Stavba koncertního sálu v Brně může začít za rok, žaloba je zažehnána

  10:30
Radní Brna ohlásili, že zmizela poslední právní překážka, která od loňského podzimu zkomplikovala výstavbu nového sídla pro brněnské filharmoniky. Dlouhá léta očekávaná výstavba koncertního sálu za více než miliardu korun začne za rok v létě.

Novinky kolem nového koncertního sálu oznámilo vedení Brna na ploše mezi Besední a Veselou ulicí, kde má stavba vyrůst. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Spor už není sporem. Podařilo se nám vyjednat dohodu o narovnání s autorem původního návrhu Ateliérem M1 architekti, takže stavba může pokračovat,“ oznámila v pondělí brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) symbolicky na místě, kde bude moderní budova stát.

Mezinárodní projekční tým, který tvoří polský architekt Tomasz Konior, japonský expert na akustiku Yasuhisa Toyota a brněnský architekt Petr Hrůša, se tak vrátí k původnímu návrhu, jejž Ateliér M1 architekti vypracoval v roce 2002.

Na ten totiž už šest let existuje územní rozhodnutí a není možné ho nijak prostorově ani zásadně vzhledově měnit. Uvnitř je nicméně možné provést úpravy kvůli nárokům na perfektní akustiku i výhled diváků.

„Případná zlepšení týkající se kvality sálu budou projektanti domlouvat ve spolupráci s autory návrhu. Řešíme i přemístění technologického centra s klimatizací či vzduchotechnikou, které bylo v původním návrhu uvnitř budovy v horním patře. Nově bude mimo objekt pod zemí,“ podotkla Vaňková.

Hrozící soudní spor byl podle ní poslední překážkou ke stavbě. „Dokumentace pro stavební povolení je už téměř přichystaná, a pokud se povede během roku získat všechna stanoviska, můžeme příští léto začít stavět,“ dodala Vaňková.

Garáže zůstanou zavřené

Vlastní sál navazuje na výstavbu podzemních garáží se 180 místy, které jsou hotové už dva roky. Auta tam ale neparkují. A právě to kritizovala ještě před komunálními volbami i Vaňková.

„To bylo v době, kdy jsem předpokládala, že je stavba sálu kvůli sporu v nedohlednu. Když se věc vyřešila, je zbytečné to teď řešit. Během stavby by garáže musely stejně znovu zavřít,“ poznamenala primátorka.

Podle Jana Strmisky z Brněnských komunikací, které se o ně starají, mají garáže společné technologie s budoucím sálem. „Ušetří se tím peníze i místo, ale tím pádem musejí být hotové současně. Navíc je ve spodních patrech založené místo na jeřáb,“ vysvětlil Strmiska.

Tím, kdo nyní dokončuje projektovou dokumentaci ke stavebnímu povolení, je za českou stranu architekt Petr Hrůša. 

„Chvíli trvalo, než jsme panu Koniorovi vysvětlili, že usilovat o nové územní rozhodnutí by trvalo tři, pět nebo klidně deset let. Vracíme se k původnímu návrhu bez ozdob a vrstvení materiálů. Půjde o jednoduchý kvádr s krásným vstupem,“ popsal Hrůša.

Podle něj se ale změní sál. „Původně byl úzký a dlouhý s nízkým stropem, ale my vycházíme z požadavků světového akustika na široké pódium. Změní se i to, že původně nemělo být v budově zázemí pro filharmoniky,“ uvedl Hrůša.

Architekti hlídají rozpočet

Kapacita sálu je 1 250 až 1 300 návštěvníků podle konečné podoby interiéru – tedy zda například bude bez sloupů, nebo s nimi. Další změnou je plánovaná zeleň u vstupu do budovy z Veselé ulice. Otázkou zůstává, co se stane s trafostanicí v sousedství hotelu International.

„Nejde jen o ni, ale také o pozemky pod ní a na ně navazující. Část patří městu, jenže část hotelu. Město se snaží pozemky vykoupit. Pokud se to povede a trafostanice zmizí, mohlo by na místě vzniknout náměstí a důstojný předprostor,“ upozornil architekt.

Podle předpokladů přijde sál asi na 1,2 miliardy korun. Polovinu už slíbilo ministerstvo kultury, sto milionů kraj a zbytek dodá Brno.

„Snažíme se, aby změny rozpočet moc nenavýšily, a jednáme o každé položce. Například antivibrační pružiny jsou drahé, stejně jako jejich servis. Takže se snažíme s odborníky z Vysokého učení technického dobrat k tomu, jestli tam musejí být, nebo ne, abychom se vešli do rozpočtu,“ prohlásil Hrůša.

Takto vypadal polský návrh sálu, od kterého vedení Brna ustoupilo: