Krnovské opravny a strojírny dodají Brnu tramvaje za miliardu

  12:56
Jednu z největších zakázek ve své historii, dodávku tramvají pro brněnský dopravní podnik za více než miliardu korun, získala společnost Krnovské opravny a strojírny.

Krnovské opravny a strojírny získaly zakázku na 41 tramvají pro Brno. | foto: Krnovské opravny a strojírny

Až jednačtyřicet tramvají mohou v nejbližších letech dodat Krnovské opravny a strojírny (KOS) brněnskému dopravnímu podniku.

Tramvaje nebudou KOS do Brna dodávat v celku, ale v podobě rozložených stavebnic, z nich si pak tamní dopravní podnik tramvaje sám sestaví.

O výsledku výběrového řízení brněnského dopravního podniku, v němž KOS uspěly ve spojení s Pragoimexem a VKV Praha, jako první informoval web Československý dopravák.

„Podmínkou zakázky bylo, aby se vysoutěžené tramvaje montovaly v Ústředních dílnách Dopravního podniku města Brna. Dodavatel předá i technickou dokumentaci, komponenty a služby potřebné pro sestavení tramvaje,“ přiblížil zakázku Jan Seitl, provozní ředitel Dopravního podniku města Brna.

První trmavaje do 420 dnů od podpisu smlouvy

Krnovské tramvaje budou v Brně postupně nahrazovat dosluhující starší typy vozů. „Tento typ tramvají bude nahrazovat současné dvoučlánkové tramvaje typu K2, jejichž celkový počet určený k postupnému vyřazování je 41,“ doplnil očekávaný rozsah zakázky Seitl.

Za technickou dokumentaci zaplatí Brněnští 3,5 milionu korun, cena jedné tramvaje, včetně potřebných komponentů, dosáhla v soutěži 26,5 milionu korun.

Jak bude zakázka probíhat, zatím není jasné, rozhodující budou požadavky brněnského dopravního podniku. „Dodavatel se podpisem rámcové dohody zavázal k dodání komponentů pro dvě tramvaje. DPMB má práva z této smlouvy pořídit formou dílčích kupních smluv další tramvaje do maximálního počtu 41,“ vysvětlil provozní ředitel. „První dvě tramvaje mají být dodány do 420 dnů od uzavření smlouvy.“

Uspěla Škoda Transportation

Další tramvaje v současnosti krnovští vyrábějí pro Dopravní podnik Mostu a Litvínova.

Podobný počet, ale typově zcela odlišných tramvají, nakoupí také ostravský dopravní podnik. Jeho zástupci ve středu podepsali smlouvu na nákup čtyřiceti velkokapacitních tramvají se společností Škoda Transportation.

„Nákup nových vozů za téměř dvě miliardy korun jednomyslně schválilo představenstvo Dopravního podniku Ostrava (DPO) před dvěma týdny, ve středu byla smlouva podepsána na mezinárodním veletrhu InnoTrans v Berlíně,“ řekla Karolína Rycková, tisková mluvčí DPO.

Ostrý provoz od podzimu 2020

Nové velkokapacitní tramvaje by se měly v Ostravě objevit za dva roky. „Tramvaje nejnovější generace ForCity Smart se v ostrém provozu objeví na linkách DPO na podzim roku 2020. Ostrava bude prvním městem v České republice i střední Evropě, kde budou plzeňské tramvaje s touto specifikací provozovány,“ řekla mluvčí.

Zatím spíše ilustrační vizualizace škodovácké tramvaje. Její design se teprve bude vyvíjet.

Podle podmínek soutěže mají být nové ostravské tramvaje nízkopodlažní, klimatizované, vybavené wi-fii porty USB, o kapacitě 200 cestujících. Součástí budou i kamerové systémy.

O dvoumiliardovou zakázku soutěžily čtyři firmy: Škoda, Stadler, CAF a Inekon. Vítězná Škoda Transportation nabídla ve výsledku nejnižší cenu.

Jedna tramvaj přijde na téměř 49 milionů

Podobně jako u středněkapacitních tramvají, které Ostravě dodá zase švýcarská společnost Stadler, budou muset i velkokapacitní výrobky Škoda Transportation projít zkušebními testy.

Za jednu tramvaj zaplatí ostravský dopravní podnik 48,75 milionu korun, tedy dvojnásobek ceny brněnských tramvají z Krnova. Ceny ale nelze srovnávat, jde o rozměrově zcela odlišné typy vozů.

V roce 2021 by tak mohla mít Ostrava jeden z nejmodernějších vozových parků v republice, vedle 40 velkokapacitních tramvají Škody Transportation bude po zdejších ulicích jezdit také 40 tramvají Stadler.