Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S dopravními stavbami se nikdy nezavděčíme všem, říká jihočeský lídr STAN

  16:58
Na radnici v Lišově šéfuje už sedm let. Usadil se také na krajském úřadě jako radní pro dopravu. Teď Jiří Švec usiluje i o poslanecké křeslo jako lídr kandidátky Starostů a nezávislých v Jihočeském kraji.

Starosta Lišova i krajský radní Jiří Švec by rád získal s jihočeskými Starosty a nezávislými dvě křesla ve Sněmovně. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Kdybyste se stal poslancem, měl byste už tři velké funkce. Jste připravený nějaké křeslo opustit?
Teď v době kampaně je to velký zápřah. Pokud bychom uspěli a měl bych tu čest reprezentovat náš kraj ve Sněmovně, tak bych rozhodně neseděl na třech židlích.

Předvolební rozhovory

Seriál předvolebních rozhovorů s lídry jihočeských kandidátek stran a hnutí, které mají největší šanci dostat se do Sněmovny podle předvolebních průzkumů.

A jaké byste se vzdal?
Mám to rozmyšlené, ale teď si to ještě nechám pro sebe.

Na kraji jste radním zatím jen půl roku...
V oblasti dopravy, kterou mám na starost, se daří věci posouvat. Snažím se jednat se zástupci obcí a měst a ukázat, že lze s krajem diskutovat o problémech. Mám na mysli třeba Jižní tangentu. Také se nám povedlo dosáhnout určité dohody ohledně dopravního řešení u Jihočeské vědecké knihovny. Město České Budějovice a kraj tam měly odlišné návrhy. Teď jsme ve fázi, kdy dopravní řešení neohrožuje samotný projekt přestavby knihovny a možnosti získání dotace.

V poslední době se mluví také o obchvatu Srubce, který bude zároveň příjezdem k dálnici D3.
Jistě. Také se na mě před časem osobně obrátil jeden zastupitel Srubce, ať oživíme myšlenku jižní varianty. Ale v momentě, kdy už kraj udělal konkrétní kroky k severní verzi, tak můžeme těžko uvažovat o jiné trase. S dopravními stavbami se nikdy všem nezavděčíme.

Jiří Švec (41 let)

Starostou Lišova bude už osmým rokem, předtím byl místostarostou města na Budějovicku. Od jara je také uvolněným radním Jihočeského kraje pro oblast dopravy. Je členem celostátního předsednictva hnutí Starostové a nezávislí a rovněž předsedou jihočeské buňky. Vyučil se mechanikem a opravářem zemědělských strojů, pak vystudoval střední školu podnikání a při práci ještě dělal Vysokou školu regionálních a evropských studií. Je ženatý a má dvě dcery.

A kde je domluva jednodušší?
V Lišově máme 21 zastupitelů a myslím, že se dokážeme efektivně a rychle domluvit. Na kraji už je to složitější, je tam více zastupitelů, jedná se o větší území a v některých bodech je to samozřejmě i politika.

Už se ukázalo, jak je krajská koalice křehká, když chyběl jeden člen, hlasů bylo málo.
To byla zásadní personální věc v oblasti zdravotnictví. Tam se dalo čekat, že nám opozice nijak pomáhat nebude. Jinak si ale nemyslím, že je ta křehkost na škodu.

Takže nepřemýšlíte o tom, že byste koalici zpevnili a někoho dalšího přizvali?
Touto myšlenkou se vůbec nezabývám. Teď spíš na kraji řeším, jak dostat více peněz do dopravních staveb. Mým cílem je navýšení o sto milionů korun ročně oproti předchozím rokům. Teď hodně politici mluví o tom, že je potřeba dokončit dálnici D3. Ta už se v Jihočeském kraji v relativně krátké době postaví, ale je nutné, abychom k tomu měli hotové i ty přidružené stavby, aby vše mohlo fungovat. A to nemluvím o středočeské části, jež je rovněž nezbytná.

Pro Lišov je velkým tématem obchvat města. Bude se stavět?
Dostal se mezi prioritní stavby, a nepotřebuje tak nové posouzení vlivu na životní prostředí. Na začátku příštího roku by měly začít výkupy pozemků. Je reálné zahájit stavbu v roce 2020.

