukce (včetně schodiště): 120 t
  • Celková hmotnost lávky (včetně betonové mostovky): 230 t
  • Počet schodišťových stupňů: 40
  • Počet výtahů: 2 (i pro cyklisty)
  • Cena 25 mil. Kč bez DPH (30 mil. s DPH)