Hradecká křižovatka Koruna je stavbou roku

  12:14
Titul Dopravní stavba roku získala křižovatka Koruna v Hradci Králové. Přestavba tohoto významného dopravního uzlu v metropoli východních Čech, která je v provozu od loňského srpna, uspěla v silné konkurenci projektů z celé republiky.

Přestavěná křižovatka Koruna v centru Hradce Králové (1. 8. 2016) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Soutěž vyhlašuje ministerstvo dopravy, Koruna soutěžila v kategorii silničních a dopravních staveb.

Do letošního ročníku této prestižní přehlídky dopravních staveb se přihlásilo rekordních 41 projektů z celé republiky, stavba hradecké křižovatky byla jediným zástupcem Královéhradeckého kraje. „Už jen finálová nominace Koruny byla úspěchem a potvrzením, že v Hradci stále vznikají nové kvalitní, funkční a zajímavé stavby. Jsem přesvědčený, že brzy přibydou další,“ řekl primátor města Zdeněk Fink. Titulem stavba roku, které získaly projekty v Hradci Králové, se mohou chlubit například nová studijní a vědecká knihovna, koupaliště Flošna, přestavba pivovaru na Regiocentrum, jeden z posledních získala rekonstrukce Bílé věže z roku 2015.

Autorem návrhu nové podoby křižovatky Koruna je architekt Patrik Kotas, generálním dodavatelem pak bylo konsorcium M-Silnice a Sovis. „Každý projekt má zastánce i odpůrce, i tato stavba si prošla svými porodními bolestmi. Takovéto ocenění nezávislých odborníků je ale dalším důkazem, že současné řešení křižovatky je nejen vizuálně, ale i urbanisticky, dopravně a kvalitou stavebních prací na špičkové úrovni,“ dodal primátor. „Uzavírá se tím jednotné architektonické pojetí západního okraje našeho města od křižovatky Koruna, přes Riegrovo náměstí až po terminál hromadné dopravy,“ vysvětlil primátor.

Rekonstrukce křižovatky začala v létě v roce 2015, v provozu je od loňského srpna. „Tato kruhová křižovatka je dnes kapacitnější a průjezdnější, než byla předtím jako průsečná, světelně řízená,“ řekl po otevření křižovatky náměstek primátora Jindřich Vedlich, odpovědný za městské investice. Křižovatkou projede denně přes dvacet tisíc automobilů, z toho tisícovka autobusů a trolejbusů.

„Úspěchy řady městských projektů ve vysoké konkurenci vnímám jako důkaz dobře odvedené práce na úseku rozvoje města. Investiční záměry v Hradci Králové jsou připravovány nejen s ohledem na funkčnost a uživatelský komfort, ale zároveň s důrazem na originalitu řešení a architektonickou kvalitu,“ vysvětlil Vedlich. „Okružní křižovatka Koruna měla několik kritiků, kteří zpochybňovali nejen dopravní řešení křižovatky. Nezávislá dvaadvacetičlenná odborná porota nyní jasně potvrdila, že Koruna je výbornou dopravní stavbou i dobrým řešením utvářejícím přilehlý veřejný prostor. Se samotnou křižovatkou se revitalizovalo kolem 25 tisíc metrů čtverečních ploch a komunikací. Nejsou to však jen ohlasy odborné veřejnosti, ale i obyvatelů našeho města, kteří si novou podobu zakončení Gočárovy třídy pochvalují,“ připomněl Vedlich.