V Karlovarském kraji v zimě ubude další úsek, který silničáři neudržují

  9:10
V zimě se neudržuje. S takovým upozorněním musejí s nadcházející zimou opět počítat řidiči v Karlovarském kraji. Tentokrát jde o 46 úseků silnic, což je o jeden méně než v roce 2017.
Sníh, zima, silnice, úklid sněhu, fréza

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Podle krajského náměstka pro dopravu Martina Hurajčíka se změna týká spíše kratších částí cest.

„V zimě budeme udržovat několik desítek metrů komunikací navíc. Některé budou opět udržovat obce. Jedná se o dva krátké úseky s tím, že po dohodě s krajskou údržbou silnic dostanou nějakou kompenzaci,“ uvedl náměstek.

Důvodem je podle něj to, že krajskou akciovou společnost vyjde toto opatření levněji, než kdyby tam musela její technika zajíždět. Krajský úřad stejně jako loni kvůli zimní údržbě oslovil všechny obce v regionu.

Největší debata se opět týkala spojnice mezi Novými Hamry a Horní Blatnou v Krušných horách. Oba tamní starostové žádají krajský úřad o údržbu této silnice už řadu let, a to kvůli řidičům, kteří tam každoročně uváznou. Potíž je ale v tom, že aby na ni mohla vjíždět technika, kraj ji nejdříve musí opravit. Problematická je asi 1,5 kilometrová část.

„Na rekonstrukci máme projektovou dokumentaci. Bohužel musím říct, že zrekonstruovat tento krátký úsek by vyšlo na několik desítek milionů korun. Nyní zkoumáme další možnosti, jak ji opravit, aby přes zimu nedošlo k narušení povrchu a nemuseli jsme ji další rok opravovat znovu,“ řekl Martin Hurajčík. Návrhů je několik a radní se budou ještě letos zabývat tím, který zvolí. Na opravu by mělo dojít příští rok.

„Na posledním zastupitelstvu jsme opět odsouhlasili žádost, aby se cesta v zimě protahovala. Informace o tom, že se připravuje projektová dokumentace, se nám dostala a můžu říct, že jsem tam viděl i nějaké geodety, takže se na tom opravdu pracuje,“ uvedl starosta Nových Hamrů Jaroslav Bradáč. Když řidič na této cestě zapadne, traktorem ho vysvobodí buďto Novohamerští, nebo Blatenští. Záleží na tom, kteří z nich to k němu mají zrovna blíž.

„Doufám, že tohle bude poslední zima, kdy budeme auta tahat. Byli bychom moc rádi,“ podotkl Jaroslav Bradáč. Bilanci vyprošťování v uplynulé zimě trochu vylepšily popadané stromy, za které mohla podzimní vichřice Herwart. Autům tím vytvořila přirozené závory.

I tak starosta mluví o tom, že řidiči projíždějící v zimě tímto úsekem hrají ruskou ruletu. Vyježděné jsou tam jedny koleje, takže nezbývá než doufat, že nikdo nepojede v protějším směru. Silnice je navíc v problematickém úseku dost úzká.

„Pokud by tam jel pluh, neměl by se kde vyhnout jedoucímu autu. Uvažujeme i o tom, že v určitých časech, jako je to běžné třeba na Kladské, bude zákaz vjezdu v nějakém intervalu tak, aby projela zimní údržba a nepotkala se tam s žádným protijedoucím vozem,“ naznačil Martin Hurajčík.

Vedení kraje se podle něj zabývá i tím, aby auta nevjížděla na neudržované úseky silnic třetích tříd, které slouží coby běžecké trasy. „Chtěli bychom se dopracovat k nějakému systému, který funguje i v zahraničí, ať už je to Rakousko, či Itálie, kde jsou na tyto podmínky zvyklí,“ uvedl náměstek.

Právě ničení stop auty označila za loňský problém číslo jedna společnost První Krušnohorská, která udržuje běžkařské trasy v západním Krušnohoří. „Zejména v období únorových tuhých mrazů byl výskyt stop po vozidlech v urolbované stopě nezvykle častý. Výjimkou tak nebyla dodávka uvízlá uprostřed lyžařské magistrály u Přebuzi, osobní automobil zapadlý u bývalé továrny na Rolavě nebo stopy po vozidle na magistrále u Mrtvého rybníku a Červené jámy,“ vyjmenovala manažerka První Krušnohorské Eva Nduwimana.

Podle ní za to mohlo více faktorů  -od nerespektování dopravního značení i pravidel obecně přes spoléhání se na navigaci až po ztrátu selského rozumu a aroganci některých řidičů.