Křupky i nahota. Moravskoslezská kampaň nepostrádala výstřednosti

  19:56
Někdy vtipné, jindy lehce bizarní, občas možná až trapné. Předvolební kampaň v kraji obsahovala i nápady, které se vymykaly běžným snahám politiků o co největší upoutání voličů.

Billboard s naháči havířovské koalice NEZ a Zelených. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

IDNES.cz zmapoval nejznámější výstřednosti, které se například objevily na sociálních sítích, a zaujaly tak celorepublikově.

Vybrané případy okomentoval Karel Komínek, předseda Institutu politického marketingu.

Hnutí Ostravak: Jen ne tupou frázi

Začátek kampaně ambiciózního hnutí Ostravak většinu lidí překvapil, mnohé dokonce šokoval.

Výrazné bílé nápisy jako například Kašna není vana, Za jízdu tramvají se platí, Děti v noci spí a ve dne jsou ve škole nebo Hygiena není sprosté slovo hodně z nich označilo za rasistické.

Jedno z hesel první fáze předvolební kampaně Hnutí Ostravak.

Lídr hnutí Lukáš Semerák to odmítl. „Nechtěli jsme napsat nějakou tupou frázi, která zapadne mezi ostatní. V první fázi kampaně jsme se proto rozhodli možná pro trochu provokativní, ale pravdivá hesla,“ zmínil Semerák.

Nesouhlasí s tím, že kampaň byla zaměřená proti Romům: „Je to proti všem, co nedodržují pravidla.“

Dopravní podnik neměl důvod zasáhnout

Mnoho plakátků se objevilo například i v ostravských tramvajích. „„Já tu kampaň vítám. Patřím k těm, kteří si umí v tramvaji udělat pořádek, ale není takový každý řidič. Například jedna z kolegyň, když poprvé viděla v tramvaji nápisy v tom smyslu, že za jízdu se platí a neplatiče vyhodí asistenti přepravy, tak se docela lekla. Obávala se, že ji kvůli tomu někdo napadne. Doslova říkala: mám strach, že mi někdo rozbije hubu. Určitě by byla raději, a spousta dalších řidičů taky, kdyby podobné nápisy ve vozech MHD nebyly,“ zmínil jeden ze řidičů.

Ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys obsah sdělení jakékoliv politické strany nechtěl komentovat. „My jim pronajímáme reklamní prostor. Osobně mi nedělá radost například sdělení ve stylu My už se vás nebojíme, z tramvaje vás vyhodíme. Nesouhlasím s tím, a klidně to každému řeknu do očí, ale nemám žádný právní nástroj, jak jeho vylepení zamezit,“ řekl ředitel.

Upozornil, že by mohli zasáhnout pouze v případě, kdyby reklama obsahovala text, kterým by porušovala zákon. „Ale tady to tak není. Možná je to na hraně, ale je to velmi chytře napsané, tedy tak, že my jako DPO nemáme žádnou zákonnou možnost zamezit vylepení této zaplacené reklamy,“ vysvětlil. 

Karel Komínek, předseda Institutu politického marketingu: Dozajista je to populistické, ale na druhou stranu určitě i účinné. Obecně platí, že v čím komplikovanější ekonomické situaci se region nachází, tím více jsou jeho voliči ochotni vyjádřit podporu stranám a hnutím, které se zabývají tématikou nepřizpůsobivých. Téma tvrdého postupu proti těmto občanům, nebo naopak velmi explicitní hájení „slušných občanů“ tradičně nachází největší podporu na Ostravsku, Ústecku nebo Mostecku, kde tato rétorika prosakuje do kampaní i jinak mainstreamových stran.

Migrace i městským tématem

Rozporuplné reakce si vysloužil billboard havířovské primátorky Jany Feberové z ČSSD. Sdělení Havířov bez migrantů ukázalo, že toto téma už není obsahem kampaní jen nových stran a hnutí, třeba SPD. Právě toto hnutí považovalo zahrnutí tématu migrace havířovskou ČSSD za pokrytecké, protože údajně tvrdilo, že se města vůbec netýká.

Billboard primátorky Havířova Jany Feberové v městské části Šumbark.

„Ale právě SPD bylo příčinou tohoto billboardu. Hnutí nás totiž vinilo, že máme předjednán příchod několika tisíc nelegálních migrantů. Museli jsme dát lidem najevo, že tomu tak není a ani to nedopustíme,“ reagovala Feberová.

Karel Komínek, předseda Institutu politického marketingu:  V politice platí, že existuje spousta témat, které politici musejí řešit, potom jsou témata, které mají šanci přilákat lidi k volbám a takzvaně je mobilizovat. Potom je ještě důležité si uvědomit, že ne všem stranám budeme věřit, že s tématem budou schopny něco udělat - tedy některé strany téma v podstatě vlastní. Odpor proti migraci a nebo EU v ČR v tomto kontextu vlastní SPD, proto v tomto ohledu může komunikování tématu ČSSD straně udělat medvědí službu - může zvýšit zájem odpor proti migraci, ale protože následně voliči neuvěří sociální demokracii, že je s tématem schopna něco udělat, budou místo toho volit SPD.

Jak upoutat? Bez oblečení

Opět v Havířově se objevil pozoruhodný billboard koalice Nezávislých a Zelených, na kterém je vyobrazeno pět nahých kandidátů, jejichž intimní místa kryje jen název koalice.

„Jsme malá koalice a nemáme šanci se dostat do médií nebo do městského zpravodaje. Tak jsme přemýšleli, čím můžeme upoutat. Někteří pak následně vyhledají i naše webové stránky, kde pochopitelně máme volební program,“ vysvětlil pragmatické důvody „nahého“ billboardu lídr kandidátky Jiří Jekl.

Připustil, že dostali pozitivní i negativní reakce. „Pozitivní byly z Havířova, ty kritické odjinud, například z Prahy,“ zmínil učitel Jekl. „Žáci a jejich rodiče to vzali bez problémů, ostatně na billboardu jsme učitelé tři.“

Karel Komínek, předseda Institutu politického marketingu: Tento materiál se stal již legendou na sociálních sítích, je dozajista originální - ale svěřili byste mnohamilionový rozpočet města člověku, který nemá kalhoty a pravděpodobně ani spodní prádlo? Bohužel politici jsou často příliš kreativní.

Křupala a „jeho“ křupky

Zaujal i opavský primátor Radim Křupala, který na jednom ze svých mítinků rozdával křupky s přelepkou, na níž je heslo Křupejte s Křupalou a hlavní body volebního programu ČSSD.

Křupky s přelepem opavského primátora Radima Křupaly.

„Přemýšleli jsme o netradičním propagačním předmětu a ve spojitosti s mým příjmením se nabízely křupky. Myslím, že na to lidé reagovali velmi pozitivně,“ přiblížil primátor.

Po dotazu, jestli má využití křupek schváleno od výrobce, se zarazil. „To jste mě překvapil, to nás, přiznávám, nenapadlo. Ale bylo to jen jednorázově, pár desítek kusů,“ poznamenal.

Karel Komínek, předseda Institutu politického marketingu: Politická reklama nalepená na křupkách je jen dalším důkazem, že si komunální kampaně v naprosté většině případů vedou politici sami nebo s pomocí rodinných příslušníků. Proto vzniká právě během komunálních voleb nejvíce podobných kreativ, které naráží na kandidátovo jméno.

Autoři: ,