Objem minerálky na kolejích roste, z Kyselky vyjel už pětistý vlak

  16:16
Pětistý vlak naplněný minerálkami vyjel ze společnosti Karlovarské minerální vody do distribučního centra na Moravě. Trasa je dlouhá 470 kilometrů a vlakové soupravy na ní nahradily už více než 11 500 kamionů. Ročně jsou to téměř dva tisíce neuskutečněných jízd po silnici.

„Náš projekt dokazuje, že i rychloobrátkové zboží lze přepravovat rychle a kvalitně po dnes spíše opomíjené železnici. Díky pozitivním zkušenostem s ekologičtější přepravou po železnici připravujeme další projekty na rozšíření železniční přepravy do dalších destinací. Letos testujeme vlakovou přepravu z Kyselky do Prahy. Do konce roku 2018 chceme vše vyhodnotit a rozhodnout o dalším postupu,“ uvedl Alessandro Pasquale, generální ředitel Karlovarských minerálních vod (KMV).

Vlak s minerálkami pro Moravu jezdí z Kyselky celoročně, v sezoně i dvakrát až třikrát týdně.

Objemy přepravené po železnici se postupně zvyšují. Zatímco v roce 2013 to bylo 46,3 milionu litrů, minulý rok už 53,7 milionu litrů. Loni se také rozšířila kapacitu vlaku ze šestnácti vagonů na dvacet.

Objem železničních přeprav teď činí 19 procent z celkové distribuce minerálky z KMV v republice.

„Kdykoli se podaří naložit kapacitní náklad na železnici, vždy jde o dopravu výrazně šetrnější vůči planetě. Navíc jsou pak dálniční tepny volnější pro osobní dopravu, což se projeví vždy, když kvůli nehodě či omezení dochází ke kolonám. Právě jejich rychlé rozpuštění a rozjetí totiž vždy komplikují dlouhé fronty nákladních souprav,“ řekl Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Zmínil přitom, že v posledních letech to platí násobně, neboť ŘSD opravuje dlouho zanedbávané české dálnice, staví nové a modernizuje D1 za plného provozu.

„Každý vypravený nákladní vlak místo kolony kamionů je v tu chvíli pro dálnice samozřejmě skvělá zpráva,“ dodal.

Pět set vlaků z Kyselky převezlo 490 tisíc tun zátěže přesunuté ze silnic na koleje, což vedle průjezdnějších silnic znamená podle zástupců firmy i 1,77 milionů litrů nespálené nafty, 4 700 tun ušetřených emisí CO2, a také menší hluk a nižší prašnost.

KMV využívají železnici pro přepravu svých výrobků od léta 2012, kdy obnovily provoz železniční vlečky z Kyselky do Vojkovic nad Ohří. Tu vybudoval a roku 1895 uvedl do provozu Heinrich Mattoni, zakladatel stejnojmenné společnosti, jejímž nástupcem KMV jsou.

Rekonstrukce železniční vlečky na osmikilometrové trase Kyselka - Vojkovice nad Ohří trvala necelé čtyři měsíce. Skupina Karlovarských minerálních vod je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě.