Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejrizikovější úsek českých silnic stvořily v Hranicích srážky chodců auty

  4:52
Přerovsko se opět dostalo do seznamu nejrizikovějších míst silnic, kde by se řidiči měli mít na pozoru. Tentokrát mu patří dokonce první místo a to kvůli na první pohled bezpečně vypadajícímu průtahu Hranicemi, přes který však přebíhají chodci. Výsledkem srážek jsou vážná zranění i smrt.

Část Olomoucké ulice v Hranicích byla vyhlášena v nejnovější aktualizaci Allianz automapy nejrizikovějším úsekem silnic v Česku. Hlavní příčinou vážných nehod zde loni bylo přebíhání chodců. | foto: Stanislav HeloňaMF DNES

Rovný přehledný čtyřproudý úsek silnice přecházející na jednom konci v mírnou zatáčku, který vede skrz okrajovou část města. Kdysi šlo o rušný průtah, po dostavbě dálnice D1 ale intenzita dopravy poklesla a donedávna se tudy smělo jezdit sedmdesátkou. Křižovatky zde nejsou, nejsložitější dopravní situaci tvoří napojení dvou naproti sobě stojících čerpacích stanic.

Takto zní popis části Olomoucké ulice v Hranicích a současně místa, které je podle nejnovější aktualizace specializované automapy nejrizikovějším místem klíčových silnic v celé České republice.

Mapu rizikových míst na dálnicích, rychlostních silnicích a cestách první třídy sestavuje pojišťovna Allianz podle údajů o dopravních nehodách evidovaných policií. Nynější aktualizace vycházela z loňských statistik, podmínkou zařazení místa byl vznik aspoň dvou na sobě nezávislých dopravních nehod s vážnými nebo smrtelnými následky, mezi nimiž nebyla vzdálenost větší než 100 metrů.

„Pro určení pořadí byl důležitý zaprvé počet nehod, při kterých ve vybraném úseku došlo ke smrtelnému nebo těžkému zranění, dále počet zraněných nebo usmrcených osob, ale také závažnost jejich zranění a počet ostatních nehod v lokalitě,“ nastínila Radana Pochop Rusevová z Allianz nadačního fondu.

Nejrizikovějším místem silnic je podle Allianz automapy úsek Olomoucké ulice v Hranicích.

Nejrizikovějším místem silnic je podle Allianz automapy úsek Olomoucké ulice v Hranicích.

V Olomoucké ulici loni při čtyřech nehodách jeden člověk zemřel, dva byli zraněni těžce a šest lehce. Paradoxně ale při těch nejvážnějších nešlo o srážky aut. Místo je nebezpečné kvůli chodcům, kteří čtyřproudou silnici přebíhají před auty, jež zde donedávna mohla jezdit sedmdesátkou.

„To místo je nešťastné v tom, že jde o silnici první třídy, po které ale přebíhají lidé z obytné zástavby mířící do průmyslové a nákupní zóny nebo opačným směrem. A bohužel se tak děje třeba i brzy ráno nebo večer a leckdy na sobě mají tmavé oblečení bez reflexních prvků,“ shrnul mluvčí hranické radnice Petr Bakovský.

„Za tmy mají navíc chodci zhoršený odhad vzdálenosti i rychlosti blížícího se auta. A řidiče zase široká a poměrně přehledná silnice svádí k tomu, jet i lehce rychleji než povolenou rychlostí,“ dodal.

Fotogalerie

Jeho slova potvrzují i okolnosti loňských nehod. V červnu zde zemřel třiadvacetiletý mladík, který se skupinou chodců silnici v noci přebíhal. Projíždějící auto kromě něj srazilo ještě dvacetiletou dívku, která musela být převezena do nemocnice.

Při další nehodě v říjnu vůz narazil po půl šesté ráno do přebíhajícího padesátiletého muže a vzápětí zde pak ještě havarovala další dvě auta. Chodec skončil vážně zraněný a v bezvědomí, další dva lidé utrpěli lehká zranění.

„Je to spíš výsledek nešťastného riskování lidí, ta samotná silnice nebezpečná není, je řada horších,“ komentoval nechtěné prvenství Hranic v žebříčku dopravní expert a koordinátor organizace BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz.

Prvním opatřením je snížení povolené rychlosti na padesát

I policie nicméně místo vede jako rizikové a zařadila ho do takzvané kategorie VAS, tedy vybraných automobilových silnic, jež jsou pro dopravní policisty prioritou.

„Vzhledem k vážným následkům nehod, k nimž docházelo opakovaně i v minulých letech, zde provádíme zvýšený dohled,“ uvedl vedoucí přerovského dopravního inspektorátu David Štěpánek.

Podle Bakovského město začalo už loni řešit, jak snížit počet nehod či zmírnit jejich následky. První opatření se objevilo shodou okolností jen pár dní před vyhlášením žebříčku nejrizikovějších míst.

„Po jednání zástupců města se správcem silnice a policií bylo prozatím jako řešení zvoleno zrušení zvýšené povolené rychlosti. Místo sedmdesátky tam teď platí běžná ‚městská padesátka‘,“ popsal. Kromě toho podle něj město doplní i vodorovné značení upozorňující na tuto změnu. Hlavně kvůli místním, kteří jsou zvyklí, že se v místě roky smělo jezdit rychleji.

„Není to ideální řešení, které by odstranilo veškeré problémy, ale z těch možných se dalo nejrychleji zařídit. Snížená rychlost zvyšuje šanci, že řidič stihne včas zareagovat a také že následky případné srážky budou méně vážné,“ doplnil Bakovský.

Situaci by mohla zlepšit i stavba lávky či snížení počtu pruhů

Podle Charouze by tento krok měl pomoci. „S každým kilometrem rychlosti nad 50 roste geometrickou řadou nebezpečí úmrtí při srážce. Samozřejmě ale musí řidiči limit dodržovat. Za zvážení každopádně stojí i další opatření. Může jít o varovné cedulky či třeba betonová svodidla oddělující pruhy, což by lidi odrazovalo, neboť je jen tak nepřeskočí,“ předestřel možná řešení.

V úvahu též připadá stavba lávky nebo snížení počtu pruhů v každém směru na jeden. Dnes už tam není taková hustota dopravy jako před dokončením dálnice, a chodci by tak přebíhali jen poloviční vzdálenost, navíc by si museli hlídat jen dva pruhy místo čtyř,“ dodal dopravní expert.

Bakovský nevylučuje, že na tato opatření ještě může dojít, neboť město si plánuje zadat studii, která by situaci podrobně posoudila a navrhla, co by bylo nejlepší udělat.

„Například stavba lávky ale není jednoduchá záležitost, je potřeba vyřešit pozemky, sítě, chodníky a další věci. A také mít na to peníze v rozpočtu. Už v minulosti jsme jednu postavili o kus dál u sídliště Hromůvka ve spolupráci s firmami z blízkého nákupního centra a situace se tím zlepšila, ukazuje se ale, že to asi stále nestačí,“ řekl mluvčí.