Pleskotova lávka v Písku bude. Příští rok spojí břehy Otavy

  17:20
Zastupitelé Písku schválili výstavbu lávky, kterou navrhl architekt Josef Pleskot u Václavského jezu na řece Otavě. Ocelová konstrukce se má začít stavět ještě letos. Bude součástí cyklostezky z Hradiště do průmyslové zóny a vyjde na 29 milionů korun.

V těchto místech má stát lávka od Josefa Pleskota. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Josef Pleskot patří k nejvýznamnějším osobnostem české architektury. V roce 2014 získal za návrh centra Svět techniky v Ostravě ocenění Architekt roku. Přestože pochází z Písku, ve svém rodném městě dosud žádnou stopu nezanechal.

Stavba lávky, jejímž je autorem, má začít letos na podzim. Téměř 150 metrů dlouhá a přes tři metry široká ocelová konstrukce nad Otavou propojí městské části Hradiště a svatý Václav.

„Místo je pro přemostění mimořádně vhodné, protože už dávno tudy vedl brod. I samotný jez znamená určitý zásah do řeky. Hlavní jsou fenomény potvrzující toto spojení, vztah ke kostelu svatého Václava, na druhé straně k domnělému hradišťskému opidu a skvělé výhledy na panorama historického centra a Děkanský kostel. Směrem zpět je široká klidná řeka, zalesněné svahy,“ shrnul Pleskot.

O lávce se v Písku diskutuje už tři roky. Proti jejímu umístění protestovali hlavně někteří obyvatelé lokality u svatého Václava.

„Tady je tolik lidí proti a nikdo je nerespektuje. Genius loci místa se stavbou, která už není lávka, ale most, úplně zničí. Lidé přijdou o koupání, dětské hřiště a podobně. Tento typ lávky by se hodil dolů po řece, kde je dnes čistička. K tomu, že všichni hlasovali proti, a nyní jsou pro, nemám slov,“ popsal například malíř Dalibor Říhánek, který bydlí nedaleko jezu.

Naráží tak na fakt, že zatímco dříve budila lávka i mezi zastupiteli velké diskuse, na posledním zasedání ji většina odhlasovala bez komentáře.

Příznivci argumentují, že most se plánoval už v 30. letech

Lávka má ale i řadu příznivců. Argumentují tím, že most nad jezem se plánoval už v 30. letech minulého století.

„Měla stát dávno. Jsem rád, že se bude stavět. Podle mě je ostuda, že tu od Pleskota ještě nic není. Věřím, že ví, co dělá, čímž místo nezkazí. Rád sportuji a lávkou se mi rozšíří okruh, kudy mohu běhat,“ podotkl student Kamil Malík.

„Někteří Václaváci se zlobí, ale jsou i tací, se kterými jsem mluvil, a ti se na lávku těší. Na Hradišti říkají, že je to skvělé, snad všichni bez výjimky. Když urbanizace obou břehů dospěla do takového rozměru, nevytvořit pohodlné spojení pěší lávkou by bylo špatně. Ozývají se hlasy, že se dá chodit přes Šrámkův most. Není to daleko, ale přece jen to není přímá vazba mezi Václavským a Hradišťským předměstím,“ podotkl architekt Pleskot.

Nové trasy pro cyklisty

Nové trasy získají také cyklisté. Lávka je totiž součástí první etapy cyklostezky a chodníku z Hradiště do průmyslové zóny na druhém konci Písku. Povede okolo připravovaného nového plaveckého bazénu u sportoviště Spartak a přes řeku.

„Hlavním cílem je zajistit cyklistům i pěším možnost bezpečně se dopravit do zaměstnání, škol, úřadů nebo za kulturou a sportem,“ vysvětlil místostarosta Josef Knot.

V druhé fázi se cyklostezka přistaví k hotovému úseku u vlečky areálu Jitex a povede na Hradiště. Přesnou trasu určí vyhledávací studie zadaná po zpracování a odevzdání žádosti o dotaci na první etapu.

Závěrečná část bude závislá na vypořádání majetkoprávních vztahů. Cyklostezka bude napojena na dokončený úsek u hotelu Cadillac a cyklisté pak projedou ulicí Dukelskou na Pražskou, kde se napojí na současnou stezku Čížovská do průmyslové zóny.

Samotná lávka vyjde na 29 milionů korun bez daně. Hotová má být do poloviny příštího roku. Odhadovaná cena stezky v první etapě se pohybuje od osmi do deseti milionů korun bez daně. Město bude žádat o dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu. V případě, že by peníze nezískalo, postaví lávku ze svého rozpočtu.

„A na začátku příštího roku podáme žádost do národního dotačního programu Státního fondu dopravní infrastruktury pouze na cyklostezku,“ potvrdil Petr Jelínek z odboru investic a rozvoje. „Další etapy by následovaly v letech 2018, případně 2019,“ dodal místostarosta Knot.