Most u Transmotelu na dálnici D6 bude solankou ošetřovat automat

  9:04
I most 30. výročí u Transmotelu nedaleko Sokolova bude mít moderní ochranu před námrazou. Specialisté zde v těchto dnech montují zařízení, které automaticky po vyhodnocení dat ošetří vozovku solankovým postřikem.
Odborníci na mostě u Transmotelu instalují technologii automatického postřiku...

Odborníci na mostě u Transmotelu instalují technologii automatického postřiku solankou. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Most je čtvrtou stavbou tohoto druhu na dálnici D6, který podobnou ochranu dostal. Odborníci z firmy Rocon Meteo už loni podobné zařízení instalovali na třech mostech mezi sjezdy Citice a Kynšperk nad Ohří. Stejná firma nyní provádí montáž technologie na mostě u Transmotelu.

Moderní ochranu už loni na podzim sliboval ředitel krajské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Lukáš Hnízdil.

„Technologie automatického postřiku solankou není úplně nová, ale rozhodně není masově rozšířená,“ uvedl v době, kdy specialisté celý systém spouštěli.

„Most u Transmotelu nás trápí už dlouhá léta,“ komentoval současné práce Jiří Baloun, vedoucí provozního úseku krajského ŘSD. Zkušenosti se třemi mosty, které tuto technologii dostaly loni na podzim, jsou podle něj po první zimě dobré. 

„I když je na celkové hodnocení ještě brzy, první data naznačují, že se technologie osvědčila,“ uvedl Baloun. Jedním z hlavních pozitiv podle něj je, že se na automaty ošetřených mostech nestala žádná nehoda. „Je to hlavně preventivní opatření,“ podotkl.

Připustil také, že z dlouhodobého hlediska to může správci komunikace přinést i úspory. Ty ale podle něj nejsou prioritou tohoto projektu.

Společnost, která technologii montuje, má s její instalací dlouholeté zkušenosti. První odborníci namontovali už v roce 1996 v Praze. Loňská akce na třech mostech v Karlovarském kraji pro ně byla v pořadí jedenáctá.

Automatický postřik tří mostů na D6 solankou je řízený z centrály pod jedním z nich. Je zde čerpací stanice solanky, která pak putuje vedením na všechny tři mosty.

„Vedení, na němž je na každých pěti metrech mikrotryska, je celkem 2 400 metrů dlouhé,“ uvedl Miroslav Kleňha, který stojí za instalací zařízení. Je zde i technologie nejrůznějších čidel, která na základě aktuálního vývoje počasí rozhodne o spuštění celého zařízení.

Součástí čerpací stanice je zásobník vody pro letní provoz, ale hlavně dvě nádrže na solanku pro zimní údržbu. „Mají celkový objem 16 kubíků,“ řekl Kleňha.

Autoři úprav na dálnici mezi Karlovými Vary a Chebem předpokládají, že za zimní sezonu alespoň jednou zásobník solanky naplní. „Předpokládaná spotřeba se tak bude pohybovat mezi 16 a 32 kubíky,“ dodal Miroslav Kleňha.