Naše autobusy vyjedou včas, říká náměstek hejtmana Jaroslav Komínek

  9:24
Od ledna musí dopravci opět zvýšit platy řidičům, kteří za jejich růst bojovali i letos na začátku roku a hrozili, že v kraji nevyjedou desítky spojů. Kraj tak byl vtažen do bitvy mezi řidiči a zaměstnanci. Krize vedla k tomu, že se kraj už v březnu rozhodl vybudovat vlastní dopravní podnik. Firma zatím ale nemá sídlo, zaměstnance, řidiče ani autobusy...

Jaroslav Komínek, náměstek hejtmana pro dopravu se podílí na vzniku vlastní dopravní společnosti Ústeckého kraje. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Dopravní společnost nyní řeší, kde bude ‚sedět‘. V tuto chvíli má sídlo v budově krajského úřadu, kde má dvě kanceláře. Ovšem řešíme, co dál a kde si případně pronajme prostory. Nyní jednáme o kancelářích v externích prostorách. Následně, jak se bude společnost rozrůstat, předpokládám, že se přestěhuje do větších prostor – je otázkou, jestli vlastních, či do pronájmu. Budeme potřebovat kanceláře pro 10 až 16 zaměstnanců,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek.

Podle plánu bude Dopravní podnik Ústeckého kraje (DSÚK) nejprve přebírat 7 z 15 dopravních oblastí a po vypršení smluv v roce 2024 zbylé. Už vám některý dopravce oznámil, že skončí dřív?
Společnost BusLine s námi ukončila smlouvu k červenci 2019. Zároveň nás požádali, jestli bychom jednu z oblastí – Ústecko – nemohli ukončit dříve. Už jsme vypsali výběrové řízení na prvních 29 autobusů a nyní se připravujeme vyhlásit další tak, abychom se pokusili vyhovět dopravci, nicméně času je dost a vše probíhá podle harmonogramu. Momentálně v kraji jezdí 258 autobusů, a pokud víme, že musíme do roku 2019 vyřešit polovinu oblastí, počítáme, že příští rok budeme soutěžit dalších zhruba 100 autobusů. Musíme výběrová řízení začít dělat co nejdříve, už v prosinci do rady kraje půjde další výběrové řízení.

Nemohou i další dopravci skončit i dřív než v červenci 2019?
Podle smluv nás musí požádat o ukončení k poslednímu dni v roce nebo k 1. červenci a smlouva končí dva roky po nahlášení. Tedy další smlouvy by mohly vypršet nejdříve na sklonku roku 2019, pokud nás o to dopravce požádá do konce roku 2017. Víme, že společnost Arriva, ČSAD Slaný a Autobusy Karlovy Vary chtějí jezdit dál do vypršení smlouvy v roce 2024, dopravce BusLine chce od července 2019 skončit ve všech oblastech a ČSAD Slaný na Bílinsku. Do té doby musíme být na jejich převzetí připraveni.

První tendr na 29 autobusů je vypsán, ale jak se může vše posunout, pokud se některý z uchazečů o dodávku autobusů odvolá?
Myslíme, že i se všemi odvoláními máme dost času, červenec 2019 je rok a tři čtvrtě. Pokud by proběhlo vše bez problémů, jsme schopni do 3 měsíců výběrové řízení vysoutěžit a pak je tu 6 až 9 měsíců na výrobu autobusu.

Jste si jisti, že výroba jednoho autobusu bude trvat jen 9 měsíců?
Vyrobit městský autobus opravdu trvá déle, ale my budeme pořizovat o něco konstrukčně jednodušší meziměstský. A podle předběžných informací je 9 měsíců k výrobě reálných. Jediné, co nás omezuje, je opravdu doba výroby autobusu.

Jaké autobusy preferujete?
Nejde o značku, ale kvalitu. Nejen pro cestující, ale také řidiče. Chceme autobusy s automatickou převodovkou a plnohodnotně klimatizované včetně kabiny řidiče, kde musí být také chladnička či schránka na jeho věci. Pro cestující jsou důležité nízkopodlažní autobusy s kvalitním odbavovacím systémem na čipovou kartu i hotovostní placení. Už nyní zvažujeme pořízení autobusů na stlačený vodík nebo elektřinu a další alternativní paliva.

