Novou karlovarskou lávku čeká pětisetkilometrová cesta

  10:22
Až na druhém konci republiky, ve Vítkovicích, vzniká lávka, která spojí přednádražní prostor nového horního nádraží se sídlištěm Růžový Vrch. První pěší se po ní projdou už v červnu.

Ve vítkovických železárnách už vzniká nová lávka, která povede přes horní nádraží v Karlových Varech. | foto: Magistrát města Karlovy Vary

Kompletní rekonstrukce horního nádraží včetně úprav kolejiště a peronů skončí začátkem příštího roku.

„Základy nové lávky jsou už přímo na místě připravené,“ konstatoval první náměstek karlovarského primátora Čestmír Bruštík. Na konci února předají vítkovičtí železáři hotovou konstrukci. Tu pak čekají ještě finální úpravy, jako jsou ochranné nástřiky.

Během března ji pak čeká cesta do 500 kilometrů vzdálené lázeňské metropole. „Zatím není jasné, jestli pojede na kamionech, nebo vlakem. To se dozvíme až při předávce lávky 26. února,“ doplnil náměstek.

Konstrukce ovšem nepojede v jednom kuse. Bude rozdělená na tři díly, které dají svářeči dohromady až přímo na místě. Kompletní lávku odborníci sestaví v areálu horního nádraží, respektive na straně kolejí přiléhající k sídlišti Růžový Vrch.

Lávka umožní bezbariérový přístup

Osadit lávku už nezabere moc času. Vše potřebné je připravené. Včetně šachty pro výtah, který umožní bezbariérový přístup. „Budeme muset ještě osadit vnitřek výtahu,“ naznačil Bruštík. Termín pro předání kompletní lávky je podle smlouvy 5. červen.

Lávka pro pěší je vedle úpravy samotného přednádražního prostoru druhým příspěvkem Karlových Varů k revitalizaci areálu horního nádraží. Jen za lávku samotnou zaplatí radnice necelých 20 milionů korun.

Projekt ovšem od začátku doprovázely komplikace. Nabral téměř tříměsíční zpoždění. Důvodem průtahů byly obavy zhotovitele, že se takříkajíc nevejde při stavbě lávky do výluk ve vlakové dopravě, které mají naplánované společnosti pracující na peronizaci horního nádraží.

Zpoždění a drahé výluky

Výluka, respektive zajištění náhradní dopravy, je přitom nákladnou záležitostí. V době dopravní špičky se může cena hodiny, kdy nejezdí vlaky, vyšplhat až na sto tisíc korun. To ovšem nechtěla dodavatelská firma riskovat. A po městu požadovala finanční jistinu pro podobné případy. Podle Bruštíka jsou ovšem tyto prostředky součástí podepsané smlouvy.

Průtahy s převzetím staveniště nebyly jedinou komplikací. Při přípravě pilotů byl totiž pod kolejištěm objeven zapomenutý sklep. „Byla v něm kamna plná uhlí. Jen škrtnout,“ popsal situaci z léta loňského roku náměstek. Tato příhoda ovšem termín dokončení lávky neohrozila.

Kompletní revitalizace horního nádraží, z jehož původní podoby z roku 1946 nezbude nic, vyvrcholí na začátku příštího roku, kdy skončí druhá etapa rekonstrukce. Ta zahrnuje opravu kolejiště, výhybek, trakčního vedení i zabezpečovací techniky. A cestující se dočkají pohodlnějšího přístupu k nástupištím. Ke dvěma, která v rámci rekonstrukce vzniknou, totiž povede podchod. Státní fond dopravní infrastruktury má na druhou etapu rekonstrukce připravených 636 milionů korun.