Z armádního hotelu je po opravě resort pojmenovaný po parní lokomotivě

  14:26
Někdejší rekreační areál železničního vojska v Sázavě chátral až do roku 2016. Při velké rekonstrukci z něj nový majitel udělal resort, který nese jméno slavné parní lokomotivy. Ze socialistického hotelu Sázava se tříhvězdičkový resort Erich.

Objekt ze 70. let, který nejdřív sloužil armádě, koupil před dvěma roky od státu nový majitel. Zchátralý objekt zmodernizoval a na přelomu roku otevřel. A má další velké plány.

Fotogalerie

Hotel položený ve svahu naproti přírodnímu sázavskému koupališti teď září žlutou barvou. Místní o něm debatovali v poslední době hlavně v souvislosti s tím, že by mělo zařízení sloužit výhradně seniorům.

Původní záměr se však změnil. Místo toho vznikl přestavbou resort s wellness provozem a zrekonstruovanými chatkami typu Javorina.

„Nakonec se objekt po rekonstrukci vrátil k původnímu účelu, tedy rekreaci. Té sloužil už v době, kdy jej využívala lidová armáda,“ říká ředitel hotelu Tomáš Čechovský.

Záchranu areálu oceňuje i vedení obce. „Nakonec to dobře dopadlo. Už jsem nevěřil, že se to někomu podaří spravit. Hotel se rozpadal, střechou zatékalo, objekt byl v hrozném stavu, jednou tu dokonce musela zakročit zásahová jednotka,“ vzpomíná starosta Sázavy František Ledvinka.

Areál sloužil mimo jiné i k výcviku železničního vojska

Historie areálu je spjatá konkrétně se železničním vojskem. V roce 1971 se otevřel hotel, který sloužil jako výcvikové a stravovací středisko. V dalších letech byl postaven ještě chatový areál včetně amfiteátru a sportovišť.

„Středisko bylo využíváno k výcvikovým potřebám železničního vojska, dále ke školení a poradám Československých státních drah a federálního ministerstva dopravy a spojů,“ popisuje šéf hotelu další kapitoly z historie.

V letních měsících sem jezdili rekreanti, kteří se střídali ve čtrnáctidenních turnusech. Kapacita byla až dvě stě lůžek.

Když bylo v roce 1994 zrušeno železniční vojsko, rekreační areál převzala nástupnická organizace SOŽ zřizovaná ministerstvem dopravy. Dál jej využívala pro školení a rekreaci. O dva roky později převzalo objekt přímo ministerstvo, které jej pronajímalo soukromníkům.

„Ministerstvo mělo objekt jako záložní pracoviště pro případ výjimečných situací. Nabízeli jej s podmínkou, že se nájemce musí do tří dnů vystěhovat,“ připomněl starosta.

Vlastník hotelu je majitelem nejstarší funkční parní lokomotivy

Jenže hotel Sázava dál pustl, poslední nájemce odešel v roce 2013. Ministerstvo jej opakovaně marně nabízelo k prodeji, za areál nikdo nechtěl nabídnout požadovaných 13 milionů korun. V každém dalším vyhlášeném kole prodeje jeho cena klesala. Bezúplatný převod na obec ministerstvo zamítlo.

Nakonec uspěla před dvěma roky hodonínská firma SaZ, která má právě v Sázavě svoji divizi. Specializuje se na vývoj, výrobu a opravu kolejových vozidel.

Už na první pohled člověka trkne název resortu. Pojmenování je úplně prozaické. Majitel firmy SaZ totiž vlastní také nejstarší funkční parní lokomotivu v Česku, která je zaparkovaná rovněž v Sázavě.

„Lokomotiva Prinz Erich byla vyrobena v Linci v roce 1890, sloužila v cukrovaru na vlečce. Pojmenovaná byla po prvorozeném synovi majitele panství Taxisů,“ popisuje Tomáš Čechovský.

Více než dvacetitunová mašina je po generální rekonstrukci nablýskaná a plně funkční. Firma ji využívá při svých akcích. „Lokomotivu budeme zároveň využívat jako atrakci s výletním vagonem pro naše klienty,“ prozradil Čechovský.

Areál doplní ještě 18 dřevodomů, kruhový amfiteátr a kaple

Nejrůznější lokomotivy nebo drezíny na velkoformátových fotografiích zdobí i další místa v hotelu, například salonek.

Opravený hotel má kapacitu 56 lůžek, patří k němu i deset zateplených a zrekonstruovaných čtyřlůžkových chatek typu Javorina odstíněných březovým hájem.

Plány majitelů sahají ještě dál. Směrem na západ má celý areál doplnit ještě 18 nových dřevodomů. Původně zde stály šestilůžkové chatky, které však byly v dezolátním stavu a nešly rekonstruovat.

„Vedle chatek vznikne ještě kruhový amfiteátr a také kaple. K tomu se vedle hotelu počítá se sportovišti a také nezbytným parkovištěm,“ prozradil další plány Tomáš Čechovský. Ambiciózní projekt by měl být hotov ještě letos.

Autor: