Jindřichohradeckou úzkokolejku tíží dva spory o lokomotivy

  11:24
Policie prověřuje dodávku lokomotivy Polka a vozu M27, které Jindřichohradecké místní dráhy získaly od polského majitele. Zároveň se společnost provozující jihočeskou úzkokolejku musí vypořádat se žalobou Národního technického muzea.

Jindřichohradecké místní dráhy získaly z Polska parní lokomotivu, která má přezdívku Polka. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Od doby, kdy získala úzkokolejka dva vozy z Polska, uběhlo 13 let. Přesto začala před časem nákup lokomotivy Polka a motorového vozu M27 prověřovat policie.

Ozval se totiž někdejší majitel, který tvrdí, že je nikdy neprodal. S tehdejším vedením se prý podle Českého rozhlasu dohodl jen na uložení vozů do depozitu.

„Oddělení hospodářské kriminality v Jindřichově Hradci se případem zabývá a vyšetřuje ho. Bližší informace zatím k případu sdělovat nebudeme,“ uvedla policejní mluvčí Hana Millerová s tím, že žádné obvinění ještě vzneseno nebylo.

Vozy dostaly Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) v roce 2004, jak to dokládají kupní smlouvy, které zveřejnila společnost na svých webových stránkách.

K tomu připojila vyjádření, kterým se od obchodu distancuje, a zdůraznila, že podvod mohl být spáchaný pouze fyzickými osobami, které se na obchodu podílely, protože „...trestní odpovědnost právnických osob je legislativně upravena od 1. 1. 2012, nemůže se jednat o podvod právnické osoby, tedy společnosti JHMD...“.

„Mašiny jsme koupili, zaplatili, jsou vedené v účetnictví“

V roce 2004, kdy k transakci mělo dojít, stál v čele společnosti Jan Šatava. Ten zpětné zpochybňování koupi nechápe. Tehdy podle něj zaplatila společnost za oba vozy kolem milionu korun.

„Mašiny jsme koupili, zaplatili, jsou vedené v účetnictví a registrované v Česku. Ceny jsou navíc zcela relevantní vzhledem k technickému stavu a době, kdy došlo k nákupu. Pan Gierucky (ředitel polské společnosti, která JHMD dodala dva vozy, pozn. red.) se zamotal do svých konstrukcí a možná se domníval, že po letech z toho něco získá. Pro mě je to ale uzavřená záležitost,“ prohlásil Šatava.

Jak uvedl současný ředitel JHMD Boris Čajánek, část plateb byla Šatavou hrazena v hotovosti či na neznámé účty. „Snažíme se jednotlivé platby identifikovat. Nelze vyloučit pochybení minulého vedení ani pana Gieruckého,“ konstatoval.

Národní technické muzeum požaduje dva miliony

Polské mašiny nejsou jedinou starostí JHMD. Na společnost podalo žalobu Národní technické muzeum kvůli údajně zanedbané údržbě pronajaté lokomotivy U47. Tu měly JHMD v nájmu od konce roku 2009.

Podle Čajánka se začala opravovat v roce 2011 ve spolupráci s muzeem.

„Celkově nás ta oprava přišla na dvojnásobek částky, než se kterou jsme počítali, tedy na dva miliony. Mysleli jsme si, že si to ta lokomotiva zaslouží. Uvedli jsme ji do zkušebního provozu a tehdy se ukázalo, že ještě zbývá opravit pojezd. V tu chvíli nás muzeum obvinilo, že jsme lokomotivu poškodili. Opakovaně jsme doložili, že pokud byly nějaké chyby na pojezdu, tak to padá na hlavu našich předchůdců,“ popsal Čajánek.

Národní technické muzeum požaduje dvoumilionovou náhradu škody spolu s úrokem z prodlení. Žaloba, kterou má MF DNES k dispozici, zmiňuje nejen poškození pojezdu, ale i řady dalších částí lokomotivy.

„Žalovaný sice projevil ochotu k opravě lokomotivy, kterou ale klade do souvislosti s prodloužením smluvního nájmu. K samotnému odstranění škody na svůj náklad se ale nezavázal ani zavinění škody neuznal,“ píše se v žalobě, kterou začne soud projednávat v následujících měsících. Lokomotivu společnost musí muzeu vrátit.

Společnost JHMD je podle poslední výroční zprávy v rekordní ztrátě. V období od 1. července 2015 do 30.června 2016 hospodařila s celkovou ztrátou 18,299 milionu korun. Výsledek měly ovlivnit náklady na modernizaci vozů M27 a údajně nedostatečná úhrada prokazatelné ztráty vlaků, které si na trati objednávají Jihočeský kraj a Vysočina.