Labská stezka propojí Pardubice s Hradcem za pět let, slibují politici

  9:26
Ideální scénář zní, že zájemci se bezpečně projedou na kole z Hradce Králové přes Pardubice až do Kladrub či Týnce na Labem v roce 2024. Na sliby politiků je však třeba dát pozor. Co se týká Labské cyklostezky, už poslali do světa mnoho termínů, které nakonec neplatily.

Asfaltku od Hradce Králové do Vysoké využívají už tisíce bruslařů i cyklistů (3. 4. 2019). | foto: Martin Veselý, MAFRA

V době hojného rozdávání evropských dotací na stavbu cyklostezek se zdá neuvěřitelné, že stále chybí kompletní propojení Pardubic a Hradce Králové. ¨

Podle regionálních politiků se však snad konečně stavba zásadně pohne a do čtyř let budou krajská města pro cyklisty lehce a hlavně bezpečně propojená.

„Kompletní stezka z Pardubic na Hradec Králové se bude postupně stavět v podstatě od letoška a předpokládám, že bude hotovo do roku 2023,“ řekl radní Pardubického kraje René Živný.

A plány jdou ještě dál. Hned o rok později by mohla stát i kompletní cyklostezka mezi Pardubicemi a Týncem na Labem. Atraktivní trasa, která povede především po břehu řeky Labe, by navíc měla mít odbočku ke známému hřebčínu v Kladrubech nad Labem.

„Úsek z Pardubic na Týnec nad Labem by měl stavebně začít v roce 2021 a úplné dokončení se odhaduje na rok 2024,“ uvedl Živný s tím, že projektanti chystají z hlavních tras i odbočky do okolních vesnic.

Především lidé z Pardubic ocení spojku z Rábů do Kunětic, kam za hezkého počasí míří stovky lidí na zmrzlinu.

„Kromě hlavní trasy cyklostezky se připravují i odbočky do některých zajímavých cílů, a to především z hlediska bezpečnosti cyklistů. Na trase do Hradce Králové je to spojka z Rábů do Kunětic či z Dřítče do Sezemic, v úseku na Týnec nad Labem pak odbočka do hřebčína v Kladrubech nad Labem či nový cyklomost přes Labe do Semína, rodiště architekta Gočára,“ řekl Živný, který zároveň musí být v odhadech opatrný.

Plán stavby

Hradec Králové - Kladruby

Hradec Králové – Pardubice (náklady jsou 174 milionů korun)

Dříteč – Kunětická hora: 2020
Vysoká – Opatovice: 2021
Opatovice – Dříteč: 2022
Brozany – Kunětice: 2022
Hrobice – Němčice: 2022
Dříteč – Sezemice: 2023

Pardubice - Týnec nad Labem (náklady jsou 109 milionů korun)

Labětín – Řečany n. Labem: 2021
Řečany – Chvaletice: 2021
Chvaletice – Týnec n. L.: 2021
Semín – Labětín: 2023
Pardubice – Valy: 2023
Valy – Přelouč: 2023 ¨
Přelouč – Semín: 2024

Pozn.: Uvádíme jednotlivé úseky a roky jejich dokončení.

Už mockrát se stalo, že oznámené termíny dostavby nakonec neplatily. A většinou kvůli výkupům pozemků.

„Projektový manažer pan Jeřábek by vám o tom mohl vyprávět. Někdy narazíme na někoho, kdo nechce vůbec prodat, jindy se zase zdlouhavě hledají dědicové a sem tam má někdo i přemrštěné finanční nároky. Často se také zdržujeme jiným pohledem památkářů, což je konkrétně rozdílný názor na přemostění Labe u Němčic. Když se podaří dotáhnout pozemky, je v podstatě vyhráno,“ dodal Živný.

Zatím posledním novým úsekem trasy, které se říká stezka Mechu a perníku, je ten z Hradce Králové do Vysoké nad Labem.

Na pětikilometrové trase nechybí ani moderní lávka přes slepé rameno Labe. Stezka se oficiálně otevírala na začátku dubna.

„Trvalo to dlouhých sedm let, než se to všechno podniklo,“ řekl na slavnosti přesně před měsícem starosta Vysoké nad Labem Jiří Horák.