Jedna část Jižní tangenty má první povolení, druhá dál čelí žalobě

  9:20
První etapa Jižní tangenty u Českých Budějovic spojí E 55 a budoucí dálnici u Roudného. Hotová má být s obchvatem krajského města a už má první stavební povolení. Druhá etapa, která vede až za Novou Ves, stále čelí žalobě.

Jižní tangenta se u Roudného propojí přes mimoúrovňovou křižovatku s dálnicí D3 (na snímku). | foto: David Peltán, MAFRA

Část Jižní tangenty, která má spojit budoucí dálnici se silnicí na Český Krumlov jižně od Českých Budějovic, má první stavební povolení. Krajský stavební úřad ho udělil okružní křižovatce, která ji naváže na silnici E 55 poblíž letiště v Plané u Českých Budějovic. Práce na ní by měly začít příští rok.

Povolení ke stavbě obří křižovatky s pěti rameny a průměrem 80 metrů má mnoho podmínek. Jednou z nich je koordinace s armádou, která silnici I. třídy využívá pro dopravu těžkých vojenských vozidel do výcvikového prostoru Boletice na Českokrumlovsku.

Kromě vojáků budou muset stavitelé také dávat pozor na chráněné obojživelníky vyskytující se v lokalitě.

Podle projektu bude stát křižovatka nalevo od hlavní silnice ve směru na Český Krumlov a za mostem přes Vltavu. Vznikne také na náspu, protože v místě je záplavové pásmo. Zasáhne do katastrů obcí Planá a Boršov nad Vltavou.

„Křižovatka nám nevadí, spíš máme strach z jejího napojení na letiště a na budoucí provoz kamionů,“ řekl starosta Plané Tomáš Pintér (SNK).

Jižní tangenta má mimo jiné umožnit propojení letiště s dálnicí u obce Roudné, kde bude mimoúrovňová křižovatka. Část areálu letiště má přitom sloužit jako parkoviště s kapacitou zhruba stovky kamionů.

Právě proto jihočeská dopravní policie podle dokumentů stavebního řízení nesouhlasila s kruhovou křižovatkou a navrhovala u Plané mimoúrovňovou. Jihočeský kraj jako investor Jižní tangenty však takové řešení odmítl.

Dopravní spojení s tangentou pak vylepší vybudováním další nové křižovatky v blízkosti letiště. O tom, jak se dotknou tyto práce místních obyvatel, jednal v úterý kraj se starosty dotčených obcí.

Hlavní část Jižní tangenty dlouhá 2,7 kilometru má stát 860 milionů korun. Samotná kruhová křižovatka u Plané 23 milionů. Silnice by pak měla od Roudného pokračovat až za Novou Ves a napojit se na komunikaci vedoucí do Trhových Svinů.

Petice proti projektu na druhou část silnice má 1 500 podpisů

Proti této části ale protestují některé dotčené obce, spolky i jednotlivci. Tvrdí, že tato část ohrozí čerpání vody z Malše u Plavu, naruší mokřady a biotopy.

Proti projektu se objevila petice s 1 500 podpisy. Spor s krajem je už rok a půl u Nejvyššího správního soudu. „Čekali jsme, že jednání bude tak za rok od podání. Zatím není nařízené,“ podotkl právní zástupce žalujících obcí Miloš Tuháček.

„Nám přímo Jižní tangenta nevadí, čekáme, že od nás odvede kamiony,“ míní naopak starosta Roudného Gustav Had (SNK).

Investor proto rozdělil Jižní tangentu na dvě etapy. „První začíná u Plané a končí na mimoúrovňové křižovatce s napojením na dálnici u Roudného. Pro tuto etapu je vydáno územní rozhodnutí a jsou podány žádosti o stavební povolení. Druhá etapa od Roudného za Novou Ves má zatím skončené řízení EIA. Jihočeský kraj usiluje o to, aby první část byla zprovozněna současně s dálničním obchvatem,“ uvedl první náměstek jihočeské hejtmanky Josef Knot (PRO Jižní Čechy).

Podle náměstka hejtmanky pro dopravu Jiřího Švece (PRO Jižní Čechy) musí být hlavní část Jižní tangenty hotová do roku 2022, tedy ještě před obchvatem. Jinak hrozí dopravní kolaps.

Budoucí silnici II. třídy doplní tři kruhové křižovatky, tři nové železniční mosty, propustky a podchody pro zvěř. Největší kruhová křižovatka bude ve Včelné, podle projektu zapuštěná pod terénem.

Na mapě jsou vyznačena místa, která má spojit Jižní tangenta. Silnice mine obce Včelná, Roudné a Vidov.

Na mapě jsou vyznačena místa, která má spojit Jižní tangenta. Silnice mine obce Včelná, Roudné a Vidov.