Na Labi a Vltavě vznikne dvacet nových přístavišť pro rekreační plavbu

  7:48
Vyrazit na loďce po řece a po pár kilometrech bezpečně zakotvit. Servis, který zatím zájemcům o plavbu po Labi v kraji chybí, by měl být dostupný do několika let. Ředitelství vodních cest ČR chystá výstavbu kotvišť pro osobní dopravu na dvou největších tuzemských řekách. Jeden přístav pro rekreační plavbu vyjde zhruba na 20 milionů korun

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Výstavba nových přístavišť je plánována v několika etapách, nyní jsou rozpracovány projektové dokumentace na deset přístavišť ve Středočeském kraji na Labi a Vltavě, která by měla vzniknout v letech 2018 a 2019,“ řekl zástupce ředitele a mluvčí Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jan Bukovský.

Malé lodě mohou nyní „parkovat“ třeba v poděbradské Labské maríně, maríně v Kolíně, v zadní části mělnického přístavu a po domluvě také v kotvišti sportovního klubu v Brandýse nad Labem. Nově by se mohly jejich posádkám otevřít další možnosti. Na březích Labe je nejblíže výstavba v Nymburce, Kolíně a Mělníce.

„Věříme, že na podzim vybereme zhotovitele a v některých lokalitách začnou přípravné práce. Přes zimu se budou vyrábět konstrukce plovoucích mol v dílnách a se začátkem stavební sezony 2019 by se měly práce naplno rozjet na místě,“ vysvětlil postup příprav projektu Bukovský.

ŘVC bude spolupracovat nejen s městy a obcemi, ale také se Středočeským krajským úřadem. Na hejtmanství má proto vzniknout pracovní skupina, kterou bude řídit odbor dopravy. „Postará se jak o přípravu a následnou výstavbu vodní části přístavů a přístavišť, tak i dalších souvisejících součástí, jako jsou přístupové cesty, parkoviště, cyklostezky a podobně,“ představil roli kraje radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). 

Úřad tak pomůže hlavně těm obcím, pro něž je výstavba silnic či parkovišť z vlastního rozpočtu příliš drahá. Rekreační plavba má podle Petrtýla přilákat turisty k většímu využívání lodní dopravy, která je navíc šetrná k přírodě.

„Výstavba vlastního přístaviště je kompletně hrazená ze Státního fondu dopravní infrastruktury a investorem je ŘVC. Města pak zabezpečí úpravu komunikací na břehu a hygienické zázemí jako třeba toalety,“ upřesnil Jan Bukovský. Nové přístavy vzniknou v několika etapách. Nejprve je totiž třeba vybudovat základní síť, která bude postupně zahušťována.

Výstavba nových přístavů

pro malá plavidla a osobní lodě

Labe:
Brandýs nad Labem (2019)
Čelákovice (2019)
Kolín (2018)
Mělník (2019)
Neratovice (2019)
Nymburk (2018)
Oseček (2019)
Poděbrady (2018)
V dalších etapách Kostelec nad Labem, Lysá nad Labem, Sedlčánky a Sadská. 

Vltava: 
Davle (2018)
Štěchovice (2019–2020)
V dalších etapách Veltrusy, Kralupy nad Vltavou a Roztoky. 

Zdroj: Ředitelství vodních cest ČR

„Pro osobní lodě a malá plavidla, která si lidé mohou pronajmout třeba na týdenní dovolenou, má smysl pouze souvislá síť přístavišť. Izolovaná mola nic neřeší,“ podotýká mluvčí ŘVC. Kromě již uvedených lokalit podél Labe se tak postupně dostane na Neratovice, Brandýs nad Labem a v další fázi například na Kostelec či Lysou nad Labem. Stavět se bude také na Vltavě, a to přednostně v Davli a ve Štěchovicích. Později by měly přijít na řadu Veltrusy, Roztoky a Kralupy nad Vltavou. 

Podílem na projektu budování přístavišť vedení hejtmanství začalo naplňovat vizi, kterou představilo zhruba před rokem. Tehdy obnovil činnost spolek Středočeské vodní cesty. Ovšem s představou zvýšení počtu kotvišť na Labi přišlo hejtmanství už mnohem dříve, kdy byl v jeho čele současný náměstek hejtmanky pro oblast životního prostředí a zemědělství Miloš Petera (ČSSD).

„Jsem velmi rád, že se tento záměr, u jehož zrodu jsem stál, pohnul dopředu a nabývá přesnější obrysy. Přístavy by měly být budovány po vzoru francouzských a holandských kanálů s návazností možného infrastrukturního zázemí,“ komentoval rozhodnutí kraje někdejší hejtman.

Kraj pomáhá rovněž obcím, které provozují přívozy, celkem letos poskytne sedmi samosprávám 1,6 milionu korun. Například Lužec nad Vltavou, Máslovice či Oseček obdrží od úřadu shodně 380 tisíc.

„Lodní doprava a provoz přívozů významně doplňuje náš dopravní systém. Především v lokalitách, kde chybí mosty a silnice k překonání vodního toku. V některých případech dokonce v přímé vazbě na ostatní veřejnou dopravu, jako je vlak či autobus. A v neposlední řadě přívozy přispívají i k rozvoji cestovního ruchu, zvláště navazují-li na cyklistické trasy a turistické cesty,“ konstatoval František Petrtýl.

V plánu je rovněž zapojení přívozů do systému společné integrované dopravy Prahy a kraje. Pasažéři by tak mohli už brzy na jednu jízdenku využívat nejen vlaky, autobusy či tramvaje, ale také přívozy.

Říční doprava v kraji ovšem zřejmě v dohledné době dostane ještě další impulz. „Řešena bude i výstavba větších přístavů na Labi, protože citelně chybí kapacita pro delší stání lodí, ale momentálně ještě probíhá ověřování marketingové analýzy,“ upozornil Jan Bukovský.