První autobusy kraj získá na operativní leasing. V čem je pro vás výhodný?
Firma, která je dodá, bude řešit jejich servis, nové pneumatiky, informační tabule, odbavovací servis. My budeme řešit jen naftu, platy řidičů, jejich parkování. Nejsem příliš příznivcem operativního leasingu, ale v tuto chvíli je to nejlepší řešení. Třeba časem můžeme autobusy i nakupovat za hotové finance. Každou oblast budeme soutěžit samostatně a uvidíme, jakou cestou v každé půjdeme.

Kolik budete pro první ústeckou oblast potřebovat řidičů a pak pro celý kaj?
Počítám, že v první fázi to bude kolem 80 řidičů, pro celý kraj pak 700.

Řidičům autobusů se letos zvyšovaly platy a v lednu opět porostou. Jste si jisti, že řidiče seženete?
Předpokládáme, že je nabereme od dopravců, protože ti skončí a nebudou pro řidiče mít uplatnění. Kraj také na dvou středních školách v Chomutově a Ústí nad Labem založil obor řidič, kde jsou první studenti. Pro nás je také podstatné, že nás oslovují bývalí řidiči z linkové dopravy a říkají, že pokud dopravu převezme kraj, rádi by se vrátili.

Kvůli (ne)zvyšování mezd hrozila počátkem roku dokonce stávka. Nebojíte se, že mohou příští rok kvůli stejnému problému nastat další protesty?
Jestli bude stávka, to nevím, musíte se zeptat dopravních firem. My jsme v dodatcích ke smlouvám ze začátku roku každému dopravci vyčlenili 5,7 milionu korun, čímž byla vyčerpána zákonem povolená částka až do konce smluv, tedy do roku 2024. Víc dát nemůžeme a dopravci musí vyhodnotit, na jaké období jim tato částka vystačí a jak dlouho budou pro nás jezdit. Zatím jsme dostali dotaz na další navýšení od jediného dopravce. Může se stát, že dopravce nás požádá díky dalšímu navýšení o ukončení dalších smluv.

Kolik nyní kraj platí za ujetý kilometr a kolik čekáte, že bude stát ve společnosti pod křídly kraje?
Neměly by být výrazně jiné. Ovšem ne na začátku, protože vedení firmy bude mít 15 lidí, ale dopravu bude rozjíždět v jedné oblasti s 29 autobusy. Ale ten samý management pak bude zabezpečovat linky s 300 autobusy v celém regionu. Dnes kilometr stojí 27 až 30 korun, a pokud krajský dopravce nemusí vytvářet zisk, měli bychom se po rozjetí DSÚK v podobných částkách pohybovat. Pokud bude kilometr u našeho dopravce dražší, tak pouze kvůli tomu, že kvalita dopravy se zlepší.

Dnes stojí kraj autobusová doprava ročně 580 milionů. Předpokládáte, že tato částka zůstane stejná?
Zatím neplánujeme v rozpočtu jinou částku.

Opravdu nepočítáte, že by krajská doprava mohla být levnější? Třeba díky vlastní, levnější čerpací stanici, protože nafta bude jedním z velkých nákladů?
Máte pravdu, nafta je velká položka. Budeme se snažit nasmlouvat lepší ceny u čerpacích stanic či v areálech firem, kde budeme parkovat. Ale doprava nebude nikdy vydělávat, je to veřejná služba a jízdné kryje zhruba třetinu nákladů, zbytek platí kraj.

Co nová firma přinese cestujícím?
Vyšší kvalitu cestování, jinak se nic nezmění. Přijede pro něj stejně zelený autobus, možná i se stejným řidičem s novým logem společnosti. Předpokládáme, že nebudeme měnit spoje, linky a už vůbec ne ceny jízdenek. Tarif zůstane nezměněn.