V programu chcete zjednodušit život podnikatelům. To zní líbivě, ale jak toho dosáhnout?
Léta letoucí se mluví o podpoře podnikání, ale v praxi je to naopak. Stačí, aby stát přestal překážet. Je tady obrovské daňové zatížení práce. Sice se mluví o elektronizaci, ale nakonec stejně s každým papírem musíte na úřad. Toto bych rád změnil. Myslím, že právě malé a střední podniky mohou zemi udržet na nohou i v dobách, kdy se nebude ekonomicky tak dařit.

Jihočeská kandidátka

1 Jiří Švec, 41 let
2. Václav Vostradovský, 46 let
3. Jiří Fišer, 64 let
4. Josef Berger, 68 let
5. Milan Zálešák, 61 let
6. Petr Kolezsar, 56 let
7. Jaroslav Havel, 53 let
8. Jiří Šimánek, 60 let
9. Jiří Rod, 60 let
10. Jan Zeman, 55 let
11. Lenka Malá, 56 let
12. Karel Hájek, 67 let
13. Jiří Borovka, 42 let
14. Ivana Zelenková, 54 let
15. Miroslav Ušatý, 51 let
16. Jaroslava Martanová, 55 let
17. Hana Váňová, 50 let
18. Jiří Fencl, 51 let
19. Jan Koudelka, 47 let
20. Helena Panská, 49 let
21. Bohumil Petrášek, 66 let
22. Pavla Vaňková, 40 let

Z hlediska elektronizace sice funguje řada speciálních serverů, ale nakonec je stejně třeba skoro vždy dorazit na úřad osobně.
Přitom bych se nebál ani elektronických voleb. Když to mohli udělat v Estonsku, proč by to nešlo u nás. U té elektronizace je často problém, že úřady dostatečně nekomunikují mezi sebou a občan jich musí s jedním problémem oběhat několik.

Všiml jsem si, že STAN navrhuje přesunout rozhodování o přiznání sociálních dávek na obce či městské části. Vaše hnutí argumentuje, že je větší šance rozhodnout se znalostí skutečné situace příjemce pomoci. Nebude to pak až příliš subjektivní a nehrozí, že někdo ze známosti dostane více?
Toho bych se nebál. Úplně se mi nelíbí myšlenka, že by o tom měla přímo rozhodnout obec. Je pravda, že na menším městě jednotlivé případy známe konkrétně. Konečné rozhodnutí by však mělo být na státu. Obce by k tomu měly vydávat stanovisko, protože zde třeba víme, kdo dávky zneužívá, a kdo je naopak potřebuje. Je třeba si rovněž uvědomit, že když někteří ty peníze nedostanou, budou se muset jejich problémy řešit jinak. Nelze si představit, že všichni pak půjdou do práce.

V případě úspěchu, už jste přemýšleli o povolební spolupráci?
Myslím, že naše hnutí se umí domluvit. Jsou hranice, přes které nejdeme. Pro mě jsou to nedemokratická uskupení. A pro mě osobně není problém komunikovat s hnutím ANO, ale rozhodně bych nepodpořil do funkce premiéra Andreje Babiše.

A co budete považovat za úspěch, získat v každém regionu jedno křeslo
Dvě minimálně. Lidé nás znají z obcí, znají naši práci a to je víc než jakákoli kampaň.

Cestou do Lišova už je to skoro všude samý předvolební plakát. Zbylo místo i pro STAN, když jste po rozpadu dvojkoalice s lidovci narychlo sestavovali vlastní kandidátky?
Nemyslím si, že jsme kandidátky dělali narychlo. Plochy jsme zamluvili za několik dní a kampaň jsme rovněž připravili bez potíží. Nemuseli jsme se nijak dohadovat.

Se sestavením kandidátky nebyl problém?
Máme dostatečnou základnu i hodně příznivců. Naše jihočeská kandidátka je zhruba z 90 procent naplněna starostkami a starosty, kteří mají často ještě občanské povolání.

Měl jste při volbě lídra nějakého vážného konkurenta?
Byl jsem lídrem za starosty už ve dvojkoalici s KDU-ČSL, kde jsem tak měl figurovat na druhém místě. Takže se to přirozeně přeneslo, i když jsme o všem znovu hlasovali.

Autor: