Opravu silnice v Křemži plánují tři roky. Teď se její část sesunula

  11:42
Část silnice a opěrné zdi se zřítily v Křemži na Českokrumlovsku. Pro dopravu byla cesta zavřená od půlky května. Složitá oprava zničeného úseku za desítky milionů začne v listopadu a potrvá minimálně devět měsíců. Prodloužit ji může nález historických sklepů.

Oprava a sanace opěrné zdi a silnice bude podle Správy a údržby silnic Jihočeského kraje náročná a komplikovaná | foto: Marek Podhora, MAFRA

Zřícený svah, sutiny na rozbořených schodech a z obou stran betonové zábrany a značky zakazující vstup. Tak nyní vypadá ulice Pod Jáníčkem, která je součástí silnice druhé třídy vinoucí se nad Křemežským potokem z Křemže směrem na Chlum a Brloh. Po přívalovém dešti v polovině srpna se voda dostala do podloží a svah se sesunul.

Ze zákazů si místní nic nedělají a na nebezpečné území vstupují bez obav. Každých pár minut tudy projedou cyklisté či se objeví pejskaři.

Prochází tudy i sedmdesátiletý senior s kolem, který bydlí ve vedlejším Chlumu. „Kdybych to měl obcházet, tak je to zbytečná oklika. Všichni o zákazu víme, ta silnice na tom nebyla dobře už dlouho. Bylo to popraskané, už když tudy ještě jezdily autobusy,“ tvrdí muž, který u zřícení silnice 10. srpna nebyl, ale brzy se na místo přišel podívat.

Při sesuvu se třáslo nádobí

Když k sesuvu došlo, v policích se prý místním třáslo nádobí jako při zemětřesení a nahoru vystoupal obrovský oblak prachu. Místem naštěstí nikdo v době zřícení neprocházel. Ostatně zákaz vstupu na schody, které zkracují cestu do Chlumu, tady platí už od druhé poloviny května.

„Lidé se tím ale neřídí. Jedná se o hojně využívanou trasu, bylo štěstí, že tam nikdo opravdu nebyl. Zákazové značky vandalové odnášeli až na náměstí a neustále jsme je vraceli zpět na místo. Musel by tu stát četník 24 hodin denně, aby tudy nikdo nechodil,“ prohlásil starosta Křemže Josef Troup s tím, že praskliny na zdi a silnici se tady objevují minimálně 15 let.

„Na základě naší výzvy Jihočeský kraj jako vlastník komunikace vybral před třemi lety projektanta. Začalo se to v klidu řešit a teď do toho přišla tahle událost, která asi chod věcí urychlí. Na jaře jsme tu už řešili havarijní stav, kdy silnice v té zřícené části poklesla zhruba o 30 centimetrů. Od poloviny května tedy statik rozhodl, že se musí komunikace uzavřít,“ popsal starosta.

Pro místní je zavřená komunikace velkou přítěží. Silnice v Křemži slouží jako uzel hlavně pro autobusy. Jezdí po ní z Brloha, Českého Krumlova nebo Nové Vsi. Od května vede objížďka pro veškerou dopravu přes Holubov. „Autobusy to tu objíždějí a kolikrát naberou několikaminutové zpoždění. Další spoje pak na ně třeba čekají v Českých Budějovicích,“ svěřil se se svými zkušenostmi jednadvacetiletý Matěj Vačkář z Křemže.

Pěší tudy chodí i přes zákaz

Pro obyvatele Chlumu tak cesta na nákup do Křemže, která leží jen přes Křemežský potok, znamená čtyřkilometrovou zajížďku. Pěší by správně měli procházet náhradní trasou přes silnici Pod Kopcem, která je delší zhruba o 200 metrů, přesto si krátí cestu po staré trase.

Oprava a sanace opěrné zdi a silnice bude podle Správy a údržby silnic Jihočeského kraje (SÚS) náročná a komplikovaná. Jak vysvětlil její ředitel Jan Štícha, ve hře je řada neznámých. Pod svahem pravděpodobně v minulosti stála tvrz a pod silnicí se mohou nacházet historické sklepy, které by stavební práce přerušily na neurčito.

„O neuspokojivém stavu silnice víme dlouhou dobu, intenzivně hledáme řešení poslední dva roky. Je tu řada otazníků. Například je tu nevyřešený jeden pozemek, kde není jasné, komu patří. Nevíme, jak vypadá spodek svahu,“ popsal možné nesnáze Štícha.

Opraví zeď a schodiště, cestu rozšíří na 6,5 metru

„Nejsložitější na stavbě je její umístění. Opěrná zeď se táhne esovitě dolů, vzhledem k tomu nebude možné rozpracovat několik úseků najednou a bude tam pracovat těžká technika, která nesmí ohrozit statiku zde stojících domů,“ řekl Vlastimil Zikmund, vedoucí oddělení přípravy SÚS.

Jak prozradil starosta Křemže po společném včerejším jednání s projektantem, první zabezpečovací práce začnou teprve v listopadu. Letos místní ani přespolní rozhodně nemohou počítat ani s částečným otevřením silnice. Jedním ze zásadních bodů prací ještě bude zjišťování technického stavu domů na svahu, které tu stojí bezmála sto let. Nadcházející úpravy nesmí narušit jejich statiku.

Projekt počítá se stavbou, která potrvá devět měsíců, když se neobjeví žádný zádrhel. Jihočeský kraj by investoval do sanace a oprav přibližně 50 milionů, městys Křemže zaplatí 12 milionů za stavbu chodníku podél domků, veřejného osvětlení, nového schodiště a kanalizace. Kromě opravy opěrné zdi a schodiště se bude cesta rozšiřovat na 6,5 metru, aby byla pro auta bezpečnější a pohodlnější.