Křižovatku zavřeli a hned zase otevřeli. Je to groteska, říkají na radnici

  16:10
Už počtvrté se odsouvá termín zahájení rekonstrukce jedné z nejvytíženějších křižovatek v Jablonci. Důvodem je zřejmě odpor proti plánovanému prodloužení tramvajové trati do centra.

Velká uzavírka vytížené křižovatky jabloneckých ulic Budovatelů a Poštovní měla začít v červenci. V pondělí se tu objevily značky a zábrany, pak ale zase zmizely. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Rušnou křižovatku v sousedství bývalých městských lázní v Jablonci v pondělí sevřely značky se zákazem vjezdu a červenobílé ploty. Dělníci ji měli rozkopat kvůli rekonstrukci inženýrských sítí a stavbě dešťové kanalizace. 

Na to mají příští rok navázat práce na prodloužení tramvajové trati do centra. Jenže značky zase zmizely a jedna z nejvytíženějších silnic ve městě zůstane zatím otevřená. Termín prací se opět posouvá. Dokonce již počtvrté a vedení radnice tvrdí, že celá situace začíná připomínat grotesku. 

Práce měly původně odstartovat v červenci, pak se jejich začátek naplánoval na srpen a nakonec na druhého září. Proč se však začne zřejmě až příští týden? Náměstek jabloneckého primátora Jakub Chuchlík za tím vidí účelovou snahu stavbu zastavit. 

„Uzavírka křižovatky bohužel už připomíná grotesku. Moc se všem omlouváme za komplikace, ovšem neneseme na tom hlavní díl viny. Na vině je odvolání proti rozhodnutí o stavebním povolení na stavbu dešťové kanalizace. Odvolání považujeme za účelové. Bylo podáno těsně před zavřením podatelny a těsně před koncem lhůty. A to přesto, že s dotyčnými obyvateli intenzivně komunikujeme tak, abychom vyhověli i jejich dřívějším námitkám. Osobně říkají, že to dělají kvůli tomu, že mají odpor k plánovanému prodloužení tramvajové trati. Stavba kanalizace s tím však nesouvisí,“ vysvětlil Chuchlík.

Proti prodloužení tramvaje vznikla petice

Ten sice nechtěl jmenovat toho, kdo za odvoláním stojí, ale je faktem, že proti prodloužení trati koluje například petice a často se ozývají protesty podnikatelů z ulic Budovatelů či Soukenná. Autorem petice je majitel kavárny v druhé jmenované ulici Martin Moc. 

Ten říká, že signatáři petice jsou přesvědčeni, že tramvajová trať, její příslušenství a s ní související stavební úpravy výrazně poškodí kvalitu života ve zmíněných ulicích a jejich okolí. 

„Protestujeme proti zániku zelených ploch, kácení stromů, zřizování tramvajových zastávek a rozšiřování pozemních komunikací, které by případnou stavbu a existenci tramvajové trati provázely. Obáváme se hluku, nepohodlí a špíny ze stavebních prací. Ani nejmodernější technologie nezabrání hlučnosti a vibracím z tramvajového provozu. Věříme, že kupříkladu elektrobusy představují vůči životnímu prostředí přátelskou, bezemisní, prostorově neinvazivní a levnější variantu ke zvažované tramvajové výstavbě,“ uvedl Moc v petici, kterou aktuálně podepsalo přes sto lidí. 

Z obyvatel se stali rukojmí, říká zastupitel

Náměstek Chuchlík tvrdí, že se obyvatelé ulic v sousedství křižovatky stali rukojmími lidí, kteří se snaží překazit prodloužení tramvajové trati. 

„Projekt dešťové kanalizace proto letos nezačne, ale až příští rok na jaře. K rekonstrukci sítí a kanalizace však dojít musí bez ohledu na to, jestli tudy jednou tramvaj pojede, nebo ne. Inženýrské sítě jsou tady v dezolátním stavu a oddělení dešťové a splaškové kanalizace je kvůli hospodaření s vodou nevyhnutelné,“ dodal Chuchlík. 

Jediná práce, která tady pravděpodobně v příštím týdnu vypukne, bude stavba splaškové kanalizace, kterou provádí Severočeská vodárenská společnost. Auta mohou křižovatkou dočasně projíždět. Autobusy a tramvaje ovšem mají výluku nebo místo objíždí po alternativních trasách.

Autor: