Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jednání o obchvatu Komárova váznou. Čeká se i na výsledek referenda

  15:28
Trasa obchvatu městské části Komárov není pro Opavu rozhodnutou záležitostí. V novém územním plánu totiž počítá se všemi jejími variantami. Obsahuje koridor, v němž vede stávající I/11, a rezervuje území pro jižní i severní trasu obchvatu.
Ilustrační snímek.

(ilustrační snímek) | foto: Jan Pešek, MF DNES

Stát i kraj sice stojí za jižní variantou, proti ní se však vymezuje městská část Opavy Suché Lazce, do jejíhož katastru má zasáhnout.

Varianty vedení dopravy Komárovem jsou tři. Současný návrh územního plánu Opavy, který budou příští pondělí schvalovat zastupitelé, nejvíce koresponduje s takzvaným průtahem Komárovem. Ve stávající stopě silnice je totiž možné její případné přebudování bez změny územního plánu. V případě severního či jižního obchvatu se musí územní plán ještě měnit.

„Zájmem města je, aby dotažení I/11 do Opavy bylo co nejrychlejší. Problém vnímáme, ale nezaujímáme jednotné stanovisko, jež by některou variantu preferovalo,“ uvedl primátor Opavy Radim Křupala.

Výsledek referenda může napovědět

Opava chce počkat na lednové referendum v Suchých Lazcích, které proti jižní variantě obchvatu Komárova aktivně bojují. „Zastupitelstvo není referendem místní části nijak vázané, to ale neznamená, že se jím nebude zabývat,“ uvedl Křupala.

Opava argumentuje i tím, že čeká na aktualizaci Zásad územního rozvoje Moravskoslezského kraje, která by měla budoucí trasu I/11 stanovit. Podle kraje je ale již jednou rozhodnuto.

„Pokud jde o rozhodnutí o výběru variant řešení vedení silnice I/11 přes toto území, v procesu pořizování krajské dokumentace již bylo rozhodnuto,“ uvedla Miroslava Chlebounová z tiskového oddělení krajského úřadu.

Doplnila, že krajští zastupitelé sice mají možnost dokumentaci vrátit k úpravě, upozornila však na další stanoviska.

„Názor Ředitelství silnic a dálnic jako budoucího investora a postoj ministerstva dopravy jsou dlouhodobě konzistentní. Tyto orgány preferují jižní variantu. Podle stavebního zákona nelze vydat územně plánovací dokumentací v rozporu se stanovisky dotčených orgánů,“ dodala Chlebounová.

Jižní varianta je prý „nejmenším zlem“

Jižní varianta vyšla státu jako nejlepší v ekonomickém posouzení i v hodnocení EIA. To například průtah Komárovem z hlediska vlivů na veřejné zdraví naprosto vyloučilo. Náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka věří v dohodu.

„Jižní varianta obchvatu Komárova znamená nejmenší zlo ze všech možných variant řešení pro obyvatele přilehlých vesnic. Na tom se shodli krajští zastupitelé v březnu a nic se dle mého od té doby nezměnilo. Tu silnici potřebujeme všichni, a to co nejdříve. A nemá smysl si nalhávat, že by bylo lepší vést ji Komárovem nebo severní cestou v nivě řeky Opavy. Nebylo. Mimo jiné by to znamenalo zbourat půlku Komárova, nebo velmi razantní zásah do přírody,“ komentoval.

Suché Lazce rychlostní silnici v těsné blízkosti svých obydlí nechtějí.

„Neustále jednáme,“ uvedl starosta Petr Orieščík. Připustil i případné odtržení Suchých Lazců od Opavy, aby jejich referendum mělo větší váhu: „Je to reálné. Aktuálně to ale na pořadu dne není, spíš jde o jednu z variant do budoucna.“

Komárovem denně projede necelých dvacet tisíc aut. Úsek je slabým článkem vytížené silnice I/11, ve špičce se tam tvoří dlouhé kolony a provoz obec štěpí na dvě části. O obchvatu se jedná více než 15 let.