Vyrábí speciální kola pro fajnšmekry, ocelové díly spojuje pájením

  9:12
Jaroslav Novák z Dolní Lukavice na Plzeňsku spojil své velké vášně - cyklistiku a techniku - a vyrábí speciální rámy na kola. Začal před osmi lety, loni si založil firmu a zkouší se postavit na vlastní nohy. „Originální rámy z oceli spojované pájením si pořizují většinou fajnšmekři,“ tvrdí specialista.

Jaroslav Novák se specializuje na stavbu originálních ocelových rámů pro jízdní kola. (27. 8. 2018) | foto: Martin Polívka, MF DNES

Jaroslav Novák používá při výrobě výhradně ocel a jednotlivé komponenty spojuje pájením. Kola takové konstrukce podle něj představují v oboru „underground“ a pořizují si je většinou fajnšmekři. Sestavit rám značky Novák trvá sedm dní.

„Kdybych díly svařoval, zabralo by to samozřejmě daleko méně času. Ale ocelové trubky musí být velmi tenké a je obtížné je nepropálit. Ocel je ale třikrát tužší než hliníkové slitiny a může mít pevnost podobnou uhlíkovým kompozitům. Jednoduše se s ní pracuje a má dobrou životnost,“ vysvětlil, proč se rozhodl jít složitou a zdlouhavější cestou.

Třiatřicetiletý rodák z Jesenice potřeboval profesní změnu. Na Západočeské univerzitě v Plzni vystudoval strojařinu a pracoval v oboru.

„Mimo jiné jsem dělal konstruktéra v automobilovém průmyslu. Dost jsem při tom vystřízlivěl. Vývoj na českých pobočkách je hodně o tom, jak ušetřit peníze německým mateřským firmám. Chyběla mi zpětná vazba, práce mě nenaplňovala,“ přiznal. V tu chvíli už zbýval jen krůček k podnikání.

V zaměstnání dal výpověď a přesunul se do malé dílny v Dolní Lukavici. Pak přišly první zakázky. Nejdříve se jednalo o kamarády, pak o jejich známé.

„V současnosti už mě vyhledávají i cizí lidé. Naposledy jsem měl poptávku z Německa,“ doplnil.

Právě v zahraničí vidí Jaroslav Novák svou šanci, kam proniknout. Zatímco v Anglii a Německu se podle jeho názoru těší ruční výroba rámů oblibě, v tuzemsku je zatím spíš okrajovou záležitostí.

„Ovšem v Čechách i v kraji tradici máme. Například legendárního mechanika Františka Babického, který celý život pracoval pro Favorit a konstrukci rámů se chce věnovat jeho vnuk. V Oseku u Rokycan působí v oboru Kovaříkovi,“ zmínil a doplnil, že ve Městě Touškově vyrábí už řadu let kola na zakázku firma Duratec.

Většina Novákových klientů jsou cyklističtí nadšenci. Mezi ně patří i hudebník a herec Jan Čechtický. Výjimečně se objeví závodníci.

„Stavěl jsem kolo pro profesionála. Samozřejmě se materiál vůbec nemůže rovnat karbonovému rámu, to je úplně jiný vesmír,“ zdůraznil.

Někteří lidé si nadiktují podobu a vlastnosti produktu až do posledního puntíku, jiní mají konkrétní představu, ale nechají si poradit od odborníka.

„Ideální je pro mě druhá varianta. Ostatně největší výhoda individuální zakázky je ta, že rám nadefinuju od hlavy až k patě podle konkrétních požadavků. Někdo chce jen samotný rám, ale to je podobné jako dát člověku pouze karosérii auta. Nejraději kolo sestavím a vyzkouším, jestli všechno funguje, aby nenastaly zbytečné komplikace,“ pokračoval.

Jaroslav Novák je na veškerou práci sám. Rozšiřovat tým o další členy ovšem zásadně nechce. „Přišlo by mi hloupé, aby pod mým jménem fungoval ještě někdo další. Budu pokračovat stejným způsobem, ne ve velkém,“ uvedl.

Kvůli tomu, aby finančně zajistil rodinu, zanedlouho nastoupí opět do zaměstnání, nyní jako produktový manažer. Podnikání, které v současné podobě nevynáší dost peněz, se ovšem nevzdá. „Je to pro mě srdeční záležitost,“ uzavřel.