Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

  12:26
Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic. „Hlavním problémem současné dálnice D1 jsou kamiony,“ tvrdí správce páteřních komunikací. „Neschopnost ŘSD ohrožuje celé hospodářství,“ zlobí se sdružení Česmad Bohemia.

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce. (13. prosince 2018) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Z problémů, které na dálnici v kritickém úseku přes Vysočinu panují posledních několik desítek hodin, se oba tábory obviňují vzájemně.

„Hlavním tématem této kalamity jsou samozřejmě kamiony,“ tvrdí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

„V tomto okamžiku jsem vám schopen naposílat fotky z dálničních kamer, kde uvidíte napáskované ve všech pruzích kamiony. To znamená, že osobní vozy by projely. A když projede osobák, tak projede i naše auto. Ale v okamžiku, kdy se kolona zastaví, kamiony to zabetonují, tak se tam nedostane ani zimní údržba,“ vysvětluje ze svého pohledu hlavní příčinu potíží.

Právě nehoda tří kamionů stála podle Rýdla za noční situací na 104. kilometru, kde zůstaly „viset“ i vozy údržby.

„Dvě nebo tři hodiny nám stály sypače, protože prostě zůstaly v koloně. A máme oranžové majáky, nikoliv modré,“ krčí rameny. „To znamená, že ty sypače pak chyběly jinde.“

Rýdl připomněl i hromadnou dopravní nehodu ze začátku tohoto roku, při které se v úseku mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem bouralo 24 nákladních a 9 osobních aut

„Tam se najíždělo do velkého sněžení a kamiony jely, dokud nenarazily. A hrnuly před sebou osobáky,“ vrací se k situaci z ledna, kdy jen se štěstím nikdo nepřišel o život.

„Zimní období je pořád zimní období. A Vysočina je Vysočina. Speciálně mezi kilometry 90 a 112, kde je nejvýše položená část D1.“

Právě od 90. do 104. kilometru je teď navíc dálnice vedená jen v jednom ze dvou pásů tělesa, protože se před zimou stavební konsorcium nestihlo dokončit jednu z fází postupné rekonstrukce a rozšiřování dálnice.

Stát ze silnic jen vybírá peníze, ale nestará se, tvrdí dopravci

Zástupce automobilových dopravců situaci vidí odlišně. Podle něj správci dálnice opakovaně nejsou schopni ošetřit povrch tak, aby se po něm dalo jezdit, ačkoli je varují čím dál přesnější předpovědi počasí.

„Materiální škody vzniklé v souvislosti s mnohahodinovým uvězněním řidičů osobních i nákladních vozidel v kolonách jsou zcela nesouměřitelné s úsporami za ušetřenou solanku nekonajících silničářů. Podobná situace se opakuje prakticky každý rok, aniž by se jakkoliv zlepšovala,“ tvrdí Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia.

Mluvčí ŘSD však zvolený postup silničářů hájí. „Z našeho pohledu jsme udělali úplně všechno. Více než padesát hodin tam máme veškerou techniku, s posílenými směnami. Jenom za posledních 24 hodin jsme najezdili deset tisíc kilometrů a použili jsme 3,5 tuny soli,“ vypočítal dopoledne Rýdl.

Kdo podle vás víc nezvládl situaci na zasněžené D1?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 20. prosince 2018. Anketa je uzavřena.

Řidiči kamionů, protože se chovali neukázněně
Řidiči kamionů, protože se chovali neukázněně 4366
Správci dálnice, protože včas neošetřili povrch
Správci dálnice, protože včas neošetřili povrch 1452

Podle dopravců však chybí patřičná prevence, reaguje se až na následky.

„Přestože meteorologické předpovědi na nejbližších 24 hodin v současné době velmi přesně avizují blížící se nebezpečí, prakticky nikdy nejsme svědky adekvátních preventivních opatření,“ je přesvědčen Felix.

Podle něj mají dopravci dobré srovnání, jak vypadá údržba na západ od českých hranic. „S takto bohorovným přístupem se nikde nesetkávají. Stejně tak bezradně působili dálniční správci komunikace a příslušníci policie, kteří na začínající kalamitu nijak nezareagovali a nechali ji narůst do obludných rozměrů.“

Dopravci se bouří i proti argumentaci ŘSD, že profesionální řidiči měli situaci předvídat a sjet z dálnice, které považují za vrchol arogance. „Copak tato organizace ani netuší, že žádné objízdné trasy k D1 pro kamiony neexistují?“ pokládá řečnickou otázku Felix.

Sdružení státním správcům také vyčítá, že nebudují odstavná parkoviště, přitom doprava stále sílí. Navíc podle dopravců také nepoužívají ve prospěch řidičů různé informační tabule a další zařízení.

„Zdá se, že státu veškeré komunikační systémy slouží pouze k výběru peněz, sledování a pokutování řidičů, ale vůbec není ochoten je využít k ochraně jejich majetku a zdraví,“ vzkázal Česmad Bohemia.

Jeho prezident Vladimír Starosta volá po změně legislativy, která dává rámec zimní údržbě. „Není možné donekonečna házet všechnu vinu pouze na řidiče, kteří jsou nuceni vykonávat svou práci ve zcela nevyhovujících podmínkách,“ tvrdí Starosta.

Autor: