Třebíč je pod vládou výkopů i dopravce, zároveň se ale mění do krásy

  17:10
Problémy s dopravou, kontroverzní investice i až přílišný vliv jedné dopravní firmy, ale také město měnící se před očima a dbající o své památky. To je Třebíč pár týdnů před dalšími volbami. Druhým největším sídlem Vysočiny pokračuje seriál předvolebních „vysvědčení“ hlavních měst kraje.

Třebíč je městem hrdým na své rodáky i nemalé množství památek, o něž také náležitě dbá. Nevyhýbají se jí však problémy s dopravou ani některými kontroverzními investicemi. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

1 Vliv firmy ICOM transport (-)

Události z loňského roku ukázaly, jak silný vliv má na třebíčskou radnici rodina Kratochvílových z vedení firmy ICOM transport.

Na jejich popud se začalo „řešit“ autobusové nádraží. Kratochvílovi mluvili o závažných chybách ze strany radnice. Vyhlásilo se výběrové řízení na nového provozovatele, kde nevyhrál ICOM, ale firma Tredos. Městu nabídla víc peněz.

Tredos ale na nádraží dlouho nevydržel, protože začaly zmatky. ICOM odkláněl část svých autobusů mimo nádraží. Radní pak raději nádraží přebrali pod město a snížili dopravcům poplatky za vjezd. Kratochvílovi byli spokojeni a autobusy vrátili zpět.

Vedení města podlehlo nátlaku také loni a souhlasilo s tím, že pošlou dopravci více než pět milionů korun na zvýšení platů řidičů v MHD. Na růst mezd podle nich naléhali nejen řidiči, ale i vedení ICOM, respektive firmy Trado-Bus.

2 Doprava, příprava obchvatu (-)

I když se vedení radnice snaží spolupracovat se státem na přípravě obchvatu, schytává kritiku za pomalost. „Rozhodnutí o obchvatu se dlouhodobě a zbytečně odkládá,“ míní Martina Bártová (ODS).

Volební období 2014 - 2018 Město Třebíč

  • Pro volební období 2014 - 2018 se na třebíčské radnici vytvořila koalice stran a sdružení KDU-ČSL, ČSSD, Břehy, Třebíč můj domov, Volba TR a Pro Třebíč.
  • Starostou města je lidovec Pavel Janata, místostarosty Marie Černá (Třebíč můj domov), Milan Zeibert (Břehy) a Vladimír Malý (ČSSD).
  • V opozici byly uplynulé čtyři roky hnutí ANO, KSČM, sdružení Třebíč Občanům! a Ta naše Třebíč.

Vedení radnice má na webu názorné video, kudy má obchvat vést. Letos si též objednalo průzkum veřejného mínění na toto téma. Ukázal, že s vybudováním obchvatu souhlasí 70 procent lidí. Menší část dotázaných se ale obává, že jeho trasa rozdělí Borovinu. Některým vadilo, že měli při plánování trasy málo prostoru k připomínkám. S tím souhlasí i lídr opozičního ANO Miloš Hrůza.

Vedení města uznává, že letos to měli řidiči ve městě těžké. „Všechny nás nejvíc trápí komplikace spojené s uzavírkami při rekonstrukcích. Komunikace opravují všichni vlastníci - stát, kraj i město. Koordinace investorů a stanovení objízdných tras začíná být těžko řešitelná,“ podotkl starosta Pavel Janata (KDU-ČSL).

Kladem je rychlá výstavba moderního terminálu u vlakového nádraží. S obavami a zpožděním se uskutečnila novostavba Podklášterského mostu - očekávaný dopravní kolaps ale nenastal, Třebíčané uzavírku klíčového mostu zvládli.

3 Nová podoba náměstí (+)

I když má rekonstrukce Karlova náměstí v Třebíči své kritiky a její termín se posouvá, tak vedení města dělá kroky k cíli. Rychleji a jasněji než jejich kolegové v Jihlavě, kteří by také rádi „něco“ udělali se svým náměstím.

„Ukázalo se, že sladění stanovisek dotčených státních orgánů je úkol téměř sisyfovský,“ popsal Janata.

Památkáři dávají přednost dlažbě v budoucí podobě náměstí, hygienici naopak preferují méně hlučnou variantu.

V Třebíči vybrali i odvážnou podobu vodního prvku na upravovaném náměstí. Bude to kruh tři metry nad zemí, z něhož bude tryskat voda. Zdaleka ne všem se návrh líbí.

4 Obnova zimního stadionu (+)

Ke srovnání s Jihlavou můžeme sáhnout i co se týká rekonstrukce zimního stadionu. Plánuje ji vedení obou měst.

Kdo kandiduje ve vašem okrsku?

V Třebíči se to zatím obešlo bez hádek, zmatků a protichůdných vyjádření. I zde se ukazuje, že mnohobarevná politická scéna v Třebíči se v posledním volebním období uklidnila.

V polovině příštího roku tam chtějí mít stavební povolení na rekonstrukci stadionu. Zjistili si možnosti dotace a počítají s ní. Akce má stát 200 milionů korun.

Počítá se při ní se zásadní rekonstrukcí hlediště, kde budou až na výjimky místa pouze pro sezení. Opravy se nevyhnou ani šatnám, změn by měl doznat také vnějšek haly.

5 Péče o památky (+)

Snad žádné město na Vysočině neprochází v posledních letech takovou proměnou svých prostranství a památek v historickém jádru. Předzámčí, ledovna, Komenského náměstí, historický vodojem.

Kontroverzi vzbudil počátek rekonstrukce větrného mlýna, při které mlýn přišel o novodobé lopatkové kolo. I když neodpovídalo historické realitě, mlýnu dodávalo eleganci. Stále přitom není jasné, zda bude něčím nahrazeno.

Problematickým odkazem dalším generacím třebíčských radních je náročná rekonstrukce Fuchsových převlékáren na Polance. Jde o památku, která zaujme, ale její využití bude složité. Ukáže čas.

„Plánujeme, že bude sloužit pro stejný účel, pro jaký byla postavena, tedy jako převlékárny. Bude běžně přístupná,“ řekla mluvčí radnice Irini Martakidisová.

Stále příjemnějším místem je bývalá židovská čtvrť. Nový život dostává postupnou obnovou obuvnická čtvrť Borovina, byť přestěhování domu dětí do tamního areálu kritizuje mnoho rodičů.

6 Hrdost na své rodáky (+)

Třebíč byla a je líhní významných literátů, výtvarníků i dalších osobností a tomu zůstává věrná. Město otevřelo stálou galerii slavného třebíčského rodáka malíře Franty, vrací se k odkazu Ladislava Nováka, Josefa Kremláčka či Vlastimila Tomana.

Otevřelo také expozici zachránce židovských dětí Antonína Kaliny. Vytrvale dává prostor místním umělcům, jako je třeba modelář Stanislav Vrška.

Dál posiluje tradiční patriotismus, jehož vyjádřením jsou třeba Slavnosti kápí, Bramborobraní či Svatomartinské slavnosti.

Autor: