Ústeckému kraji hrozí kolaps hromadné dopravy, nesmí nakoupit autobusy

  7:28
Dopravní společnost Ústeckého kraje stále nesmí koupit 161 autobusů Scania a Zliner za 1,03 miliardy korun. Rozhodl o tom Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který nákup již jednou zakázal, a nyní odmítl i rozklad. Dopravní společnost s rozhodnutími nesouhlasí, považuje je za krajně nespravedlivá.

Dopravní společnost Ústeckého kraje v současnosti jezdí s vypůjčenými autobusy, a to i od předchozího dopravce BusLine. Smlouvy vyprší na konci roku, vlastní nové vozy se ale zatím nedaří koupit. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) s dodavateli uzavřela rámcové smlouvy na dodávky autobusů na základě jednacího řízení bez uveřejnění. Podle úřadu to ovšem bylo nezákonné.

Podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podal výrobce autobusů SOR Libchavy, který v soutěži neuspěl.

„Z původních několika desítek námitek společnosti SOR a čtyř výhrad ÚOHS zůstal jeden jediný důvod pro uložení zákazu. Požadavek na objem palivových nádrží autobusů, který byl dle předsedy ÚOHS diskriminační. Tento požadavek však autobusy SOR bez problémů splňují, a předseda ÚOHS neuvedl, který jiný výrobce či dodavatel měl být diskriminován,“ sdělila MF DNES mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

„Odůvodnění obou rozhodnutí je tak naprosto absurdní a nedává žádný smysl. DSÚK je proto přesvědčena, že zmíněná rozhodnutí nemohou obstát, a bude se proti nim bránit správní žalobou,“ dodala Fraňková.

Krajská dopravní společnost chce od firem Scania a Zliner, která je dodavatelem autobusů Iveco, koupit 71 vozů dlouhých 12 metrů a 90 autobusů dlouhých 10,5 metru. Na jejich dodání má uzavřeno zhruba šest kupních smluv.

ÚOHS nicméně v pondělí zveřejnil, že kromě požadavku na objem nádrže se mu nadále nelíbí, že tendr byl vypsán ve zrychleném jednacím řízení bez uveřejnění.

„ÚOHS řekl, že to nesmíme udělat, a tím nás dostal do situace, kdy hrozí, že v kraji zkolabuje doprava, protože cestující nebudeme mít čím vozit,“ brání se náměstek hejtmana a krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).

„Chceme, ať náš postup posoudí někdo jiný“

Podle prvních plánů měla mít budovaná Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) autobusy již loni v červenci. Druhý termín je maximálně do konce tohoto roku, kdy končí pronájmy na autobusy od jiných dopravců. Situaci zkomplikovalo rozhodnutí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který nejprve zrušil tendr na jejich
pořízení a nyní zamítl i odvolání kraje. Ten se hodlá bránit, jak v pondělí potvrdil MF DNES krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).

DSÚK se obrátí na správní soud. Věříte, že uspěje?
Hlavně chceme, aby vše posoudil někdo jiný než ÚOHS.

ÚOHS kromě objemu nádrží vadilo, že jste zakázku zadali jednacím řízením bez uveřejnění. Proč jste tak postupovali?
Nejprve jsme vyhlásili velkou, veřejnou soutěž, do ní se nikdo nepřihlásil. Postupovali jsme podle zákona a přistoupili k další variantě – začali jsme přímo jednat se všemi uchazeči, kteří by se do velké soutěže přihlásili, ovšem nesplňovali některá kritéria. Firma SOR nejprve řekla, že žádané autobusy neumí vyrobit. Až potom nám autobus nabídla. Několik firem řeklo, že autobus umí vyrobit, pouze jeden řekl, že to neumí, a když upravíme soutěž podle něj, tak se přihlásí. To není hospodářská soutěž. A je špatně, že si podle ÚOHS nemůžeme nadefinovat kvalitativní požadavky, abychom za peníze z veřejných financí koupili to, co chceme. ÚOHS chce, abychom koupili, co nám někdo nutí. (aa)

Problémy v dopravě začaly v lednu 2016, kdy vláda nařídila řidičům autobusů výrazně zvýšit platy. Jenže soukromí dopravci, kteří měli s krajem vysoutěžené dlouhodobé smlouvy, na toto náhlé navýšení neměli kde vzít a řidiči začali hrozit stávkou.

Kraj nakonec po řadě sporů a jednání každému z nich vyčlenil 5,7 milionu. Někteří dopravci ale ohlásili, že jim ani tato injekce nestačí, a hrozily další stávky. Kraj se pak rozhodl zřídit vlastní dopravní společnost, která měla postupně linkovou dopravu přebírat. K tomu právě potřebovala nakoupit autobusy.

Firma BusLine na Děčínsku, Ústecku a Litoměřicku ale skončila dříve, než slíbila, a loni v létě v těchto oblastech doprava kolabovala. Kraj musel sehnat řidiče a zajistit dopravu, a to v autobusech půjčených i od firmy BusLine. Smlouva na jejich zapůjčení končí na konci roku.

„Věřím, že DSÚK s žalobou uspěje. Tím, co ÚOHS udělal, nás nutí k tomu, abychom si autobusy pořídili mnohem složitěji, a tím ohrožuje dopravu v kraji. A vše hraje ve prospěch společnosti BusLine, od které máme půjčené autobusy. Je to lumpárna od ÚOHS a divím se, že nikdo směrem k tomuto úřadu už nezasáhl. Budeme bojovat do poslední chvíle,“ zdůraznil radní Komínek.