Kamiony nesmí jezdit přes Dobřany, řidiči ale našli v zákazu skulinu

  9:34
Počet nákladních aut projíždějících přes Dobřany na Plzeňsku se od loňského září, kdy byly silnice osazeny zákazovými značkami pro vozy nad dvanáct tun, výrazně snížil. Řidiči kamionů ale našli jinou trasu přes centrum města, kde nařízení není. A počet kamionů opět narůstá.

(ilustrační snímek) | foto: Martin Polívka, MF DNES

Dobřany chtějí proti vjezdu kamionů do města znovu zasáhnout. Podle starosty Martina Sobotky nikdo nepředpokládal, že šoféři kamionů si dobrovolně budou jízdu prodlužovat. Někteří se od keramičky v Chlumčanech záměrně vyhýbají problematické křižovatce vedoucí přes obec ke komunikaci I/27.

„Je tam složitý provoz. Křižovatka navíc nemá příliš velký poloměr, takže si raději zajedou asi o pět kilometrů,“ nastínil. Od závodu tedy směřují do Dobřan, konkrétně minou psychiatrickou nemocnici, zahnou doprava a Jiráskovou a Lipovou ulicí se dostanou do centra.

Nové značky chce radnice dát právě do Lipové ulice. Kamiony budou muset okamžitě odbočit do Přeštické ulice a z města opět odjet. „Prakticky tím nic neušetří. Naopak jim přibude další křižovatka a kruhový objezd. Předpokládáme, že se místu začnou vyhýbat,“ míní Sobotka.

Díky loňské změně, o kterou se město snažilo tři roky, si dobřanští obyvatelé oddychli. Doprava se zásadně zklidnila. Podle studie do centra mířilo 600 nákladních aut denně.

„Z toho čtyři sta osmdesát tvořil tranzit. Po osazení dopravních značek se situace zlepšila o osmdesát procent,“ vyčíslila místostarostka Lenka Tomanová.

Čísla však postupně stoupají. Podle odhadů se v současnosti jedná zhruba o 300 vozů za den. Už zmiňované rozšíření zákazových značek by mělo problém definitivně vyřešit.

Vytěsnit kamiony se snaží rovněž v Útušicích a Štěnovicích. „Pokud cestují od Budějovic, v Losiné sjedou a pak to berou přes Štěnovice, nás, Litice až na Novou Hospodu. Zřejmě se chtějí vyhnout placení mýtného v tunelu Valík,“ domnívá se Václav Fink, který stojí ve vedení Útušic. Doprava je v posledních letech stále hustší. Roli v tom sehrálo i otevření další haly v sousedních Štěnovicích.

„Ať už jezdí kamkoliv, do obce zkrátka vůbec nemusí. Vždycky se jí mohou minout. Teď budujeme chodníky. Lidé, kteří tady pracují, říkají, že počet kamionů je neskutečný, “ dodal Fink.

Kamiony nechtějí také v Útušicích a Štěnovicích

Uvedené obce si loni nechaly společně udělat analýzu dopravy. Měření ukázalo, že skrz ně projede průměrně 315 nákladních aut denně, z toho čtrnáct autobusů a patnáct kamionů.

„Zrovna v té době byla ale Losiná zavřená, což se ve výsledku výrazně odrazilo. Záznamy staré tři roky hovoří o sto čtyřiceti kamionech, to je značný rozdíl,“ zdůraznil štěnovický starosta Petr Slavík.

Průzkum se proto snad ještě letos zopakuje. Oba starostové doufají, že na základě nového dokumentu dostanou zelenou v osazení zákazových značek.

Mírné zlepšení však ve Štěnovicích přeci jen pozorují. „Jednal jsem s firmami v průmyslové zóně. Žádal jsem je, aby jejich šoféři zadávali do navigace přesnou adresu podniku. Často se stává, že skončí na návsi,“ uzavřel Slavík.