Víc kamionů vedle sebe na kluzké zúžené D1. Kolaps způsobí další vánice

  17:02
Hned několik příčin měl středeční kolaps D1 kolem Humpolce. Před zimou nedokončené práce v rekonstruovaném úseku a z toho plynoucí zúžení. Silné sněžení, na které alespoň podle řidičů pozdě reagovala údržba. A samotní šoféři nákladních aut, kteří najeli do více pruhů vedle sebe. Opakovat se to může při další vánici.

Hejtman Jiří Běhounek (ČSSD) žádá po ministerstvu dopravy, aby s tím okamžitě něco udělalo.

„Budu tvrdě požadovat, aby se to řešilo. Myslím, že to dopravně inženýrské rozhodnutí může nastat v krátké době. Mohou svodidla posunout o půl metru nebo metr dál, kde se nepracuje, aby se tam dalo projet,“ řekl Běhounek na adresu rekonstrukce úseku kolem Humpolce, která začala nabírat skluz už na jaře.

„Jakmile totiž v tomto úseku dojde k jakémukoliv selhání dopravy, dálniční sypače se tam dostat nemůžou. A jak mi bylo řečeno policejním ředitelem, tak tam neprojede bohužel ani motorka, která by naváděla jednotlivé sypače,“ tvrdí hejtman Kraje Vysočina.

Konsorcium firem stavbu organizačně nezvládlo, hájí se ŘSD

O problémovosti dálničního úseku mezi 90. a 104. kilometrem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ví už více než půl roku.

Fotogalerie

„Už od května, nebo od dubna tam dochází ke zpoždění proti harmonogramu,“ vysvětlil mluvčí Jan Rýdl.

„Konsorcium firem tu stavbu nezvládlo organizačně, neustále nám slibovali, že propad doženou. Bylo několik jednání jak u nás, tak i na ministerské úrovni. A v tuto chvíli jsme v této situaci.“

Úsek měl být před zimní pauzou předán do 15. listopadu. Jenže podle kontrolních zjištění ŘSD stavba v listopadu na různých stavebních objektech zaostávala až o šedesát dní oproti harmonogramu.

Krajní možnost je vykázání ze stavby, ohrozilo by termín

„Termín ukončení prací protahovali do 30. listopadu, pak do 17. prosince. Teď požádali o rozhodnutí, aby tam mohli pracovat do začátku ledna,“ říká Rýdl. „Takže je otázka, jakým termínům důvěřovat.“

Tři stavební firmy - italská Toto Costruzioni Generali, kazašská SP Sine Midas Stroy a česká Geosan Group - které zakázku za 1,7 miliardy vysoutěžily, musí očekávat smluvní sankce v desítkách milionů korun.

„Dobrý příklad je nadjezd, most přes dálnici, na 104. kilometru Větrný Jeníkov. Ten měl být hotový někdy před dvěma měsíci a v tuto chvíli je zprovozněn jen v režimu průjezd stavbou. Aby vůbec ten region mohl žít,“ líčí Rýdl. „Penále jen za tento nadjezd bude v takovém rozsahu, že tento nadjezd bude mít statní rozpočet zdarma. Minimálně se vyrovná stavebním nákladům na ten most.“

V krajním případě firmám hrozí také vykázání ze stavby. „Samozřejmě je to naprosto extrémní řešení. Nicméně máme ho v ruce. A pokud oni postupují tímto způsobem, je toto řešení na stole,“ varuje Rýdl.

„Nicméně v okamžiku, kdy to konsorcium odtud vypovíme, je v ohrožení termín dokončení úseku jako takového,“ dodal.

Opravy dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly 15. března. Do provozu měl být opravený úsek uveden podle původního plánu v dubnu 2020.

Hejtman se zastal řidičů kamionů, naopak policie je kritizuje

Hejtman Kraje Vysočina se zastal i řidičů.

„Toto není nepřipravenost šoférů, to je nepřipravenost ŘSD a ministerstva dopravy. Já jsem je upozorňoval, že by bylo dobré mít při rekonstrukci aspoň část odstavných ploch, aby mohli dát kamiony stranou,“ tvrdí Běhounek.

„Když budete řidič kamionu a zastaví vám to, co uděláte? Přestávku a půjdete spát, naprosto logicky,“ pokračuje hejtman. „Ale když ho nemáte kam odstavit, není možné projet.“ (čtete také Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic)

Kdo podle vás víc nezvládl situaci na zasněžené D1?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 20. prosince 2018. Anketa je uzavřena.

Řidiči kamionů, protože se chovali neukázněně
Řidiči kamionů, protože se chovali neukázněně 4366
Správci dálnice, protože včas neošetřili povrch
Správci dálnice, protože včas neošetřili povrch 1452

Naopak krajský policejní ředitel Miloš Trojánek vidí problém i na straně šoférů:

„Souhlasím s panem hejtmanem. Ale k některým řidičům kamionů musím být kritický,“ říká policejní šéf. „Svojí bezohlednou jízdou zablokovali oba dva jízdní pruhy, dokonce máme i fotky a kamerové záznamy, kde stojí tři kamiony vedle sebe. To je přestupek proti zákonu.“

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) den po kolapsu prohlásil, že zvažuje zákaz jízdy kamionů v levém pruhu. A zakročil by také proti odstavení kamionu v koloně. Podle něj je povinností řidičů opustit dálnici, i kdyby měli řídit déle než povolené 4,5 hodiny.

Policie, která měla na místě desítky lidí a vozidel, se mnohdy nedokázala domluvit se šoféry, kteří si udělali bezpečnostní přestávku. „Když docházelo k jejich probouzení, tak nebyli ochotni uposlechnout a rozjet se,“ uvedl Trojánek.

Do náročné akce se zapojili i hasiči. „Věnovali se autobusům a lidem v ostatních autech, kteří stáli v kolonách. Dovezli jim vodu a další věci,“ uvedl Běhounek.

„Zasahovali jsme u 228 technických pomocí a 17 dopravních nehod, i kterých nebyla zaznamenána výrazná zranění,“ oddechl si krajský ředitel hasičů Jiří Němec. „Celkem bylo nasazeno 456 hasičů ať už profesionálních nebo dobrovolných.“