Karlovarské horní nádraží je opravené, už nebude dělat ostudu

  14:24
V Karlových Varech skončila rekonstrukce horního nádraží. Investice do železničního dopravního uzlu přesáhla 715 milionů korun. Správce kolejí vystavěl novou výpravní budovu a kompletně upravil kolejiště včetně podchodů na nástupiště.

„Karlovarský kraj je pro Správu železniční dopravní cesty důležitý,“ konstatoval generální ředitel Správy železniční dopravní (SŽDC) cesty Jiří Svoboda. Tomu odpovídají regionální plány SŽDC pro nadcházející období.

„Od roku 2023 chystáme zásadní rekonstrukci celé trati z Karlových Varů do Chebu,“ naznačil generální ředitel. Na tu budou navazovat i investice do nádražních budov.

Ta, která vyrostla na karlovarském horním nádraží, slouží cestujícím už od roku 2017. Nyní definitivně skončila úprava kolejiště.

„Celkové náklady projektu byly 716,7 milionu korun bez DPH. Významně se na něm podílela Evropská unie prostřednictvím operačního programu Doprava, výše podpory dosáhla 532,4 milionu. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury,“ popsal Svoboda způsob financování projektu.

„Karlovarská železniční stanice byla donedávna ostudou a strašákem nejen krajského města, ale celého kraje. Teď máme důstojnou bránu do krajského města,“ vyzdvihla význam dokončené stavby hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová.

Ve stejném duchu se vyjádřila i primátorka města Andrea Pfeffer Ferklová. „Konečně se nemusíme za naše nádraží stydět,“ konstatovala.

Fotogalerie

Potenciál nového nádraží vidí i v souvislosti s tím, že Karlovy Vary a další evropská lázeňská města mají vstoupit na seznam historického dědictví UNESCO. „Věřím, že řada návštěvníků zvolí pro cestu do Karlových Varů právě vlak,“ řekla primátorka.

Podle Jiřího Svobody je nové nádraží schopné odbavit více cestujících než doposud. „Nové stavby jsou i vzhledem k narůstajícímu zájmu o železniční osobní dopravu naddimenzované,“ podotkl.

Primátorka také pochválila architektonické propojení historie a moderny. Nad částí nového nádraží se totiž tyčí původní litinové zastřešení.

„To byla málem společenská objednávka. Hledali jsme řešení, jak alespoň část původního zastřešení zachovat. Nakonec zvítězil návrh umístit jej nad třetí, takzvaně kusou kolej,“ řekl generální ředitel SŽDC.

Posledním co zbývá dodělat je úprava prostoru před horním nádražím. Práce jsou plně v režii města. Podle Andrey Pfeffer Ferklové do zahájení filmového festivalu pominou omezení v dopravě, která s pracemi souvisejí.

„Termín kompletního dokončení úpravy přednádražního prostoru je 31. července. Práce pokračují podle harmonogramu,“ podotkla primátorka.

Druhým, dnes už hotovým příspěvkem města na konečné podobě nádraží je nová lávka přes kolejiště na sídliště Růžový Vrch. Za tu Karlovy Vary zaplatily 25 milionů korun a funguje od léta loňského roku.