Koloběžky štvou také Vídeň. Město zvažuje jejich regulaci

  9:20
Vídeň vyhodnotila první rok elektrických odrážedel v centru. Za rok provozu obdržela přes tisícovku stížností.

Pražský magistrát chce zavést nová pravidla, podle kterých by společnost Lime musela platit odškodné při incidentech na ulici. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jak se postavit ke stále výraznějšímu fenoménu – elektrickým koloběžkám – v ulicích měst? Tuto otázku zdaleka neřeší jen Praha, ale i Vídeň.

Vedení rakouského města se nyní, po roce, rozhodlo vyhodnotit, jaké plusy a minusy měly za první rok provozu koloběžky pro místní obyvatele.

Po četných stížnostech, mezi kterými stejně jako v Praze figurují hlavně nevhodné parkování a vysoká koncentrace jezdců v centru, zvažuje také Vídeň přísnější regulaci. „V první řadě se zaměříme na výzvu související s problémy parkování elektrokoloběžek. Varianta, o které vážně uvažujeme, je vytvoření speciálních parkovacích míst pro e-scootery. Parkovací místa by neměla bránit chodcům a cyklistům v cestě. Bude ale trvat ještě několik týdnů, než se vyjasní právní a stavební rámce,“ říká náměstkyně starosty Vídně a radní pro dopravu Brigit Hebeinová.

Ve Vídni je nyní celkem desítka akreditovaných firem, které nabízejí pronájem sdílených elektrokoloběžek. Podle vyhlášky z roku 2018 zde však musí být na rozdíl od Prahy všechna vozítka řádně označena číslem, aby bylo možné mít pod kontrolou jejich maximální počet. V současnosti je takto označeno 8892 e-scooterů. Číslo odpovídající jejich skutečnému počtu však nelze přesně stanovit, neboť evidence spadá pod kompetenci jednotlivých provozovatelů.

V období od října 2018 do srpna 2019 eviduje vídeňská policie v souvislosti s elektrokoloběžkami celkem 1559 hlášení. Ve více než třech sta případech bylo nutné zasáhnout. „Jednalo o situace jako odstavení elektrokoloběžky na orientačním značení pro nevidomé, v chráněných oblastech či parkování na zastávkách a úzkých chodnících. Zaměstnanci vídeňských městských služeb v těchto případech provedli kontrolu a vyzvali provozovatele k odstranění elektrokoloběžek. Na základě vyhodnocení stížností a dalších informací se zjistilo, že mezi hlavní problémy patří parkování koloběžek na chodnících, které překáží chodcům v chůzi,“ dodávají zástupci Zahraniční kanceláře Vídně.

Pro srovnání je třeba uvést, že podle nedávného prohlášení Prahy 4 řešili pražští strážníci od začátku letošního roku již přes 4200 přestupků způsobených uživateli elektrokoloběžek. Podobně mluví i radnice Prahy 2. Strážníci ale v minulosti několikrát uváděli, že žádná koloběžková statistika neexistuje. Pro koloběžky platí ve Vídni, podobně jako v Praze, totéž co pro kola. Jízda po chodníku je zakázána, jezdci musí dodržovat dopravní předpisy i maximální rychlost a zaparkované koloběžky nesmí překážet v ulicích ani nikoho ohrozit. Pražský magistrát je nyní v podobné situaci jako vídeňský. Ještě donedávna byl s provozovatelem koloběžek – společností Lime – zadobře. Jejich vztahy navíc stvrzovalo podepsané memorandum o rozvoji služeb sdílených kol. To nyní vedení města hodlá s Lime rozvázat a zpřísnit nové podmínky. Jedna z hlavních podmínek, kterou má nové memorandum zahrnovat, má být povinné pojištění odpovědnosti, aby byl při incidentu zraněný hned odškodněn.

Vídeňské koloběžky

Vídeňské koloběžky

  • V období od října 2018 do srpna 2019 eviduje vídeňská policie v souvislosti s elektrokoloběžkami celkem 1559 hlášení. O co šlo?
  • 549 přestupků (především za jízdu na červenou, telefonování při řízení, jízdu na chodníku, porušení pravidel jízdy na kole)
  • 513 hlášení (z toho 103 za jízdu v podnapilém stavu, 6 jízd pod vlivem omamných látek, 404 převážně za jízdu na červenou, telefonování při řízení, ježdění na chodníku, porušení pravidel jízdy na kole)
  • 398 upomínek (u drobných přestupků)
  • 60 dopravních nehod s úrazy
  • 7 dopravních nehod s poškozením věcí
  • 32 intervencí jiného druhu, jako například přejíždění zelených ploch

Autor: Filip Jaroševský, denik METRO