Vadí mi lhostejnost, mnoho lidí u nehody nezastaví, říká řidič gentleman

  7:22
Silnice brázdí už přes třicet let. Přesto, nebo možná právě proto Jaroslav Bernát z Nových Sedlic na Opavsku stále cítí povinnost ostatním v nouzi pomoci. Na rozdíl od mnoha jiných. Za poslední čin dostal prestižní titul Gentleman silnic.

Jaroslav Bernát z Nových Sedlic na Opavsku jezdí s kamionem už přes třicet let . (27. listopadu 2015) | foto: Adolf Horsinka

Hyundai naráží do svodidel, která automobil navádějí do hromady štěrku. Vůz se pak vymrští do výšky a po dopadu končí na střeše.

„Přede mnou jelo ještě několik osobáků, ale jejich řidiči nezastavili a pokračovali. Taková lhostejnost mi vadí,“ popsal 52letý Bernát zářijovou nehodu na cestě z Prahy do Plzně.

Přivolal záchranáře, vyskočil z kabiny a nejprve se ze zdemolovaného auta snažil vyprostit malého chlapce. „Po chvíli přiběhli ještě dva slovenští kamioňáci a kluka jsme vytáhli,“ řekl.

Gentleman silnic

Vedoucí policistů na Opavsku Petr Častulík předává Jaroslavu Bernátovi...

Společný projekt České pojišťovny a Policie ČR, který vznikl v roce 2004 s cílem motivovat řidiče k tomu, aby si na silnici pomáhali a nebyli k sobě lhostejní.

Prvním Gentlemanem silnic se v prosinci 2004 stal Jiří Lukáč z Albrechtiček na Novojičínsku, který vytáhl z hořícího automobilu tehdy sedmnáctiletého mladíka. Od té doby už ocenění převzalo již 109 lidí na více než čtyřech desítkách míst celé České republiky.

Zdroj: Česká pojišťovna

Starší chlapec pomoc odmítl a jejich matku zaklíněnou pod volantem nemohli z vraku dostat ven. „Tak jsem s ní do příjezdu hasičů aspoň mluvil,“ líčil Gentleman silnic.

„Ocenění těší, ale kvůli tomu jsem to nedělal,“ poznamenal muž. Jak uvedla Marika Nicajasová z České pojišťovny, žena i chlapci ve věku 6 a 16 let i díky Bernátovi vyvázli z karambolu bez vážnějších následků.

Mladí řidiči bez praxe řídí těžkotonážní vozidla

Bernát jezdí s kamionem od svých osmnácti let a na tuzemských silnicích viděl opravdu hodně. A nebyla to první nehoda, po níž lidem pomáhal.

Před sedmi lety zachraňoval sraženou ženu, která vběhla kamionu do cesty. Tělo leželo osmnáct metrů od cesty v poli. „Nejprve mi dispečerka radila po telefonu, co mám dělat. Bylo to náročné, naštěstí brzy okolo jela sanitka,“ vzpomínal.

Když by měl porovnat dopravu v dobách, kdy začínal, se současností, tak se mu zejména nelíbí mladí nezkušení řidiči za volanty těžkých nákladních vozidel.

„Já jsem začínal od menších nákladních vozů a postupně skládal zkoušky na nejtěžší. Teď 21letý kluk bez praxe hned jede se čtyřicetitunovým kamionem. Podle toho to pak někdy vypadá,“ podivuje se.

Vedoucí dopravního inspektorátu v Opavě Karel Pavelek uvedl, že mnoho lidí u nehody sice zastaví, ale pak jen vytáhnou mobily a zdemolované auto nafotí.

„Proto jsou lidé jako pan Bernát důležití a musíme si jich vážit,“ poznamenal policista. K řidičům nákladních vozidel dodal, že kdysi mnoho profesionálů vychovala vojna, kde mladíci prošli intenzivní výukou i praxí. „To teď určitě chybí,“ dodal.

V převráceném vozu Hyundai seděla žena a její dva synové ve věku 6 a 16 let. I díky Bernátovi vyvázli bez vážnější úhony.

Automobil najel na hromadu štěrku, vyletěl do vzduchu a převrátil se na střechu.

Přidal se i vedoucí policie na Opavsku Petr Častulík, podle kterého se společnost hodně zrychlila, každý někam spěchá, což se projevuje i na silnicích.

Na Opavsku se letos bouralo častěji než loni, více bylo také těžce i lehce zraněných. Naopak ubylo tragických případů. Zatímco loni od ledna do konce října zemřelo na silnicích v opavském regionu třináct lidí, letos za stejné období o sedm méně.

„Snad to tak zůstane. Navíc se nyní otevřela část nové silnice mezi Opavou a Ostravou, která míjí Hrabyňský a Josefovický kopec, kde hlavně v zimě docházelo k řadě nehod. Snad se to projeví na snížení jejich počtu,“ poznamenal Karel Pavelek z dopravní policie.

Autor: