Architekti kritizují soutěž na podobu autobusového nádraží v Liberci

Unáhlené, ukvapené, neprofesionálně připravené. Od okamžiku, kdy liberecká radnice vyhlásila architektonickou soutěž na nový terminál a parkovací dům na autobusovém nádraží, strhla se lavina kritiky. Architektům se nelíbilo, že není přesně určené, co mají vlastně navrhovat a nevědí, kdo bude jejich práci hodnotit.

„Nejvíc nám chybí přesné zadání, co po nás vlastně chtějí nakreslit. Zatím je tam řada nejasností. Řekli jsme, že pokud soutěž posvětí Česká komora architektů jako regulérní, pak se jí rádi zúčastníme, protože nás to místo zajímá,“ míní architekt Jan Mach. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Česká komora architektů (ČKA) pak prohlásila, že jasně daná není ani odměna a delší musí být rovněž soutěžní lhůta.

Pokud město nebude postupovat podle jasně daných pravidel, je ČKA připravena prohlásit soutěž za neregulérní. To znamená, že architekti si jí nebudou moc zúčastnit.

„Je tu reálná šance, že když uděláme pár úprav, tak Česká komora architektů neregulérnost nevyhlásí. Myslím, že pokud nám vyjdou trochu vstříc, tak se dohodneme,“ prohlásil Jan Korytář (Změna), náměstek libereckého primátora.

Česká komora architektů požaduje, aby město předem ustavilo porotu s nadpoloviční většinou nezávislých odborníků, kteří budou schopni kvalifikovaně a transparentně posoudit kvalitu návrhů.

Stanovit má rovněž adekvátní výši ceny pro účastníky na prvním až třetím místě. V součtu má dosahovat alespoň jednoho procenta celkové investice, což by pro Liberec znamenalo vyplatit odměnu v celkové výši jeden a půl milionu korun. Poslední podmínkou je i prodloužení soutěžní lhůty na šest týdnů. Pokud k nápravě nedojde do 20. února, označí ČKA soutěž jako neregulérní.

Liberec už má vybranou porotu

„Porotu už máme a jsme připraveni prodloužit i termín, i když nám to způsobí komplikace. Co se týče odměny, půjdeme cestou kompromisů. Bude třikrát vyšší, než jsme původně chtěli, ale zároveň nižší, než požaduje komora. Pohybovat se má kolem půl milionu, přičemž vítěz by získal tři sta tisíc a zbytek bychom rozdělili mezi druhé a třetí místo. Zatím je to ale neoficiální,“ zmínil náměstek.

Město už jmenovalo i porotu. Usednout by v ní měli renomovaní architekti Jiří Suchomel, Miroslav Masák, Jiří Klokočka a Boris Šonský. Za město pak budou návrhy posuzovat radní Martin Čulík a Jan Korytář a jedno místo obsadí dopravní inženýr Vladislav Rozsypal.

Jenže minimálně u jednoho z porotců je účast zatím nejistá. „Byl jsem požádán o zasednutí v porotě, a také jsem to přislíbil. Včera jsem ale odepsal, že tento svůj příslib stahuji do té doby, než se vyřeší souhlas České komory architektů, která považuje soutěž za neregulérní. Jsem autorizovaný architekt, což beru vážně, a nemohu proto porotcovat neregulérní soutěž,“ informoval Jiří Suchomel.

Mezi hlavní kritiky vyhlášené soutěže patří architekti z libereckého ateliéru Mjölk. „To, co nám tam chybí nejvíce, je přesné zadání, co po nás vlastně chtějí nakreslit. Zatím je tam řada nejasností. Řekli jsme, že pokud soutěž posvětí Česká komora architektů jako regulérní, pak se jí rádi zúčastníme, protože nás to místo zajímá. Rozumím tomu, proč město tak spěchá, je tlačené dotacemi, které chce na stavbu terminálu získat, ale to nás moc nezajímá. My chceme práci udělat pořádně a potřebujeme na ni mít více času,“ prohlásil architekt Jan Mach.

Dalším z oslovených bylo i studio Artikl. „Jsme mezi vyzvanými, ale když jsem si na komoře ověřoval, zda se můžeme do soutěže přihlásit, tak jsem zjistil, že nikoli. Je to škoda, mohla to být hezká stavba,“ uvedl za studio Filip Horatschke. Architekt Jiří Stolín pak jen vzkázal, že vypsaná soutěž je ukvapená a unáhlená.

Parkování až pro 300 aut

O modernizaci autobusového nádraží se v Liberci mluví už roky. Naposledy prošel areál proměnou v polovině 90. let, kdy se upravila nástupiště a provizorně smontovaly nevzhledné stavební buňky, které nakonec na nádraží zůstaly doteď.

Na vybudování důstojného zázemí už tehdy nezbyly peníze. Teď se naskytla městu možnost získat na výstavbu terminálu evropské peníze. Vedle něj má vyrůst i parkovací dům s kapacitou 220 až 300 aut.

Radnice chce po architektech, aby do své studie zahrnuli rovněž okolní zástavbu včetně autobusového nádraží. Město totiž zvažuje, že jej od soukromého vlastníka odkoupí. Takový krok by městskou pokladnu přišel na miliony až desítky milionů korun.