VIDEO: Hořící vraky aut simulovaly zřícené letadlo se spoustou raněných

  16:16
„Mayday! Mayday! Mayday!“ Tímto mezinárodně uznávaným kódem pro letadla v ohrožení začalo ráno cvičení Aero 2018. Vojenský výcvikový prostor Hradiště se na několik hodin změnil v dějiště letecké katastrofy.

„Signál nouze vyslalo letadlo na lince Moskva - Karlovy Vary. Krátce před přistáním se stroj dostal do potíží, které vedly ke katastrofě. Řízení letového provozu předalo informaci složkám Integrovaného záchranného systému. Mezitím už přicházely zprávy od svědků, kteří viděli letadlo padat a nad lesem spatřili hustý dým,“ popsal pozadí cvičení jeho velitel Oldřich Volf.

Na palubě imaginárního letounu cestovalo celkem 61 lidí. Řada z nich měla, na rozdíl od většiny podobných leteckých havárií, obrovské štěstí. Pád stroje s lehčími či těžšími zraněními přežila.

Byli však doslova rozházení na velké ploše vojenského cvičiště, kam stroj, jehož trosky simulovaly hořící vraky aut, dopadl. Jedním z hlavních úkolů záchranářů proto bylo nejdříve všechny najít.

„Jsme tady na cvičení. Domluvili jsme se s hasiči, že zaskočíme v rolích figurantů,“ řekl Zdeněk Hlaváček, jeden z dvacítky členů aktivních vojenských záloh, které v těchto dnech ve vojenském výcvikovém prostoru cvičí. Sám patřil k těm šťastnějším. Pád letadla, i když s těžkými zraněními, podle scénáře přežil.

Hasiči, kteří propátrávali místo katastrofy, jej označili žlutou páskou. Právě třídění zraněných při hromadných nehodách podle stupně závažnosti bylo jedním z hlavních úkolů.

Zelená, žlutá, červená a černá

„Je to systém pojmenovaný Start. Podle něj se zranění třídí do čtyř skupin,“ uvedl Martin Kasal, mluvčí Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje. Červená značí nejtěžší zranění, žlutá těžká a zelená nejlehčí. Černou barvou se pak označují mrtví.

Fotogalerie

„Může se zdát, že třídění je pomalé. Ale ve skutečnosti je to nejrychlejší a nejefektivnější způsob, jak zraněné rozdělit,“ komentoval činnost záchranářů mluvčí Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Radek Hes.

Díky systému rozdělování se daří vymýtit nejčastější chybu z dřívějších postupů, kdy se záchranáři soustředili na jednoho zraněného, který se dožadoval pomoci, zatímco vedle ležící člověk mohl být v daleko horším stavu.

Cvičení Aero 2018 se zúčastnili zdravotní záchranáři ze čtyř krajů - Karlovarského, Ústeckého, Středočeského a Plzeňského. Vedle čtrnácti sanitek a dvou vozidel s lékařem na místě zasahoval i vrtulník z Plzně-Líní. Krajští policisté pak do akce vyslali téměř 140 lidí.

„Většinu z nich tvořili členové pořádkové jednotky, jejichž úkolem bylo pátrat po obětech letecké nehody,“ uvedla policejní mluvčí Kateřina Böhmová.

Vedle mužů v černých kombinézách však policie nasadila i výjezdové skupiny s vyšetřovateli. Ti měli za úkol od přeživších zjistit okolnosti, které předcházely pádu letadla, a určit tak možnou příčinu katastrofy.