Lidé z chebské čtvrti Háje se poprvé projdou po opravené lávce

  8:46
Lávka do Hájů se po téměř po roce otevírá pro pěší. Obyvatelé chebské čtvrti se po několika měsících dostanou nejkratší cestou do centra. Provizorní oprava by měla sloužit nanejvýš pět let.

Téměř po roce se ve čtvrtek po rekonstrukci otevírá lávka do chebské čtvrti Háje. Lidé tak konečně nebudou muset úsek obcházet. (17. 1. 2019) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Jako na smilování čekali obyvatelé Hájů na dokončení oprav železného mostku pro pěší v Dyleňské ulici, který vede přes železniční koridor do Německa. To se jim konečně dnes splní. Při cestě do města tak už nebudou muset chodit přes vzdálený silniční most v ulici Osvobození.

Problémy s přemostěním však nekončí. Oprava totiž umožní jeho využívání maximálně na dobu dalších pěti let. Do té doby bude muset město najít náhradní řešení. A to zejména s ohledem na skutečnost, že lávka slouží jako nosný pilíř pro některé inženýrské sítě, na které jsou domy v Hájích napojeny.

Dlouho očekávané otevření lávky se však nakonec o několik dnů pozdrželo.

„Při závěrečné kontrole konstatoval specialista, že je ještě třeba nad rámec projektu posílit bezpečnost. Oslovili jsme proto zhotovitele, který slíbil, že navržené prvky vyrobí a osadí. Ve čtvrtek bude vše hotovo. Hned poté lávku otevřeme pro veřejnost,“ vysvětlil důvod prodlevy místostarosta Jiří Černý.

Problémy mostku do Hájů odstartovala loňská kontrola statika. Podle odborného posudku byl v havarijním stavu a měl korozí poškozené nosné konstrukce. Město se jej proto rozhodlo uzavřít vloni 23. ledna. Následovalo zpracování projektové dokumentace a pak už opravy mohly začít.

V jejich rámci byla vyměněna část nosné konstrukce oslabená korozí. Pro zajištění stability se odborníci rozhodli doplnit mostovku o další výztuhy. Poté byla celá konstrukce očištěna a ošetřena protikorozním nátěrem v červené barvě.

Aby nedošlo k přílišnému zatížení mostku, byl zúžen o metr jeho profil. Lávka tak má nyní po celé délce šířku jen 1,5 metru. Pro odlehčení konstrukce z povrchu mostovky také zmizel asfaltový plášť.

„Lávka bude nyní pouze pro pěší. Cyklisté ji budou moci používat, ale musí sesednout z kola. Je nutné snížit váhu, kterou celá konstrukce tlačí na nosné pilíře. Navíc bylo třeba po okrajích mostovky udělat odtokové žlaby. Voda totiž stékala přímo na spodní, nosnou část mostu. A to je zejména v zimě, kdy se chodníky solí, velký problém. Voda se solí způsobuje rychlejší korozi železa,“ doplnil Černý.

Práce probíhaly ve třech etapách. Nejnáročnější byla oprava středové části, na které se pracovalo v době výluk trakčního a kolejového vedení.

Pro zhotovitelskou firmu Lemonta to znamenalo jediné: pracovat se mohlo jen v noci, a to pouze 4 až 5 hodin. Kvůli tomu se nakonec opravy, které stály necelých 5 milionů korun, protáhly na 3,5 měsíce.

„Všichni, kteří v Hájích bydlíme a chodíme pěšky do města, znovuotevření lávky vítáme,“ uvedla jedna z tamních obyvatelek Gabriela Licková, která podle svých slov doufá, že teď konečně zarostou i cesty vyšlapané ve stráních a vedoucí přímo přes koleje.

„Řada lidí, ale i školáků, si tudy cestu zkracovala a denně riskovala, že je projíždějící vlak zachytí,“ doplnila.

Mostek do Hájů, který se takřka na den po roce opět otevírá veřejnosti, je strategický nejen jako rychlé spojení tamních obyvatel s městem, ale navíc i tím, že na sobě přes železniční koridor nese kanalizační a vodovodní přípojku. Jakmile by došlo k demolici mostku, ocitli by se obyvatelé Hájů nejen bez pitné vody, ale zejména bez připojení na odpad.