Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražští radní snížili jízdné a otevřeli Blanku, některé úkoly nedotáhli

  19:22
Slibem nezarmoutíš. Prověřené heslo platí i pro sestavování vládních koalic, které si na začátku svého funkčního období stanovují ambiciózní cíle. Ty si naplánovala i koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (KDU-ČSL, STAN a Zelení), která od roku 2014 vládne Praze. Prohlédněte si, jak dopadly sliby radních v magistrátním vysvědčení MF DNES.

Koalice si naplánovala také stavbu nových tramvajových tratí. Jediným viditelným úsekem jsou koleje Národního muzea | foto:  Michal Šula, MAFRA

Jeden z viditelnějších splněných bodů programového prohlášení dosluhující pražské vlády je zlevnění celoročního kuponu MHD na 3 650 korun. Roční jízdné zlevnilo z původních 4 750 korun v létě 2015.

Dopravy se týkají i některé další úkoly, které si na počátku svého vládnutí radní vytyčili a dotáhli do konce. Například zprovoznění tunelového komplexu Blanka či spuštění provozu prodloužení linky metra A do Motola.

Jiné dopravní projekty do zdárného konce nedospěly. Rada například deklarovala, že zavede v rámci snahy o snížení znečištění ovzduší nízkoemisní zónu. Nakonec od toho upustila.

Doposud nevznikl ani Centrální registr oprav a výstavby, který měl zlepšit dopravní průjezdnost a efektivní koordinace při stavebních pracích na silnicích.

„V první řadě byl na základě aktuální poptávky vytvořen speciální registr pro mosty a lávky. Celkový registr pro pražské komunikace je ve fázi přípravy,“ sdělil MF DNES náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Sliby vládnoucí pražské koalice z roku 2014

Sliby vládnoucí pražské koalice z roku 2014

Koalice si naplánovala také stavbu nových tramvajových tratí. Ačkoli je v přípravě vedení tramvají například z Barrandova do Slivence nebo na sídliště Na Dědině, nové koleje se ale nikde nepokládaly.

Jediným viditelným úsekem je asi sedmdesát metrů nových kolejí mezi Národním muzeem a budovou bývalého Federálního shromáždění. Ty však nikam nevedou, protože jde o část plánovaného propojení v trase Vinohradská – Hlavní nádraží – Bolzanova, které se začalo budovat dříve v souvislosti s rekonstrukcí muzea.

K napojení izolovaného úseku kolejí na tramvajové tratě ve Vinohradské a Škrétově ulici by podle Dolínka mělo dojít do tří let.

Volby 2018

Radní chtěli také zvýšit zaměstnanost handicapovaných lidí na úřadech a v institucích hlavního města. Zatímco v roce 2014 zaměstnával magistrát 44 lidí se zdravotním průkazem, aktuálně má takových zaměstnanců už jen 38, z toho pět těžce zdravotně postižených.

Bezpečnost byla prioritou

Jako jednu z priorit si koalice po volbách vybrala bezpečnost.

„Za nejdůležitější považujeme především rozvoj spolupráce s bezpečnostními složkami působícími v hlavním městě Praze. V následujících letech chceme podporovat městskou a státní policii ve snaze o navýšení počtu strážníků a policistů,“ píše se v programovém prohlášení.

Stavy strážníků se ale navýšit nepodařilo. Na konci roku 2014 měla městská policie 2 268 zaměstnanců, na začátku letošního roku jich bylo 2 235.

„Navýšení počtu strážníků se nedařilo dlouhodobě. Proti tomuto úsilí však stojí obecně velmi nízká nezaměstnanost a zavedení povinnosti maturitní zkoušky i pro stávající strážníky ve výkonu,“ hodnotí stav městské policie bezpečnostní expert David Rožek ze společnosti Soft Target Protection Institute.

Ačkoliv městská policie zavedla několik benefitů, stále její řady v některých měsících opouští více strážníků, než přichází nových.

Rada chtěla také prohloubit spolupráci se státní policií. „To se podařilo jen zčásti. V některých městských částech jsou smíšené pěší hlídky, jinde mají nastavenou dobrou spolupráci při zásazích, nicméně nejedná se o celkové systémové zlepšení, spíše o dílčí úspěchy, založené na osobních iniciativách konkrétních policejních manažerů z obou sborů,“ dodává Rožek.

Koalice naopak splnila cíl zlepšit technickou vybavenost strážníků. Ti mají téměř kompletně obnovený vozový park, pracují v novém operačním středisku či například dostali balistické vesty.